اعتبار 50 میلیون یورویی کمکی به سیل اهواز نکرد

به گزارش ریال نیوز، فصل بارندگی این بار با 3 ماه تاخیر به کشور رسید اما حتی این 3 ماه تخفیف زمانی طبیعت هم مانع از آن نشد که شاهد اخبار تکراری وقوع سیل و آب‌گرفتگی در استان خوزستان نباشیم.

با شدت گرفتن میزان بارش‌ها در روز یکشنبه مورخ 9 آذرماه سال جاری، شاهد  ثبت آمار بارش 30.9 میلیمتری در کلانشهر اهواز بودیم. این بارش‌ها در شرایطی زمینه آب‌گرفتگی را فراهم کرده که 27 آذرماه سال 98 ثبت بارش 100 تا 110 میلیمتر سبب وقوع آب‌گرفتگی و سیل شده بود. نگاه به این آمار بیانگر آن است که شبکه دفع جریان‌های سطحی و زیرزمینی شهر اهواز از سال گذشته تاکنون از کیفیت عبوری کمتری برخوردار بوده و با ثبت بارشی معادل 40 درصد بارش سال گذشته نیز، شاهد شرایط نامساعدی بوده‌ایم.

* اعتبار 50 میلیون یورویی برای نوسازی شبکه انتقال آب اهواز مانع از آب گرفتگی نشد

فروردین ماه سال گذشته بود که پس از وقوع بارش‌های گسترده شاهد وقوع شرایط بحرانی در اهواز بودیم، پس حل معضلات سیل سال گذشته، با موافقت رهبر انقلاب مقرر شد، 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی در اختیار ترمیم، نوسازی و بهشازی شبکه آب و فاضلاب شهر اهواز قرار بگیرد. دولت اعلام کرد که قسط اول این اعتبار به مبلغ 50 میلیون یورو را تخصیص داده است.

پس از مخابره شده اخبار تخصیص این اعتبار، مردم شهر اهواز امیدوار شدند تا دیگر شاهد وقوع حوادث ناگواری شبیه به سیل نباشند اما نحوه مواجه سازمان برنامه و بودجه به منظور تامین این اعتبار سبب شد تا فرصت طلایی فصل خشک سال از دست رفته و ریالی از این اعتبار به شهر اهواز نرسد.

*دولت تا انتهای شهریورماه نسبت به انتقال اعتبار 50 میلیون یورویی اقدام نکرد

در همین ارتباط، شهریورماه سال جاری، مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی در تشریح این نکته که قسط اول اعتبار تخصیص پیدا کرده از صندوق توسعه ملی به مبلغ 50 میلیون یورو در سال جاری تا انتهای فصل تابستان به اهواز نرسیده است، گفت:« این اعتبار تاکنون و پس از گذشت ۶ ماه از سال و عبور از فصل فعالیت عمرانی، توسط هیئت دولت پرداخت نشده است.»

این نماینده مجلس ضمن ابراز نگرانی از فصل بارش‌های پیش رو، تاکید کرد:« در مدت باقی‌مانده تا آغاز فصل بارش‌های پاییزی، اگر تامین اعتبار و به دنبال آن فعالیت‌های عمرانی برای جلوگیری از بروز مخاطرات ناشی از سیل انجام نشود، باید از بارندگی‌های پاییزی نگران بود و ممکن است دوباره اتفاقات گذشته برای آب‌های سطحی بیفتد.»

 علاوه بر تاخیر دولت به منظور تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی،  شهرداری اهواز نیز در اقدامی قابل تامل پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی را متوقف کرد.

در شرایطی که محل تامین اعتبار نیز از سوی مقامات ارشد کشور صادر شده است اما تاخیر در اجرای عملیات نوسازی زیرساخت‌های انتقال آب محل پرسش جدی است. بررسی جزئیات مشکلات موجود در شهر اهواز از زوایای دیگری از ریشه مدیریتی مشکلات پرده‌برداری می‌کند.

*مدیریت ناکارآمد، دلیل اصلی مشکلات مردم در اهواز

در همین ارتباط بهتر است بدانیم، مدیریت جریان سطحی و زیرساخت‌های مرتبط با آن بر عهده شهرداری است. همچنین مدیریت شبکه فاصلاب و جریان زیر زمینی آب نیز بر عهده شرکت‌های آب و فاضلاب می‌باشد. همین تفاوت قرارگاهی مدیریت در شهر شرایط به اوج رسیدن ناهماهنگی‌ را به وجود آورده است و زمینه پاسکاری موضوع بین شهرداری و شرکت‌ آب و فاضلاب را فراهم می‌کند.

در این خصوص حمیدرضا کشفی، معاون راهبری و نظارت بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به ریشه مشکلات آب و فاضلاب اهواز گفت:« مشکل اصلی اهواز مسطح بودن شهر و وجود نداشتن سیستم جمع‌آوری آب‌های سطحی است. در مواقع بحرانی و بارش‌های شدید، به غلط از سیستم جمع‌آوری فاضلاب برای دفع آب‌های سطحی استفاده می‌کنند. در حالی که سیستم جمع‌آوری فاضلاب در شهر اهواز به صورت مجزا طراحی شده است.»

این مقام مسئول، با اشاره به هزینه هنگفت شرکت آب و فاضلاب برای لایروبی شبکه فاضلاب گفت:« حتما باید این سیستم جمع آوری آب سطحی در دستور کار قرار گیرد. از طرفی قدمت شبکه فاضلاب اهواز 30 ساله است و حدود 50 درصد از این شبکه فرسوده بوده که نیاز به بازسازی دارد.»

توجه به اظهارات بیان شده به وضوح مشخص می‌کند، مشکلات موجود در ارتباط با شبکه آب و فاضلاب اهواز نه در بحث تامین مالی بلکه در شیوه مدیریت ناکارآمد جریان آب‌های سطحی و زیرزمینی است. در نتجیه مادامی که نسبت به تزریق اعتبار اقدام شود اما در نحوه مدیریت تجدیدنظر نشود، شاهد از دست رفتن منابع مالی و تشدید مشکلات مردم خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا