تجارت الکترونیک ایران ۲۰۸ هزار میلیاردی شد

به گزارش ریال نیوز، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت: رتبه ایران در شاخص تجارت فرا مرزی ۴۵ رتبه ارتقا یافته است که این موفقیت حاصل سیستماتیک شدن فرآیندها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ۲۳ هزار بازرگان در راستای رتبه بندی تجار و بازرگانان رتبه بندی شده اند که فرآیند تخصیص ارز به آنها بر اساس این رتبه بندی ارائه می شود.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در ادامه بیان داشت : رتبه بندی فاز به فاز و گام به گام جلو می رود، بررسی سوابق در پاسخگویی به شکایات فاز اول است.

وی افزود : این تفکر که سایتی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی است صرفا بصورت ۱۰۰ درصد قابل اعتماد است، را داریم فرهنگ سازی می کنیم، روی درجه بندی اعتماد کار می کنیم.

رهبری اظهار داشت : تدابیر لازم سیستمی برای جلوگیری از ثبت شکایت فِیک اندیشیده شده است، ثبت نام با کد ملی است و از هر وب سایت، یک نفر در روز یک شکایت می تواند، ثبت کند.

وی بیان داشت : ثبت شماره فاکتور در ثبت شکایت از یک کسب و کار دارای نماد اعتماد الزامی است، این از ثبت شکایت فِیک جلوگیری می کند‌.

علی رهبری افزود : تعداد شکایات بدون پاسخ و میزان تاخیر در پاسخگویی به آنها به عنوان دو شاخص مهم برای کسب و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی در این زیرساخت به نمایش گذاشته خواهد شد.

رهبری با اشاره به اینکه از مزایای این ساختار اطلاع مشتری از نحوه عملکرد یک کسب و کار در قبال مشتری های قبلی است، خاطرنشان کرد: با اطلاع از نحوه عملکرد این کسب و کارها مشتری بعدی می تواند در خصوص خرید از این سایت تصمیم بگیرد.

وی اظهار داشت: نماد اعتماد یک‌مجوز الکترونیکی است که امکان پایش سیستمی دارد و کسب و کارهایی که غیرمجاز این نماد را جعل می کنند، قابل شناسایی هستند.

وی بیان کرد: در مرحله اول پایش، سه هزار و ۵۰۰ سایت را در چند روز پایش کردیم که ۱۸۰ سایت نماد اعتماد الکترونیکی را جعل کرده بودند و در مرحله دوم نیز ۳۰ هزار سایت را در یکماه پایش کردیم که ۲۰۰ سایت نماد اعتماد الکترونیکی را جعل کرده بودند.

صدور نماد اعتماد الکترونیکی کمتر از نیم ساعت

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت گفت : با انجام پایش و ارزیابی، خود مشتری به عنوان بهترین سیستم نظارتی در خصوص یک‌نماد تصمیم می گیرد.

وی بیان داشت : به مرحله ای رسیدیم که صدور نماد اعتماد الکترونیکی بدون نیاز به هزینه و صرف زمان و عامل انسانی در کمتر از نیم ساعت انجام می شود و این موضوع در کاهش رتبه ایران در شاخص های کسب و کاری تاثیر بسزایی خواهد داشت.

رونمایی از اپلیکیشن موبایل راهنمای تجارت

وی در ادامه گفت: همچنین اپلیکیشن موبایل راهنمای تجارت، که آخرین ضوابط واردات از طریق کد کالا، اطلاعات بازارهای هدف، اطلاعات رایزنان بازرگانی، آمار صادرات و میزهای کالایی در آن گنجانده شده است، فردا رونمایی می شود.

وی اظهار بیان داشت : مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با سازمان توسعه تجارت در طراحی این سامانه همکاری داشته است.

رهبری افزود: این اپلیکیشن نه تنها برای صادرکنندگان بلکه برای عموم مردم نیز قابل استفاده است.

ارزش تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۳۹۷، حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان

وی افزود : ارزش تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۳۹۷، حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۶ نیز ۱۵۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

رهبری اضافه کرد: با سیستمی شدن مکانیسم جمع اوری اطلاعات، ارایه آمار تجارت الکترونیکی بروز تر خواهد شد.

وی گفت : با کلیک کردن روی نماد اعتماد یک سایت، پروفایل آن کسب و کار نشان داده می شود، ثبت شکایات آن کسب و کار و نحوه پاسخگویی به آن در این پروفایل نشان داده شده است.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود : کسب و کارهای دارای تعداد شکایات بالا هم، به عنوان کسب و کارهای نیازمند نظارت بیشتر معرفی می شوند.

۱۵۰ هزار تمدید گواهی امضای الکترونیکی در سال ۹۸

وی در پایان گفت : اگر کسی در حوزه صنفی بخواهد نماد اعتماد الکترونیکی بگیرد در کمتر از نیم ساعت بصورت الکترونیکی قابل انجام است. به عبارت دیگر تمدید گواهی امضای الکترونیکی نیز در کمتر از نیم ساعت قابل انجام است، سال ۹۸ حدود ۱۵۰ هزار تمدید گواهی امضای الکترونیکی داشتیم.

در ادامه این نشست خبری بهنام امیری، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت افزود: پیشینه و سوابق عملکرد، کیفیت در سرویس دهی، رضایتمندی مشتریان و امنیت اطلاعات از جمله شاخص های رتبه بندی کسب و کارها هستند.

وی افزود: بدون پاسخ گذاشتن و تاخیر در پاسخگویی به شکایات در سوابق عملکرد کسب و کارها تاثیر منفی دارد و برای رسیدگی به هر شکایت ۴ روز مهلت پاسخگویی داده شده است و برای هر عدم پاسخگویی یک امتیاز منفی در پروفایل کسب و کار درج می شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این شاخص های ارزیابی کسب و کارها در جلسات متعدد با انجمن ها و تشکل ها و صاحب نظران تدوین شده است.

وی بیان کرد: با این روش، نحوه نظارت بر کسب و کارها از حالت دولت محوری به سمت مشتری محوری می رود.

وی یادآور شد: از ماه مهر امسال به صاحبان کسب وکارها گفته ایم که بر طبق عملکرد آنها در خصوص نحوه پاسخگویی به شکایات مردمی، به آنها امتیاز داده می شود.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اظهار داشت : ۳۷ درصد شکایات از کسب و کارهای دارای نماد اعتماد، مربوط به عدم ارایه کالا یا خدمات بوده است، ۲۳ درصد مربوط به مغایرت کالا یا خدمت با مورد تقاضا شده و ۱۸ درصد مربوط به عدم بازپرداخت وجه بوده است.

وی بیان کرد: بر اساس دستورالعمل نماد اعتماد الکترونیکی، اگر تعداد شکایات از یک سطحی بیشتر بشود نماد اعتماد از آن سایت گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر تعداد بیش از ۷ شکایت از یک نماد صورت گیرد، نامه نگاری اداری برای تعیین تکلیف نماد انجام خواهد شد.

معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت در پایان یادآور شد: در حال حاضر ۶۰ هزار و ۱۳۸ کسب و کار دارای نماد اعتماد الکترونیکی در کشور داریم و از سال ۹۵ هر ساله بالای ۱۰ هزار کسب و کار جدید نماد اعتماد الکترونیکی خود را دریافت کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا