با اعمال ممنوعیت، ۳۰۰ هزار تن برنج دپو می ماند

به گزارش ریال نیوز،مهرداد جمال ارونقی در رابطه با آخرین وضعیت ترخیص برنج های دپو شده در آستانه پایان مهلت ترخیص این کالا از گمرک (اول شهریور) با اشاره به جزئیات آماری اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۳۹۲ هزار تن با ارزشی معادل ۳۵۵ میلیون دلار واردات قطعی برنج انجام شده است؛ به عبارتی این حجم برنج با انجام تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق ورودی از گمرک ترخیص قطعی شده است.

وی با اشاره به موجودی برنجهای ترخیص نشده، گفت: طبق آمار و مدارک ارائه شده در حال حاضر بیش از ۱۵۰ هزار تن برنج به گمرک اظهار شده که در صف تخصیص ارز و انجام تشریفات گمرکی قرار دارد و مشکل ارز آنها هنوز حل نشده است. از سوی دیگر ۱۵۰ هزار تن دیگر هنوز به گمرک اظهار نشده؛ چراکه آنها هم مشکل تامین ارز داشته و حتی بخشی هنوز اسناد مالکیت ندارند. همچنین ۵۰ هزار تن دیگر که قبلا در گروه ۱ قرار داشت تامین ارز شده و باید در اختیار شرکت بازرگانی دولتی یا ستاد تنظیم بازار قرار می گرفت که فعلا تحویل نشده و در شرف اقدام لازم قرار دارد.

واردات ۷۴۲ هزارتن برنج وارداتی تاکنون

ارونقی با اشاره به اینکه در این حالت حدود ۳۵۰ هزار تن برنج ترخیص نشده از گمرک وجود دارد که همراه با ۳۹۲ هزار تنی که تاکنون ترخیص شده به حدود ۷۴۲ هزار تن از ابتدای سال جاری تا کنون می رسد، افزود: این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل ۸۹۱ هزار تن با ارزشی معادل ۹۵۰ میلیون دلار واردات قطعی برنج داشته ایم که ۲۰ درصد بیشتر از امسال بوده است. به عبارت دیگر سال قبل در این مدت ۸۹۱ هزار تن برنج ترخیص شده بود ولی امسال فقط ۳۹۲ تن برنج تاکنون ترخیص شده است که البته این تنزل، تحت تاثیر توجه به وضعیت تولید داخل و کاهش واردات در این کالا قرار دارد.

موانع ترخیص برنج کجاست؟

معاون فنی گمرک در ادامه به موانع ترخیص برنج های مانده در گمرک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو مشکل اصلی درباره دپوی برنج های وارداتی وجود دارد که موضوع اول به برنج هایی که در صف تخصیص ارز قرار دارند برمی گردد. این در حالی است که گمرک نمی تواند تا زمانی که برای برنج تامین ارز نشده و اعلامیه تامین ارز آن را ندارد نسبت به ترخیص اقدام کند. با این حال اعلام مسئولان بانک مرکزی از این حکایت دارد که تمام برنج هایی که درخواست تخصیص ارز آنها مربوط به سال قبل است در صف تخصیص ارز قرار دارد و تامین ارز خواهد شد.

وی ادامه داد: اما یکی از مشکلات اصلی در رابطه با برنج های در صف تخصیص ارز به موضوع عدم انتقال اسناد مالکیت برمی گردد؛ به طوری که قسمتی از برنج هایی که در صف تخصیص ارز هم قرار دارند، با توجه به عدم انتقال ارز به حساب فروشنده خارجی هنوز انتقال مالکیت اتفاق نیفتاده است.

با اعمال ممنوعیت، ۳۰۰ هزار تن برنج دپو می ماند

این مقام مسئول در گمرک ایران با اشاره به شروع ممنوعیت فصلی ترخیص برنج از اول شهریور ماه سال جاری گفت: زمان این ممنوعیت اول مرداد بود که با تصمیم ستاد تنظیم بازار تا اول شهریور تمدید شد ولی در صورتی که از این تاریخ ممنوعیت اعمال شود عملا بیش از ۳۰۰ هزار تن برنج دپو شده و رسوبی خواهیم داشت که مجوز ترخیص ندارند.

ممکن است تصمیمی گرفته شود

وی یادآور شد: با توجه به شرایط موجود ممکن است تصمیماتی توسط مراجع ذیربط از جمله ستاد تنظیم بازار، با عنایت به حقوق مکتسبه در این خصوص، در رابطه با صاحبان برنج هایی که قبل از ممنوعیت نسبت به واردات این کالا اقدام کرده اند، اتخاذ و ابلاغ شود. بدیهی است گمرک ایران در این خصوص پیگیری های لازم را انجام داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا