بازی ارز با قیمت مواد شوینده

به گزارش ریال نیوز،  بخشی از هزینه های ثابت و همیشگی خانوارها به خرید پودر لباسشویی، شامپو، نرم‌کننده البسه و شوینده‌های دیگر مربوط می‌شود. رئیس اتحادیه عطار، سقط و عمده فروشان مواد شوینده اخیراً از حساسیت به افزایش قیمت در بخش مواد شوینده انتقاد کرده بود. به اعتقاد او قیمت بعضی اقلام کالاها به سرعت و به شدت، افزایش می‌یابد اما مسئولان ذی‌ربط پیگیری نمی‌کنند اما افزایش قیمت‌های جزئی در حوزه‌های دیگر، برچسب گران‌فروشی می‌خورد. برای بررسی بیشتر این موضوع با وی به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

علیرضا رضایی قهرودی، اظهار داشت: «نوسانات ارزی قطعاً روی قیمت‌ مواد شوینده تاثیر می‌گذارد. کسبه گرانفروشی نمی‌کند؛ این تولیدکنندگان هستند که قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. وقتی توزیع‌کنندگان، کالا را گران‌تر بخرند چاره‌ای جز گران‌فروشی نخواهند داشت. تولیدکنندگان مواد شوینده اتحادیه خاص خود را دارند اما به نظر من این احتمال وجود دارد که تولیدکنندگان حتی اگر مواد اولیه موردنیاز خود را به قیمت ارز دولتی دریافت می‌کردند اکنون ارز دریافتی آنها به ارز نیمایی تبدیل شده باشد. کمبود ارز باعث شده است که دولت در اختصاص ارز سختگیری به خرج دهد.  حداقل ۱۰ درصد به قیمت‌ها افزوده شده است. وقتی نرخ دلار افزایش می‌یابد طبیعی است که قیمت شوینده‌ها هم افزایش پیدا می‌کند».

دولت اخیراً به اختصاص ارز برای واردات بسیاری از اقلام پایان داده است و کمتر روزی است که شاهد افزوده شدن یک ممنوعیت جدید وارداتی یا نیمایی شدن ارز مربوط به آن نباشیم.

گفته می‌شود که قیمت شوینده‌ها به زودی افزایش می‌یابد. رئیس اتحادیه عطاری، سقط‌فروش و عمده‌فروشان مواد شوینده در این باره گفت که در این باره چیزی نشنیده و هرگونه افزایش قیمت منوط به تائید سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار است.

لازم به ذکر است که بخش عمده محصولات شوینده‌ توسط تولیدکنندگان داخلی تولید می‌شود اما بخش زیادی از مواد اولیه مورد استفاده برای تولید این اقلام (اسید سولفونیک، تگزاپون، لورامید، اسید نیتریک و …) از کشورهای دیگر وارد می‌شود.

اتحادیه عطاری، سقط‌فروش و فروشندگان مواد شوینده چند رسته را شامل می‌شود. بسته‌بندی زعفران، بسته‌بندی چای، ادویه‌جات از جمله رسته‌های تحت پوشش هستند. عمده‌فروشی محصولات دخانی هم به این اتحادیه مربوط می‌شود.

گرانی اخیر سیگار به کرونا و کاهش حجم مبادلات تجاری میان کشورها و نوسانات ارزی نسبت داده شد. علیرضا قهرودی در این رابطه گفت: «مافیایی پشت تولید و تجارت محصولات دخانی وجود دارد. به اعتقاد من قیمت‌گذاری دخانیات در اختیار و انحصار این مافیاست. مهم خواست و اراده آنهاست نه موضوعاتی مثل افزایش و کاهش نرخ ارز. این وضعیت نتیجه انحصار است. این اتفاق در حوزه خودرو هم افتاده است. این در حالی است که دولت توان نظارت بر این بازار را دارد.

یک ماه قبل گفتند که در ارتباط با احتکار خودرو فلان و بهمان می‌کنیم اما در عمل نه تنها هیچ اتفاقی نیفتاد بلکه قیمت‌ّها دو و سه برابر شد. به نظر می‌رسد که قیمت‌ها به قول معروف از دست دولت در رفته است. همه این‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که تولیدکنندگان خودرو، حجم تولید و انبار آنها کاملا مشخص است. قیمت‌ها ناگهان چند برابر می‌شود و هیچ کس بررسی و نظارت نمی‌کند. در خصوص قیمت مواد دخانی هم همین گونه است. وقتی در ارتباط با مواد غذایی که کالای اساسی پیگیری و بررسی نمی‌شود معلوم است که به قیمت‌گذاری و افزایش قیمت دخانیات، رسیدگی نمی‌شود. به اسم حفظ بهداشت و سلامت مردم به گرانی‌ دخانیات بی‌توجهی می‌شود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

دکمه بازگشت به بالا