بنزین ایران در ازای سوخت جت ونزوئلا

به گزارش ریال نیوز، بسیج موافقان و مخالفان بازگشت به برجام، ادعای رویترز در مورد میزان ذخایر اورانیوم بیست درصدی ایران، ادعا بر سر معاوضه بنزین در ازای سوخت جت میان ایران و ونزوئلا، ممانعت چینی‌ها از دسترسی سازمان بهداشت جهانی به اطلاعات حیاتی، ادامه تنش‌ها بر سر پروژه نورداستریم‌2 و تماس جو بایدن با مصطفی الکاظمی سرخط رسانه‌های بین‌المللی را در نیم‌روز گذشته تشکیل داده‌اند.

بسیج موافقان و مخالفان بازگشت به برجام

روز سه‌شنبه کنگره ایالات متحده صحنه رقابت موافقان و مخالفان بازگشت به برجام بود. در این روز برخی اعضای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با انتشار نامه‌ها و طرح‌های جداگانه، موافقت و مخالفت خود را از تلاش‌های دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران اعلام کردند.

یازده سناتور دموکرات به رهبری اد مارکی سناتور دموکرات ایالت ماساچوست طرحی را ارائه کردند که در آن از جو بایدن خواسته می‌شود آمریکا را به توافق هسته‌ای با ایران بازگرداند.هم‌چنین، دست‌کم ۱۵ عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان ایالات متحده با انتشار نامه‌ای از بایدن خواستند که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را لغو نکند. جان کاتکو، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیویورک و نفر دوم کمیته امنیت ملی این نامه را منتشر کرده که در آن آمده است: هرگونه تصمیمی از سوی دولت بایدن برای اعطای معافیت از تحریم‌ها به ایران، اشتباهی تاریخی است و موجبات تسکین برای حکومتی خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است که تهدیدی قریب‌ الوقوع برای دموکراسی و امنیت ملی آمریکا است.

ادعای رویترز در مورد ذخایر اورانیوم بیست درصد ایران

رویترز ادعا کرده به گزارشی از آژانس بین المللی انرژی اتمی دست یافته که در آن کارشناسان آژانس می‌گویند که ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران به ۱۷ کیلو و ۶۰۰ گرم رسیده است و مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده هم با عبور از  ۲  هزار و ۹۶۷ کیلوگرم به بیش  از ۱۴ برابر حد مجاز و تعیین شده در برجام افزایش یافته است. مطابق قانون جدید مصوب مجلس ایران که دولت این کشور را موظف به تولید هر ماه ۱۰ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد کرده است. این گزارش مدعیست که ایران بسیاری از محدودیت‌هایی که در برجام به آن پایبند شده بود را نقض کرده وتوضیحات ایران درباره ذرات اورانیوم در تاسیسات «‌تورقوزآباد» از نظر تکنیکی غیر معتبر معرفی شده است.

هم‌زمان با اجرای قانون مصوب مجلس توسط دولت برای لغو پروتکل الحاقی، وزرای امور خارجه  فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک با اشاره‌ای گذرا به تفاهم تازه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و محدود کردن بیشتر نظارت آژانس بر فعالیت‌های ایران به شدت ابراز تاسف کردند و درباره »ماهیت خطرناک» این تصمیم هشدار داده و آن را  «ناقض برجام» خواندند.

بنزین در ازای سوخت جت

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از سه منبع آگاه مدعی شده است که ونزوئلا در ازای واردات بنزین از ایران، سوخت جت به این کشور صادر می‌کند. بنابراین گزارش، این مبادله به موجب بخشی از توافق سه سال قبل شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا «پترولئوس دی ونزوئلا» و شرکت ملی نفت ایران صورت می‌گیرد.

به ادعای این گزارش قرار شده که ونزوئلا در ازای پرداخت بهای بنزین وارداتی از ایران به این کشور سوخت هواپیما بدهد. طبق این گزارش به دلیل شیوع کرونا تقریبا بسیاری از خطوط داخلی ونزوئلا زمین‌گیر شده‌ند و عملا این کشور با مازاد سوخت هواپیما مواجه است.

جلوگیری چینی‌ها از دسترسی سازمان بهداشت جهانی به اطلاعات حیاتی

به موجب انتشار یک سند محرمانه داخلی سازمان بهداشت جهانی، چین در مورد 3 ماه اول پاندمی کرونا در این کشور، هیچ اطلاعاتی ارائه نداده است. بنابر گزارش روزنامه گاردین، مقامات چینی در مورد تحقیقات اپیدمیولوژیک مربوط به منشأ بیماری کووید-19 در شهر ووهان در هشت ماه اول پس از شیوع، اقدامات «اندکی» انجام داده‌اند.

در خلاصه گزارش داخلی تیم تحقیقاتی این سازمان آمده ، تیمی که در 10 آگوست سال 2020 برای برای یافتن منشا ویروس با همتایان چینی خود ملاقات کرده، اطلاعات کمی دریافت کرده و به اسناد یا داده‌های کتبی دسترسی نداشته است. بر اساس این گزارش داده‌ها به صورت شفاهی ارائه شده و حاوی برخی جزئیات نیز است، درحالی‌که هیچ سخنرانی با فورمت پاورپوینت ارائه نشده و هیچ سندی به اشتراک گذاشته نشده است.

چین، بزرگ‌ترین شریک تجاری هند

به گزارش بی‌بی‌سی، با وجود تنش میان دو کشور، چین در سال ۲۰۲۰ میلادی به بزرگترین شریک تجاری هند تبدیل شده است. تابستان سال گذشته میلادی این دو کشور درگیری‌های خونباری در مناطق مرزی داشتند و دولت هند هم در پی این درگیری‌ها بیش از ۲۰۰ اپلیکیشین چینی نظیر تیک‌تاک و “وی‌چت” را برای این کشور”خطرناک” خواند و آنها را ممنوع اعلام کرد.

اما هیچ‌کدام از این‌ها باعث نشد که با وجود آمریکا، چین خود را به بزرگ‌ترین شریک تجاری پکن تبدیل نکند. بر اساس آمارهای رسمی حجم مبادلات تجاری این دو کشور در سال گذشته میلادی به نزدیک ۷۸ میلیارد دلار رسید. هر چند این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی (۸۵/۵ میلیارد دلار) کمتر است اما بنابر اعلام وزارت بازرگانی هند، همین رقم کافی بوده تا چین را در رتبه اول فهرست شرکای تجاری هند قرار دهد. ایالات متحده آمریکا و امارات بعد از چین بزرگترین شرکای تجاری هند محسوب می‌شوند.

یکی از دلایل اصلی بالا ماندن حجم واردات هند از چین ارزانی قیمت تمام شده کالاهاست که با حجم کافی و در زمان کوتاهی می‌تواند به این کشور برسد؛ در صورتی که واردات هند از کشورهای دیگر ممکن است مقرون به صرفه نباشد و در عین حال همه اقلام به سادگی در دسترس یا در حجم مطلوب نباشند. چین البته فقط بزرگ‌ترین شریک تجاری هند نیست؛ در سال گذشته میلادی این کشور با کنار زدن آمریکا به بزرگترین شریک تجاری اتحادیه اروپا هم تبدیل شد.

ادامه تنش‌ها بر سر نورداستریم‌2

به گزارش دویچه‌وله، نخستین پیامدهای مخالفت آمریکا با پروژه نورد استریم ۲ در حال آشکار شدن است. دولت آمریکا شرکت‌های دخیل در ساخت شاهلوله انتقال گاز از روسیه به آلمان را به اقدامات تحریمی تهدید کرده است. بر این اساس شماری از شرکت‌های شریک در این پروژه انتقال گاز تصمیم به کناره‌گیری کرده‌اند.

بر اساس این گزارش دست‌کم ۱۸ شرکت بزرگ اروپایی قصد دارند از این پروژه کناره‌گیری کنند. شرکت‌های آلمانی بیلفینگر مستقر در مانهایم و بنگاه بیمه ری سیندیکیت متعلق به مجموعه بیمه مونیخ، از جمله شرکت‌هایی هستند که قصد دارند به همکاری با نورد استریم ۲ پایان دهند.

چند کنسرن بیمه دیگر که دفاتری در بریتانیا دارند نیز تصمیم گرفته‌اند از این پروژه کنار بگیرند. این واکنشی در برابر فشارهای آمریکا است که شرکت‌های دخیل در ساخت شاهلوله انتقال گاز روسیه به آلمان را به اقدامات تحریمی تهدید کرده بود.  ایالات متحده می گوید که با ساخت و به راه افتادن پروژه نورد استریم ۲ کشورهای اروپایی به شکلی روزافزون به گاز روسیه وابسته خواهند شد.

مایونز، ناجی لاک پشت های دریایی

به گزارش آسوشیتدپرس، امدادگران دریافته‌اند نجات لاک‌پشت‌های دریایی پس از آلودگی نفتی در سواحل فلسطین اشغالی در حاشیه دریای مدیترانه رسید، با سس مایونز امکان‌پذیر است. لاک‌پشت‌های سبز دریایی این محدوده پس از نشت نفت و پوشیده شدن سواحل این کشور با قیر سیاه غلیظ مسموم شده‌اند. این نشت نفت یکی از بدترین فاجعه‌های زیست محیطی این محدوده توصیف شده که بیش از ۱۹۵ کیلومتر خط ساحلی مدیترانه را با قیر چسبناک پوشانده است.

امدادگرانی که ماده سمی قیر را از بدن این خزندگان خارج کرده‌اند، راهی خلاقانه برای دفع آن از مجاری تنفسی یافتند. به گفته گای آیوگی، دستیار پزشکی در مرکز نجات لاک‌پشت دریایی «ما به تغذیه این حیوانات با موادی مانند مایونز اقدام کردیم که عملا سیستم تنفسی را تمیز کرده و قیرها را تجزیه می‌کند». هزاران داوطلب و امدادگر برای پاکسازی این سواحل از قیر بسیج شده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود تمیز کردن سواحل از آلودگی‌های نفتی ماه‌ها طول بکشد.

تماس جو بایدن با الکاظمی

به گزارش العربیه، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در تماسی تلفنی روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی قرار دادند. الکاظمی در توییتی از گفت‌وگوی تلفنی خود با جو بایدن در مورد روابط دو‌جانبه، حمایت از امنیت و صلح منطقه و مقابله با داعش خبر داد. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی بایدن و نخست‌وزیر عراق گفت دو طرف ضمن بررسی گسترش روابط دوجانبه، در مورد حمله‌های راکتی اخیر «علیه نیروی‌های عراقی و ائتلاف ضد داعش» صحبت کرده و بر پاسخگو کردن عوامل این حمله‌ها تاکید کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =

دکمه بازگشت به بالا