آزمایشگاه های ایران نیازمند فناوری نوین هستند

ریال نیوز :یک پژوهشگر دانشگاه یورک کانادا گفت : در عصر حاضر نقش آزمایشگاه های تشخیص طبی در حفظ و ارتقاء سطح نظام سلامت جامعه به ویژه نظام تشخیص و مراقبت از بیماری ها نقش اساسی و محوری دارد. با پیشرفت و توسعه پزشکی و دخالت عناصر مختلف در تفکیک، تعیین و تشخیص بیماری ها، نیاز روز افزون پزشکان به در اختیار داشتن فناوری های مدرن در کسب نتایج آزمایشگاه های دقیق طبی کاملا محسوس و ضروری است.

به گزارش ریال نیوز، دکتر آزاده رسولی با اشاره به اهمیت علوم آزمایشگاهی و جایگاه آن در کشور گفت : با توجه به بیماری های گوناگون و فراگیر به ویژه انواع بیماری های ویروسی مانند سارس، کووید و غیره، علوم آزمایشگاهی نقش موثری در تشخیص و درمان بیماری های مختلف ایفا می کند . اين در حالی است که اگر چه رشته های علوم آزمایشگاهی برای فارغ التحصیلان با توانایی و مهارت کار بر روی تجهیزات آزمایشگاهی از بازار کار و جایگاه خوبی برخوردار است لیکن مخاطرات فراوان شغلی و آلودگی زیستی موجب افزایش فشار مضاعف بر روی کارکنان و شاغلان این بخش شده است.

وی درباره کیت های آزمایشگاهی و کاربرد آن افزود : کیت ها از تجهیزات بسیار مهم و ضروری، تحقیقات طبی برای شناسایی و تشخیص علمی بیماری ها محسوب می شوند. این کیت ها عموماً توسط کمپانی ها و شرکت های معتبر و توسط متخصصین بر اساس نیاز و اهداف آزمایشگاه ها تولید می شود. وظیفه کیت ها در یک کلام به صورت ساده ارائه وضعیت سلامت و یا بیماری افراد در کمترین زمان و بالاترین دقت و کارایی به پزشک است.

دکتر آزاده رسولی درباره روش های تشخیص سنتی و جدید اظهار داشت : با توجه به شیوع بیماری‌های واگیردار مختلف ، جهت تشخیص سریع ، کاهش محدودیت زمانی ، کاهش هزینه ها، نیاز به ابزارهای مناسب در این حوزه است .

به گفته رسولی به دلیل بیماری در کشور و حتی منطقه ضرورت نیاز به یک سیستم هوشمند سریع، پایش و رصد احساس می‌شود و این از طریق بروز کردن و تجهیز فنی آزمایشگاه ها با فن آوری مدرن امکان پذیر است. از این رو متد های جدید همراه با معرف های تشخیص و زیرساخت آزمایش باید به سرعت جایگزین بسیاری از روش های قدیمی و سنتی شوند.

وی افزود : در روش‌های مدرن اگرچه ابزار استفاده گران است ولیکن به دلیل کاهش ۹۸ درصدی ضریب خطا و افزایش کیفیت تست؛ صرفه‌جویی ارزی، دقت و سرعت ارائه اطلاعات، پایش یکپارچه اطلاعات به صورت کشوری و منطقه‌ای بسیار مورد توجه است. در حال حاضر این روش در کشورهای توسعه یافته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر رسولی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه از یک سو و شرایط پاندمی کرونا از سوی دیگر نقش شرکت‌های تخصصی در تامین و تجهیز آزمایشگاه ها به فناوری نوین را بسیار حائز اهمیت دانست و خواستار توجه حمایت دولت به ویژه وزارت بهداشت و درمان و همچنین قوه مقننه از این شرکت ها شد.

دکتر آزاده رسولی فارغ التحصیل بیوشیمی از دانشگاه پیام نور صاحب بیش از ۳۱ مقاله بین المللی ISI می باشد. ۱۵ مقاله ایشان در کنگره های بین المللی داخلی و خارجی ارائه گردیده. انجام چندین طرح مهم پژوهشی در دانشگاه های آزاد، پیام نور و انستیتو پاستور بخشی از خدمات علمی ارزنده ایشان است. وی در حال حاضر مشغول انجام مطالعات پژوهشی در دانشگاه یورک کانادا می باشد.

منبع: پایگاه خبری صبای سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا