افزایش معاملات بورس پس از پیروزی بایدن

به گزارش ریال نیوز، بسیاری از فعالان بازار سهام روند کاهشی دو ماه اخیر بورس را متاثر از اخبار و تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده می‌دانستند. برخی از فعالان، رشد 26 هزار واحدی شاخص در روز چهارشنبه هفته گذشته را نیز تحت تاثیر افزایش احتمال پیروزی کاندیدای جمهوریخواه در انتخابات امریکا قلمداد کردند اما در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل 28 هزار واحد ریزش کرد و به سطح یک میلیون و 262 هزار واحد رسید.

برخی می گویند بورس به دلیل اثر نزولی بایدن بر بازار ارز دچار شوک شد و نزولی حرکت کرد و این مسیر ادامه دارد اما برخی این نزول را واکنش هیجانی توصیف می کنند و اعتقاد دارند در وضعیت مثبت و ثبات بورس بهتر عمل خواهد کرد.

از این زاویه حتی پیروزی بایدن برای بورس خبر بدی نیست زیرا با پیروزی این نامزد و معافیت تحریمی بخشی از سهام ریالی با بازار داخل تضمین شده در کنار شرکت های دارای پشتوانه اقتصادی ظرفیت درآمدی و افزایش سود بیشتر پیدا می کنند. با این حساب سوال سهام‌داران و فعالان بازار این است که بورس مانند روز چهارشنبه رشد خواهد کرد یا ریزش روز شنبه ادامه خواهد یافت؟

گروهی از تحلیل‌گران معتقدند هنوز گزارش‌های مثبت منتشر شده شرکت‌ها در پایان مهرماه، بر قیمت سهام این شرکت‌ها تاثیر نگذاشته و اطلاعات مربوط به وضعیت مالی شرکت‌ها در میان مدت موجب رشد قیمت بسیاری از شرکت‌ها خواهد شد، این گروه می‌گویند که پس از تخلیه اثر ریسک‌های سیاسی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، بازار به گزارش‌های بنیادی و روند افزایشی جریان نقد ورودی شرکت‌ها واکنش مثبت نشان خواهد داد. در مقابل گروهی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند با در نظر گرفتن نرخ رشد منفی اقتصاد ایران، قرار گرفتن شاخص کل در کانال یک میلیون و 200 هزار واحدی با واقعیت‌های اقتصاد ایران هم‌خوانی دارد و شاخص کل حتی می‌تواند در کانال‌های پایین‌تر نیز قرار بگیرد.

قیمت ارز از عوامل موثر بر روند شاخص بورس است و به طور تاریخی شاخص بورس عمدتا با نرخ ارز هم‌جهت بوده است. کاهش قیمت دلار در روزهای اخیر عاملی در جهت پایین کشیدن شاخص‌های بورس تهران است. در عین حال افزایش احتمال پیروزی کاندیدای دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا این خوش بینی را نسبت به آینده ایجاد کرده که امریکا به توافق برجام برگردد یا دست کم تحریم‌های این کشور کاهش یابد، در نتیجه این امیدواری شکل گرفته است که حجم صادرات شرکت‌‌های بورسی صادرکننده افزایش یابد.

در مجموع به نظر می‌رسد کاهش قیمت دلار و افزایش خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد ایران دو عامل مهم تاثیرگذار بر روند شاخص بورس در روز یکشنبه هستند.  از دید معامله گران سهام صادارتی احتمالا با تداوم نزول روبرو هستند اما بانک ها و خودرویی ها امکان دارد دست انداز نزول شاخص باشند. در مجموع بخشی از بازار اعتقاد دارد قیمت های کنونی به جهت اقتصادی ارزشمند هست خصوصا سهم هایی که نسبت قیمت به درآمد آن در محدوده هفت قرار دارد اما هیجان ناشی از تعدیل در بازار های دارایی دیگر موجب شده قیمت ها کماکان در موج نزولی قرار بگیرد. باید دید بین خوش بینی به آینده و واقعیت ها بازار کدام امروز عمل می کند؟ اینکه کدام عامل قوی‌تر و اثرگذارتر باشد به ذهنیت و انتظارات سهام‌داران بستگی دارد، اما به نظر می‌رسد اثر انتظارات مثبت دیرتر بر تابلوی بورس پایتخت نمایان شود و فعلا اثر روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز بر شاخص‌های بورس محسوس‌تر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا