بودجه 1400 سرنوشت بازار بورس را رقم می زند

به گزارش ریال نیوز به نقل از سایت الفبا، مایون دارابی در رابطه با تاثیر پذیرفتن FATF بر بازار سرمایه گفت: این معاهده تاثیر چندانی در بورس ندارد اما FATF تاثیر مستقیمی در مبادلات ارزی دارد. پذیرفتن این نهاد در کلان اقتصاد کشور و نقل و انتقالات ارزهایی که متعلق به بانک مرکزی گشایش ایجاد می کند.

وی بیان کرد: در شرایط بسیار پیچیده اقتصادی هستیم صرفا با پذیرفتن FATF مشکلات نقل و انتقال ارز حل خواهد شد. ما در کشور با مسائل دیگری مانند تحریم های یک جانبه آمریکا مواجه هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: FATF بیشتر بهانه تا عامل تحول در وضعیت اقتصادی کشور باشد.این مسئله هم نباشد موضوعات دیگری برای بهانه کردن وجود دارد. به طور کلی پذیرفتن FATF در کوتاه مدت تاثیری در بازار ندارد.

دارابی درخصوص پیش بینی فروش اوراق سلف نفتی در بودجه سال 1400 گفت: مسئله فروش اوراق سلف نفتی یکبار قبلا رد شد. فروش اوراق سلف نفتی زمانی مطرح که منابع حاصل آن صرف توسعه خود صنعت نفت و یا اجرا و توسعه پروژه های صنعت نفت و گاز و پتروشیمی باشد.

وی ادامه داد: اگر هدف از فروش اوراق سلف نفتی جبران کسری بودجه، پرداخت هزینه های جاری و پرداخت حقوق دستمزدها باشد کار اشتباهی است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نباید منابع ناشی از نفت را صرف هزینه های جاری کنیم، این اقدام در واقع ثروت فروشی است. منابع نفتی باید صرف پروژه ها و سرمایه گذاری ها در همان حوزه شود و تخصیص این منابع به بودجه جاری یک اشتباه محض است.

دارابی افزود: اگر قرار باشد اوراق سلف نفتی منتشر شود و پول حاصل از آن صرف پروژه ها شود باید نرخ بهره آن متناسب با نرخ بازده آن پروژه ها تعیین شود. مثلا اگر یک پروژه پتروشیمی نرخ بازدهی 25 درصد است می تواند نرخ اوراق هم 25 درصد باشد، اما اگر نرخ بازده پروژه ای 10 درصد است نباید با این سلف در واقع 20 یا 25 درصدی منتشر شود.

وی در رابطه با عرضه اولیه جدید در بورس گفت: فعلا چنین برنامه ای اجرا نشده است. در رابطه با عرضه اوپال هم این یک شرکت بسیار بزرگ با عملیات گسترده است. قطعا عرضه اوپال خوب اما پیچیده است. عرضه شرکت های بزرگ معمولا با حواشی همراه است. اما به طور کلی عرضه اوپال یک عرضه بسیار جذاب برای بازار است.

دارابی در پاسخ به سوال وضعیت بورس تا پایان سال چگونه خواهد بود، گفت: باید ببینیم برای لایحه بودجه در مجلس چه اتفاقی رخ می دهد. بودجه برنامه اقتصادی سال آینده است و آینده بازار در ماه های پایانی سال برمی گردد به این که در لایحه بودجه در مورد مسائل کلان از جمله فروش و نرخ اوراق، اوراق سلف نفتی، واگذاری دارایی های دولت، نرخ ارز چه تصمیمی گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − دو =

دکمه بازگشت به بالا