ایجاد هزار صندوق خرد روستایی برای اشتغال

به گزارش ریال نیوز، اصغر نورالله‌زاده در گفت‌وگو با فارس، در مورد تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین صندوق کارآفرینی امید و سازمان بسیج سازندگی منعقد شد، گفت: براساس سیاست‌های مقاومتی که از سال 92 از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد، برنامه‌های اجرایی ما ایجاد نهادهایی برای تامین مالی خرد در روستاها قرار گرفت که در این راستا به ایجاد صندوق‌های خرد روستایی مردم  محور اقدام کردیم.

وی افزود: با توجه به اینکه بسیج سازندگی فعالیت‌های خوبی در سطح روستاها و در قالب گروه‌های جهادی انجام داده است، یک فصل مشترکی بین صندوق کارافرینی امید و بسیج سازندگی بود که آنها در شکل تسهیل‌گر در استان‌ها و روستاها حضور دارند و ما براساس توافق‌نامه امضا شده نقش کمک به کسب و کارهای کوچک در روستاها اقدام می‌کنیم و در این زمینه برای هزار روستا صندوق‌های خرد خانگی و محلی تاسیس می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارافرینی امید گفت: صندوق‌های خرد اشتغال توسط خود روستائیان ایجاد می‌شود که 6 ماه دوره آموزشی برای آنها برگزار می‌شود که چگونه طرح خرد اشتغال روستایی توسط آنها تهیه شود و چگونه از اعضای خود سپرده‌گیری کنند و بعد از 6 ماه یک خط اعتباری از جانب صندوق‌کارآفرینی امید به این صندوق‌های روستایی می‌دهیم.

وی گفت: صندوق‌های خرد روستایی مانند صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی کار می‌کنند که بعد از 6 ماه خط اعتباری از صندوق کار آفرینی امید دریافت می‌کنند که البته باید بعد از طی دوره آموزشی و براساس مکانیزم‌های تعریف شده باشد و وقتی خط اعتباری به این صندوق‌ها می‌دهیم از طریق آنها وام‌های خرد به اعضا پرداخت می‌شود و ما به عنوان صندوق کارآفرینی امید مستقیم وارد روستا نمی‌شویم، بلکه از طریق مدیرعامل این صندوق‌ها که با معرفی سه نفر اعضای هیات مدیره مشخص می‌شود، خط اعتباری در اختیار آنها می‌گذاریم و بازپرداخت اقساط این تسهیلات را بعدا از آنها دریافت می‌کنیم.

وی در مورد اینکه این صندوق‌های خرد روستایی کجا ثبت می‌شود، گفت: صندوق‌ها در جایی ثبت نمی‌شوند و جنبه روستایی و محلی دارند و جنبه ثبتی و رسمی ندارند، یک صندوق براساس منابع خردی که از مردم در قالب سپرده جذب می‌کند، پول‌های آنها را جمع می‌کند و به هر میزان که جمع کنند، ما دو برابر آن مبلغ را تسهیلات می‌دهیم.

به گفته وی، در حال حاضر حداکثر اعضای این صندوق‌های  روستایی باید 50 نفر باشند و در فاز اول ما خط اعتباری 50 میلیون تومانی برای هر صندوق در نظر می‌گیریم در فاز دوم بعد از اینکه وام به اعضا پرداخت شد و از طرف مدیران صندوق‌ها گزارش‌گیری می‌شود و در خط اعتباری بعدی وام‌های بیشتری در اختیار صندوق می‌گذاریم.

نوراله‌زاده در مورد اینکه اقساط این وام‌ها چگونه در یافت می‌شود،  گفت: اگر 50 میلیون تومان به یک صندوق دادیم، باید ظرف 48 ماه برگردد، البته سه ماه دوره تنفس است و بعد از سه ماه اقساط شروع می‌شود و ما با مدیرعامل صندوق روستایی طرف هستیم و هیات مدیره که مرکب از سه نفر هستند، باید سفته‌ها را امضا کنند تا وام جدید صندوق کارافرینی امید به آنها بدهیم.

مدیرعامل صندوق کارافرینی امید درمورد پیش‌بینی ایجاد اشتغال گفت: اشتغال این صندوق‌های روستایی به صورت اشتغال خانگی و معیشتی است که نقش کمک به درآمدزایی بیشتر خانوار دارند و هر صندوق  حداقل سه تا چهار نفر ایجاد اشتغال می‌کند، ما دو هزار صندوق تاکنون در کشور ایجاد کرده‌ایم که اکثر کسب و کارهای خانگی را تامین مالی می‌کند.

وی در مورد اینکه آیا الگوی شما برای صندوق‌های خرد روستایی الگوی بانک گرامین بنگلادش توسط محمد یونس ایجاد شد، است گفت: بله ما مثل الگوی بانک گرامین بنگلادش کار می‌کنیم، اما با فرهنگ بومی کشور خودمان است و در مرحله اول 50 میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه با کارمزد 4 تا 6 درصد به صندوق‌های خرد روستایی می‌دهیم.

نوراله زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو هزار صندوق در روستاهای کشور ایجاد کرده‌ایم و امروز با  تفاهم‌نامه‌ای که با بسیج سازندگی امضا شد، هزار صندوق جدید نیز ایجاد می‌شود. همچنین هزار صندوق دیگر هم با وزارت کشور ایجاد می‌شود و هزار صندوق نیز با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در روستاها ایجاد می‌شود و در مجموع پنج هزار صندوق خرد روستایی برای ایجاد اشتغال ایجاد می‌شود.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در مورد اینکه هر صندوق چقدر ایجاد اشتغال می‌کند، گفت: هر صندوق خرد روستایی سالانه حداقل سه تا چهار شغل ایجاد کرده است، برخی از صندوق‌ها بیشتر هم بوده‌اند.

نوراله زاده در مورد میزان مطالبات معوق تسهیلات به این صندوق‌ها گفت: مطالبات معوق برای صندوق‌های خرد بسیار پایین است و در واقع مطالبات معوق ندارند، همچنین در مورد ایجاد شغل که یکی از بندهای توافق‌نامه ما با بسیج سازندگی است این است که برای اینکه این مشاغل پایدار باشند، از طریق برگزاری نمایشگاه‌های استانی، شهرستانی و هر ساله نمایشگاه برگزار می‌شود، برای محصولات انها بازاریابی شود.

به گفته وی، محصول کارگاه‌های خرد روستایی هم در شهرهای کوچک و هم در شهرهای بزرگ در قالب نمایشگاه عرضه مستقیم و در قالب جشنواره‌ها به مردم معرفی می‌‌شوند و هم بازاریابی صورت می‌گیرد و نیز به ارتقاء کیفی محصولات آنان کمک می‌کند و یکی از بندهای توافق ما با بسیج سازندگی، تاکید بر همین پایداری مشاغل خانگی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + بیست =

دکمه بازگشت به بالا