بزرگترین نقطه ضعف ایران در رویدادهای خارجی

به گزارش ریال نیوز، نمایشگاه ها یکی از روش های تبلیغات هستند که می توان بازاریابی هدفمند در آن انجام داد. حضور رویدادهای خارجی موجب معرفی برند شرکت کنندگان در سطح بین المللی خواهد شد.
شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی علاوه بر ارتقاء و فروش شرکتشان به صادرات و ارز آوری کشورشان نیز کمک می کنند. برای کشور هایی مثل ایران که وابسته به نفت و برخی کالا ها هستند حضور در نمایشگاه های بین المللی توسعه و صادرات غیر نفتی را به همراه دارد. حضور در نمایشگاه های بین المللی برنامه ریزی اقتصادی برای صادرات یک کشور است. کشور ها و شرکت ها با حضور در نمایشگاه های بین المللی با تولید کنندگان جهانی آشنا شده و با بازاری به وسعت دنیا رو به رو خواهند شد. اما در کشور ما بنا به دلایل متعدد شرکت ها چندان مایل نیستند که در این رویدادها شرکت کنند.
در مورد علت این موضوع با شاهرخ مدرس، پیشکسوت صنعت نمایشگاهی به گفتگو نشسته ایم که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.
شاهرخ مدرس در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: در سال ۹۹ به علت شیوع ویروس کرونا ناچار به تعطیل کردن تمام فعالیت های نمایشگاهی شدیم. این شرایط موجب ایجاد رکود بی سابقه ای در این صنعت شد. از همین رو میتوان مدعی شد وضعیت صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ ارتباط مستقیمی با وضعیت کنترل شیوع این ویروس در کشور دارد. اگر شدت شیوع این ویروس افزایشی شود ما در سال آینده نیز با چالش های متعددی در برگزاری رویدادها روبرو خواهیم بود. در مقابل، اگر ویروس کرونا با آغاز واکسیناسیون در سطح جهان و همچنین کشور ما مدیریت و کنترل شود می توان روزهای خوبی را برای صنعت نمایشگاهی در سال ۱۴۰۰ متصور بود.
وی افزود: رونق صنعت نمایشگاهی فارغ از موضوع مدیریت ویروس کرونا شروط خاص خود را دارد. یکی از اصلی ترین شرط های رونق گرفتن این صنعت حضور در مجامع بین المللی و البته برگزاری رویدادهای خارجی است. ما باید تلاش کنیم که رویدادهای خود را به معنای واقعی کلمه به صورت بین المللی برگزار کنیم. ما باید اهداف برگزاری رویدادها را به نحوی تنظیم کنیم که اقتصاد کشور را به بالاترین سطح برساند. به عبارتی برگزاری رویدادها باید موجب رونق اقتصادی کشور شود و ارتباطات اجتماعی را به بهترین شکل ممکن عملی کند.
این پیشکسوت صنعت نمایشگاهی در ادامه تاکید کرد: با برگزاری رویدادهای بین المللی و به عبارتی حضور شرکت های خارجی در رویداد های داخلی ارزآوری چشمگیری به چرخه اقتصادی کشور خواهیم داشت. افزایش درآمدهای ارزی کشور که به نوعی صادرات خدمات است موجب رونق اقتصاد کشور خواهد شد. از طرفی با حضور خارجی ها در رویدادهای داخلی شاهد ورود کالاها و خدمات جدید و تخصصی به کشور خواهیم بود.
دلایل عدم حضور شرکت های ایرانی در رویدادهای خارجی
مدرس با بیان اینکه متاسفانه مشارکت کنندگان نمایشگاهی بنا به دلایلی علاقه مند به حضور در رویدادهای خارجی نیستند، تصریح کرد: قیمت دلار افزایشی شده است. این موضوع موجب می شود که مشارکت کنندگان تمایل چندانی به حضور در رویدادهای خارجی نداشته باشند. پیش بینی من این است که اگر در سال ۱۴۰۰ نیز قیمت دلار کاهش پیدا نکند شرایط به همین صورت خواهد بود. از طرفی مشارکت در نمایشگاه های خارج از کشور تخصصی تر رویدادهای داخلی است. ما در آن نمایشگاه ها باید با خارجی ها ارتباط برقرار کنیم. برقراری ارتباط با آن ها نیز مستلزم تسلط کامل بر زبان آن کشورها است. متاسفانه یکی از بزرگترین نقطه ضعف های ما در صنعت نمایشگاهی این موضوع است؛ چرا که متاسفانه اکثر فعالان این حوزه زبان خارجی بلد نیستند. این موضوع موجب شده است که تمام تمرکز ما فقط به رویدادهای داخلی باشد. در شرایط فعلی صنعت نمایشگاهی و عدم حضور ما در رویدادهای خارجی ما نمی توانیم مدعی توسعه صادرات با استفاده از ابزار نمایشگاه ها باشیم.
وی در پایان گفت: امیدوارم که در سال ۱۴۰۰ موفق شویم که رویدادها را در استانداردهای بین المللی برگزار کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا