افزایش ۴۰ درصدی صادرات صنایع کوچک

به گزارش ریال نیوز، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصغر مصاحب افزود: یکی از هفت برنامه امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه صادرات غیرنفتی است و صدور بیش از یک میلیارد و ۳۰ میلیون دلار امسال توسط بیش از ۱۱۰۰ واحد صادراتی در رشته صنعتهای مختلف انجام شده است.

به گفته او، توسعه و رونق فعالیت کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات که تا امروز تعداد آنها به بیش از ۱۳۰ شرکت رسیده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح ‌کرد:‌ برای تحقق این مهم، در وهله نخست باید مراجع قانونی و سازمان‌ها و نهادهای دولتی مرتبط با مقوله صادرات، آنها را به رسمیت بشناسند.

مصاحب یادآوری کرد: ‌این دو مدل به عنوان راهبرد نفوذ در بازارهای هدف در سطح جهان مورد توجه قرار گرفته‌اند و این سازمان نیز لایحه ای را تدوین کرد تا با همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی و استفاده از نظرات کارشناسی آنها و در نهایت ارجاع موضوع به شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، حمایت از کنسرسیوم‌های صادراتی و شرکت‌های مدیریت صادرات اتفاق بیفتد.

وی افزود:‌ پس از به رسمیت شناخته شدن آنها از سوی مراجع قانونی و دولتی یاد شده، واحدهای کوچک و متوسط نیز می‌توانند به آنها اعتماد کرده و از ظرفیت‌هایشان از جمله واحدهای تحقیق و توسعه استفاده کنند.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به توسعه خوشه‌های کسب وکار در این سازمان، خاطرنشان‌کرد:‌ در این خوشه‌ها نیز می‌توان پس از اتمام پروژه توسعه، به ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی برای حضور در بازارها اندیشید و برنامه‌ریزی کرد.

مصاحب گفت: رقابت‌پذیری و توسعه بازار و بین‌المللی‌سازی، دو هدف مهمی است که فارغ از شرایط سیاسی و ارتباطات بین‌الملل در سطح صنایع کوچک و متوسط دنبال می‌شود و سعی داریم بر این اساس واحدها را استانداردسازی کنیم.

او برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه صادرات به ۱۵ کشور همسایه را یادآور شد و افزود: کشورهای یاد شده سالیانه افزون بر ۱۳ هزار میلیارد دلار واردات انجام می‌دهند که ظرفیت بزرگی برای صنایع بزرگ، کوچک و متوسط و صنایع کشاورزی کشورمان محسوب می‌شود.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد:‌ علاوه بر آنها، توسعه صادرات به چین، هند و کشورهای آفریقایی نیز در دستور کار است.

مصاحب در پایان بیان کرد:‌ بیش از ۷۷ هزار واحد کوچک و متوسط (SME) در کشور وجود دارد که ۴۳ هزار واحد آنها در شهرک‌های صنعتی مجوز فعالیت داشته و از این تعداد، ۳۴ هزار واحد فعالند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شش =

دکمه بازگشت به بالا