اعتماد مردم به بورس باز می گردد؟

به گزارش ریال نیوز، تضعیف بازار سرمایه در ۶ ماه گذشته، باعث شد که سرمایه بسیاری از مردم دچار نقصان و خلل شود تا یک مرتبه دیگر نارضایتی از عملکرد مالی دولت‌ها رنگ و بوی تازه‌ای به خود بگیرد. پیشتر در عملکرد موسسات مالی و اعتباری و عدم توان بازپرداخت سود و اصل سرمایه مردم توسط موسسات مالی و اعتباری، خسارت مالی به دارایی‌های بسیاری از مردم وارد شد که در نهایت باعث شد تا دولت با چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، به قیمت تشدید تورم و کاهش ارزش دارایی‌های مردم، بدهی‌های این موسسات را بر عهده بگیرد. اکنون نیز انباشت نارضایتی تاکنون منجر به استعفای دومین مدیر بورس در سال جاری شده است. داریوش قنبری، نماینده پیشین مجلس و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز نسبت به عملکرد اقتصادی دولت در سال جاری واکنش داد.

فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد شد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر سنجش شاخص‌های اقتصادی عملکرد دولت در سال پایانی استقرار خود، اظهار داشت: امسال سال بسیار سخت و پرفشاری بود که علاوه بر انباشت مشکلات پیشین، از دو جهت به لحاظ اقتصادی نیز، فشار مضاعفی به مردم وارد شد: نخست از ناحیه تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا بود که هرروز حلقه آن تنگ‌تر می‌شد و در وهله دوم، فشار شدید بر مردم از ناحیه فراگیر شدن ویروس کرونا بود که سبب شد تا دولت برای کنترل بحران این بیماری، اقدام به تعطیلی دستوری واحدهای صنفی و تولیدی کرد. این اقدام ناگزیر، باعث شد تا رکود در کشور تعمیق شود و مردم نتوانند از مشکلات اقتصادی خود بکاهند.

نماینده سابق مجلس در ادامه با انتقاد از رفتار دولت در بورس اوراق بهادار، متذکر شد: دولت به علت ناتوانی ناشی از تشدید تحریم‌ها در فروش نفت و مشتقات آن دچار ناکامی شد و در پی آن به ناچار به شیوه‌های ثانویه تامین مالی روی آورد. اهالی پاستور می‌دانستند که تشدید فشار مالیاتی بر مردم در شرایط رکودی نتایج خوشایندی رابه بار نخواهد آورد و به همین جهت سعی کرد تا با تشویق مردم به حضور در بازار سرمایه، بخشی از کسری بودجه عملیاتی خود را جبران کند و همچنین بدهی‌های خود به نهادهای خاص نظیر شستا و برخی از نهادهای دیگر را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

اعتماد عمومی باید تقویت شود

قنبری اذعان کرد: این رویکرد باعث شد تا مردم فرش زیر پایشان را هم بفروشند و به بازار بورس ورود کنند و دریافت کد بورسی، برای مردم به یک دغدغه روزمره تبدیل شده بود و همه هر روز در ایام قرنطینه منتظر بودند که ببینند چه زمانی در بورس عرضه اولیه سهام تخفیف‌دار دولتی صورت می‌پذیرد تا آن را خریدار کنند. در ادامه که دولت منابع مالی مورد نیاز خود را در این بازار تامین کرد، بورس را به حال خودش رها کرد. سقوط بورس باعث سقوط باقی مانده‌ تتمه سرمایه اجتماعی دولت شد و مردم به شکلی کاملا شتابان دارایی‌های خودشان را به بازارهای موازی منتقل کردند که در نهایت باعث بروز عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازارهای ثانویه شد و در نتیجه التهاب بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور را در بر گرفت.

این استاد دانشگاه ضمن خوشبینی در قبال احیای برجام همزمان با روی کار آمدن دولت بایدن، متذکر شد: بازگشت آمریکا به برجام، باعث کاهش فشار بر روی اقتصاد ایران، افزایش ورود سرمایه خارجی و کاهش انتظارات تورمی در میان فعالان اقتصادی و مردم خواهد شد. دولت باید در چند ماه باقی مانده تا پایان کار خود، اعتماد عمومی را برای بهبود فضای کسب و کار و همچنین، جلب سرمایه خارجی کند تا اقتصاد ایران از رکود موجود خارج شود و دوباره به ریل توسعه و پیشرفت بازگردد و من هم خوشبین هستم که اعتماد مردم به بازارهای مختلف، با کاهش تزریق عدم قطعیت‌ها، تقویت خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا