بودجه ۹۸ آموزش و پرورش تشریح شد

به گزارش ریال نیوز : علی الهیار ترکمن معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات بودجه ۹۸ آموزش و پرورش در لایحه بودجه پرداخت.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ با ویژگی‌های مشخصی در خصوص تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها برای کاهش مشکلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تناسب درآمدی اقتصادی و توسعه اقتصاد مقاومتی طراحی شده است؛ رویکردهایی که به لایحه وجود داشته است در رابطه با حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها، تعیین معیشت و ارتقای شاخص‌های سلامت و عدالت اجتماعی است.

الهیار ترکمن اضافه کرد: آن چیزی که در قالب سقف اول لایحه بودجه پیش‌بینی شده است یعنی سقف ۴۰۷ هزار و ۷۱۲ میلیارد تومان شامل ۵۱ درصد درآمدهای عمومی، ۳۶ درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و ۱۳ درصد واگذاری دارایی‌های مالی  است؛ در مقابل این منابع، مصارف را داریم که مصارف ما ۷۹ درصد هزینه‌ای، ۱۵ درصد مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا طرح‌های عمرانی و ۶ درصد مربوط به تملک دارایی‌های مالی است.

وی با بیان اینکه بودجه علاوه بر کارکرد تأمین منابع مالی، کارکردهای دیگری مانند کارکردهای سیاست‌گذاری، کارکرد تنظیم‌گری و کارکرد اصلاحات ساختاری دارد، گفت: در لایحه بودجه ۹۸ یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها توجه به کارکرد اصلاحات ساختاری است یعنی از طریق سیاست‌گذاری‌ها که در قانون بودجه انجام می‌دهیم می‌توانیم به یک سری از اصلاحات ساختاری دست پیدا کنیم که از آن طریق بتوانیم به چابک‌ کردن اجرای فرایندها و اثربخشی منابعی که در لایحه پیش‌بینی شده، کمک کنیم.

وی گفت: در لایحه بودجه ۹۸ توجه به کارکرد اصلاحات ساختاری مورد توجه است که به اثربخشی منابع کمک می‌کند که به عنوان مثال می‌توان به کاهش استفاده دولت از منابع ارزی و اصلاحات فرایندی در آموزش و پرورش اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در سال ۹۶ حدود  ۱۱.۳ درصد از منابع بودجه عمومی به آموزش و پرورش اختصاص دارد که این رقم در سال ۹۸ به ۱۳.۹ درصد رسیده است البته بدون اعتبار رتبه‌بندی این رقم ۱۳.۴ درصد است.

الهیار افزود: ۱۳ ردیف اعتبار در بودجه آموزش و پرورش به غیر از سازمان‌ها داریم که رشد داشته‌اند به عنوان ردیف اعتبارات آموزش و پرورش استان‌ها ۲۵ درصد رشد دارد.

وی به تعداد دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تعداد دانش‌آموزان در بودجه ۹۸ تعداد ۱۲.۳ میلیون نفر است و تعداد کل کارکنان آموزش و پرورش ۹۵۷ هزار و ۸۰۰ نفر خواهد بود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش افزود: در لایحه بودجه ۹۸ رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان حقوق و مزایاست؛ سرانه دانش‌‌آموزی ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان است،  سرانه ورزشی ۷۶۰۰ تومان و سرانه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان برای جامعه هدف پیش‌بینی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا