ایران گاز ترکمنستان را سوآپ می کند

ریال نیوز : وزیر راه از توافق سواپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران خبر داد.

به گزارش ریال نیوز، رستم قاسمی در اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری ایران ایران و ترکمنستان گفت: امروز اختتامیه این نشست بود. در دو سال گذشته خصوصاً بعد از کرونا روابط ما با ترکمنستان محدود شده بود. امیدواریم با آغاز دولت سیزدهم و برگزاری این اجلاس بتوانیم سطح روابط را به حد مطلوب برسانیم و توافقات در سطح انرژی از جمله اجرای سواپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر ایران، اکتشاف منابع مشترک هیدروکربوری در خزر، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز و استفاده از تجربیات مشترک در زمینه برق حاصل شود.

وی گفت: در بخش حمل و نقل قرار شد افزایش تردد ناوگان در مرزها، افزایش ساعت کاری پایانه‌های مرزی، گسترش همکاری حمل و نقل دریایی و ریلی در گمرک، اجرایی کردن سند همکاری گمرکی و در بخش تجاری توافق در خصوص ایجاد تجارت مطابق قوانین دو کشور و آماده سازی همکاری‌های تجارت ترجیحی امضا کردیم.

وزیر راه و شهرسازی به توافق در زمینه همکاری در توسعه روابط میان مناطق آزاد دو کشور بویژه در منطقه آزاد سرخس اشاره کرد و گفت: از ظرفیت مناطق آزاد برای برگزاری نمایشگاه‌های عرضه کالا استفاده خواهیم کرد.

وی گفت: همچنین توافق همکاری بین استانی و توافق در زمینه صادرات ۴ دستگاه اتوبوس در راستای اجرای توافقنامه چهارجانبه امضا کردیم. آمادگی شرکت‌های ایران برای مشارکت در پروژه‌های عمرانی از جمله پل، راه و مسکن سازی، همکاری بخش‌های پژوهشی، مراکز علمی و تحقیقاتی، توافق برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزش نیروهای درمانی، استفاده از تحقیقات انستیتوپاستور، همکاری‌های ورزشی و گردشگری، استفاده از تجربیات هواشناسی مورد توافق قرار گرفت.

قاسمی به توافق‌های فرهنگی اشاره کرد و گفت: تبادل اساتید به زبان فارسی برای دانشجویان دانشگاه‌های ترکمنستان و امضای یادداشت تفاهم برای بخش‌های تکنولوژی رسانه‌ای و بازگشایی دفتر ایرنا در عشق آباد به امضا رسید ضمن اینکه امروز یک توافقنامه میان شرکت‌های راه آهن میان ایران و ترکمنستان امضا می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

دکمه بازگشت به بالا