افزایش یک میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران با سوریه

به گزارش ریال نیوز به نقل از صدا و سیما، کیوان کاشفی با بیان اینکه هدف‌گذاری ما این است که سقف معاملات تجاری با سوریه را تا سال آینده به یک میلیارد دلار برسانیم، گفت: سوریه یکی از بازارهای اصلی و مقاصد صادراتی کشور ما خصوصاً در آینده است و با این کشور در زمینه‌های مختلف علایق مشترکی داریم که می‌تواند به افزایش مناسبات اقتصادی کمک کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوریه اضافه کرد: اقتصاد سوریه قابلیت بسیار بزرگی برای همکاری دوجانبه و چندجانبه دارد؛ اقتصادی این کشور از همان ابتدا اقتصادی تولید محور بوده است. کشور سوریه زمانی یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده بود، اما به دلیل شرایط جنگ از این وضعیت فاصله گرفت و حالا دوران بازسازی این کشور فرصت خوبی برای ارائه انواع خدمات ساخت‌وساز را برای ما فراهم می‌کند.

کاشفی گفت: تمایل سوریه به معاملات اقتصادی با ایران نیز بسیار زیاد است و ما نیز باید از این فرصت به‌خوبی استفاده کنیم. کالاهای صنعتی، تجهیزات کارخانه‌ای، مصالح ساختمانی و به ویژه محصولات کشاورزی نیز بازار خوبی در کشور سوریه خواهد داشت و باید روی صادرات این کالاها تمرکز کنیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران افزود: اقتصاد سوریه قابلیت بزرگی دارد و ما نباید این فرصت‌ها را نادیده بگیریم. مدتی است که دفتری برای مرکز تجارت ایرانیان در سوریه خریداری کرده‌ایم و بنا داریم آنجا محلی برای استقرار شرکت‌های ایرانی باشد که قرار است دو طبقه از این مرکز به بخش نمایشگاهی اختصاص داده شود؛ البته هدف در اینجا ارائه محصولات ایران در بازارهای سوریه نیست، بلکه این تنها یک گام از اهداف تعیین‌شده برای همکاری در بازار سوریه است.

کاشفی اضافه کرد: با توجه به وضعیت کشورها، الگو و نظامی متفاوت و مشخص برای بهره‌برداری از این دفاتر داشته باشیم برای همین من معتقد هستم که نحوه بهره‌برداری از دفاتر تجاری ایران در کشورهای هدف سخت‌ترین بخش کار است.

وی گفت: قرار است دفتر تجاری در این حوزه تسهیل‌گری کند؛ اینکه تولیدکننده ما در کشوری دیگر رها و بدون همراه نباشد. ما قصد داریم از فرودگاه تا تأسیس و راه‌اندازی کار اقتصادی همراه فعال اقتصادی و سرمایه‌گذار ایرانی باشیم. بنا داریم در این مرکز افرادی را به کار بگیریم که سوریه را بشناسند؛ روابط‌ها را بدانند و اینکه با قوانین این کشور آشنا باشند تا بتوانند به فعالان اقتصادی خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند.

کاشفی افزود: ما در سوریه روی فروش کالا حساب نمی‌کنیم، ولی فروش کالا بخشی از کار ماست؛ هدف اصلی ما انجام سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه‌های مختلف است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه گفت: سوریه نیروهای فنی و مهندسی خیلی خوبی دارد که می‌توانیم روی طرح‌های متعدد سدسازی، ساخت نیروگاه و زیرساخت‌های دیگر، همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

عضو هیئت رئیسه اتاق ایران افزود: راه‌اندازی خط اعتباری با کشور سوریه برای تسهیل معاملات دو کشور ضروری است از این رو نیازمند همکاری بانک مرکزی هم هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + دو =

دکمه بازگشت به بالا