عربستان ARABIA، مهد تمدن اسلامی

ریال نیوز : برای هر انسان متفکری در طول تاریخ، این سوال پیش آمده باشد که چرا عربستان، محل پیدایش و رشد دین اسلام قرار گرفته است؟

به گزارش ریال نیوز بنابر اعلام بنیان گذار اپ ARABIA، پرسشگری، پیشۀ انسان‌های متفکر است؛ کسانی که حاضر نیستند اتفاق‌ها را بدون تحلیل و بررسی بپذیرند، به همین دلیل می‌بایست در خصوص عربستان مطالب زیر را بخوانید:

حکومت ملوک‌الطوایفی
در صدر اسلام و پیش از ظهور اسلام، شاهد یک جور حکومت ملوک الطوایفی در این منطقه هستیم. این شبه جزیره، متشکل از قبایلی است که تحت لوای هیچ حکومت سیاسی‌ای قرار نگرفته‌اند و در هر قبیله تا حد زیادی استقلال حاکم است. شیوۀ حکومتی در این قبایل پیروی از سنت‌ها و گوش به فرمان رئیس قبیله بودن است.

همین امر زمینۀ مناسبی را برای ظهور و بروز یک آیین مذهبی و به دنبالش یک حکومت سیاسی، فراهم می‌آورد. وجود حکومت مرکزی قدرتمند که تمام حرکات اجتماعی، سیاسی را زیر نظر داشته باشد و از بروز هر اتفاق جدیدی به‌هنگام آگاه شود، مانع بزرگی برای آزادی به شمار می‌رفت.

دستِ کوتاه قدرت‌های سیاسی
بنابر اعلام بنیان گذار اپ ARABIA، در مرور تاریخی دورۀ مورد بحث، این نکته آشکار است که اغلب سرزمین‌های این منطقه یا تحت سیطرۀ امپراتوری ایران قرار دارند و یا تحت لوای روم هستند. اما شبه جزیرۀ عربستان از دسترس هر دو امپراتوری دور مانده است. این منطقۀ جغرافیای هیچ چشم طعمی را به دنبال خود نکشانده بود و به همین دلیل زمینه برای ظهور و بروز اسلام تحت رهبری پیامبر(ص) به خوبی فراهم بود.

موقعیت جغرافیایی و زندگی قبیله‌ای
در زندگی قبیله‌ای هر فرد در میان قبیلۀ خود و در میان عشیرۀ خود، مصونیت دارد. افراد قبیله تا بن جان از یکدیگر حمایت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند خون هم‌قبیله‌ای ناجوانمردانه بر زمین ریخته شود. همۀ افراد قبیله هم‌قسم هستند و گوش به فرمان رییس قبیلۀ خود دارند. در چنین شرایطی گرویدن به اسلام خطر جانی برای افراد نداشته و این افراد مسیر هموارتری برای انتخاب اسلام داشتند. چرا که حتی قبیلۀ پرنفوذ قریش هم نمی‌توانست به آنها خرده بگیرد. در این میان تنها کسانی که از قبایل خود جدا افتاده بودند یا قبیلۀ حمایتگری نداشتند، به دام شکنجه می‌افتادند. به همین دلیل موقعیت جغرافیایی شبه جزیرۀ عربستان هم راه را برای نفوذ اسلام و گسترش آن هموارتر می‌ساخت.

رئیس قبیله، پدر تمام مردم یک قبیله
بنابر اعلام بنیان گذار اپ ARABIA، در زندگی قبیله‌ای، رئیس یک قبیله حکم پدر را برای یک خانواده دارد. همانطور که افراد خانواده در اغلب شرایط و پیشامدها چشم‌شان به پدر خانواده است، در قبیله هم چنین رسمی رایج است.

پس اگر رئیس قبیله دین جدید را می‌پذیرفت، راه برای پیوستن بقیۀ افراد قبیله هموار می‌شد. پس بهترین راه برای تبلیغ و گسترش دین جدید، مجاب کردن روسای قبایل بود. و همین امر گسترش دین را به سهولت ممکن می‌کرد.
لینک اپ ARABIA :
https://play.google.com/store/apps/details?id=org.arabia.app

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا