اوجی جواب همتی را داد

ریال نیوز : وزیر نفت در پاسخ به ادعای همتی مبنی بر تأثیر افزایش قیمت نفت، بر افزایش «میزان» فروش نفت تأکید کرد و افزایش قیمت نفت را نیز بی‌تأثیر ندانست و مهمترین عامل را افزایش وصول درآمدهای نفتی خواند.

به گزارش ریال نیوز، یکی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در ماه‌اخیر را می‌توان افزایش فروش نفت دانست. سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور پنجشنبه هفته گذشته در حاشیه سفر استانی خود به هرمزگان با اشاره به راهکارهای دولت برای دور زدن تحریم‌ها گفت: صادرات نفتی ایران به حدی افزایش یافته که ما دیگر نگران صادرات آن نیستیم، صادرات نفت در دولت سیزدهم ۴۰ درصد افزایش یافته و پول حاصل از صادرات نیز در حال بازگشت به کشور است.

همچنین محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت نیز در این باره گفت: در دولت سیزدهم هم صادرات نفت خام و هم صادرات میعانات گازی افزایش خوبی یافته است. از گفتن اعداد و ارقام صادرات معذور هستم، فقط در همین حد می‌توانم توضیح دهم که وضع بهتر شده است. گزارش‌های ماهانه از صادرات نفت و میعانات گازی ایران به مقام‌های ارشد کشور ارسال می‌شود و آنها در جریان جزئیات قرار دارند.

وی تأکید کرد: درآمدهای حاصل از صادرات نفت هم به کشور برمی‌گردد، یعنی وصول مطالبات انجام می‌شود. ما در شرکت ملی نفت ایران وظیفه داریم نفت را بفروشیم و پولش را تحویل بانک مرکزی دهیم. این بانک مرکزی است که تصمیم می‌گیرد از این پول چه استفاده‌ای ببرد و چه اجناسی را وارد کند. آنچه وظیفه شرکت ملی نفت است به‌درستی در حال انجام است، زیرا پول حاصل از فروش نفت را دریافت می‌کنیم.

همچنین خجسته مهر وعده داده است ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان سال ۱۴۰۰ به میزان پیش از تحریم‌ها برسد.

با این وجود عبدالناصر همتی رئیس اسبق بانک مرکزی ایران، نقش دولت سیزدهم در بی‌اثر کردن تحریم را بی تأثیر خواند و در توئیتر گفت: خبر افزایش ۴۰ درصدی ارزش صادرات نفت ایران خبری امیدبخش و در جهت کاهش تأثیر تحریم‌های ظالمانه بر بودجه و اقتصاد کشور، مؤثر است، اما نکته مهم این است که قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که سهم تلاش دولت سیزدهم در خنثی‌سازی تحریم (و افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی) چقدر بوده است؟

میزان فروش، قیمت و وصول درآمدهای نفتی افزایش یافته است

در واکنش به این توییت رئیس کل اسبق بانک مرکزی، جواد اوجی، وزیر نفت پاسخ داد:

ریاست محترم جمهور به‌درستی از افزایش ۴۰ درصدی «میزان» صادرات نفت در دولت سیزدهم خبر داده‌اند.
تردیدی نیست که افزایش قیمت نفت هم روی افزایش درآمد کشور مؤثر بوده است.
در مجموع وصول درآمدهای نفتی کشور بیش از چند برابر شده که حاصل افزایش میزان فروش و افزایش قیمت است.
اما از آن مهم‌تر، وصول درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم است که جهش چشمگیری نسبت به قبل داشته و پول آن به صورت منظم در حال وصول است.

میزان فروش، قیمت و وصول درآمدهای نفتی افزایش یافته است

در واقع تأکید وزیر نفت در این توییت بر کلمه «میزان»، در پاسخ به اشتباه گرفتن میزان و رقم توسط عبدالناصر همتی بوده است. هرچند وزیر نفت افزایش قیمت نفت را نیز عاملی برای افزایش درآمد دانسته است.
منبع : مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا