افزایش سهم ایران در تولید نفت اوپک

به گزارش ریال نیوز، با وجود اینکه میزان تقاضای نفت در منطقه خاورمیانه تا می ۲۰۲۰ کاهش شدید داشته ولی در ماه های بعد بهبود داشته است. تقاضا برای سوخت های نفتی نیز در ماه می سال ۲۰۲۰ نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه در روز مواجه بوده که این کاهش نسبت به مقدار مشابه در آوریل ۲۰۲۰، اندکی کمتر بوده است (کاهش ۱٫۲ میلیون بشکه در روز نسبت به آوریل ۲۰۱۹)

براساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران کاهش تقاضا در ماه می بیشتر به دلیل کاهش تقاضا در کشورهای عربستان سعودی، عراق، ایران و امارات متحده عربی بوده است. میزان تقاضای نفت در ماه ژوئن ۲۰۲۰ در منطقه خاورمیانه، حدود ۲۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹، کاهش یافته است. در این ماه تحولات مثبتی در اکثر دسته بندی محصولات نفتی نسبت به ماه می همین سال مشاهده شد که مهمترین آن کاهش تقاضای حدود ۱۰۰ هزار بشکه در روز بنزین نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته است.

پیش بینی می شود مسیر بازیابی تقاضای نفت ادامه یابد، اما در نیمه دوم ۲۰۲۰ همچنان در فاز منفی باقی بماند. همچنین انتظار می رود، مراسم حج که در نیمه دوم ماه ژوئیه برگزار می شود، موجب حمایت حداقلی از تقاضای نفت شود. در سال ۲۰۲۱، با توجه به رشد مجدد تولید ناخالص داخلی، پیش بینی می شود تقاضای نفت شتاب بیشتری یابد و در سال آینده رشد مثبتی را تجربه کند.

در ژوئیه ۲۰۲۰، براساس آمار منابع ثانویه، کل تولید نفت خام اوپک به طور متوسط ۲۳٫۱۷ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به ماه گذشته همین سال، حدود ۹۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

براساس گزارش معاونت بررسی های اقتصادی اتاق تهران تولید نفت خام به طور عمده در عربستان سعودی، امارات، کویت و عراق به ترتیب ۸۶۶ هزار بشکه نفت خام در روز، ۹۸ هزار بشکه نفت خام در روز، ۷۳ هزار بشکه نفت خام در روز و ۳۸ هزار بشکه نفت خام در روز افزایش یافته؛ این در حالی است که تولید نفت خام ایران در مدت زمان مذکور با کاهش ۱۱ هزار بشکه نفت خام در روز همراه بوده و به ۱٫۹۴ میلیون بشکه نفت خام در روز رسیده است.

سهم عربستان سعودی (۳۶ درصد) از کل تولید نفت خام اوپک در ژوئیه ۲۰۲۰ نسبت به سایر کشورها بیشتر بوده و پس از آن عراق و امارات قرار دارند (به ترتیب ۱۶ درصد و ۱۰ درصد). سهم ایران نیز از تولید کل نفت خام اوپک در مدت زمان مذکور حدود ۸ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۰٫۹ واحد درصد افزایش یافته است.

تعداد حلقه چاه های نفتی ایران در ژوئیه ۲۰۲۰، به میزان ۱۷۷ واحد بوده که از سال ۲۰۱۹ تاکنون بدون تغییر بوده؛ این در حالی است که تعداد چاه های کشورهای عراق، عربستان سعودی، کویت و امارات نسبت به ماه گذشته به ترتیب با کاهش ۹ واحد، ۸ واحد، ۱ واحد و ۱ واحد روبه رو بوده است. به طور کلی نیز در ژوئیه ۲۰۲۰، تعداد کل چاه های نفتی اوپک ۲۲ واحد کاهش را تجربه کرده است.

متوسط قیمت نفت سنگین ایران از ابتدا تا پایان ژوئیه ، حدود ۳۸, ۲۰ دلار به ازای هر بشکه بوده که نسبت به قیمت متوسط نفت سنگین ایران در سال ۲۰۱۹، حدود ۳۹ درصد کاهش یافته است.

قیمت نفت سنگین ایران در ژوئیه ۲۰۲۰ نیز ۴۳٫۳ دلار به ازای هر بشکه بوده که نسبت به ماه گذشته همین سال، ۱۹٫۴ درصد معادل ۷٫۰۴ دلار در هر بشکه، افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =

دکمه بازگشت به بالا