بورس بازان از دولت چه انتظاری دارند

به گزارش ریال نیوز، بورس در حالی در روزهای آغار سال ۹۹ صعودی و مثبت بود که شاخص کل از مرز ۲ میلیون واحد گذشت و رکوردی تاریخی را ثبت کرد این روند رو به رشد سبب شد انبوه مردم برای حفظ ارزش سرمایه خود به سمت بازار سرمایه روانه شوند اما این روند بیش از ۵ ماه به طول نکشید و از مردادماه به مرور به سمت سراشیبی و نزول پیش رفت تا جایی که بورس شاخص حمایتی را نیز رد کرد و به زیر کانال یک میلیون و سیصد هزار واحد عقب رسید و صف‌های فروش جای خرید را گرفت، حال با توجه انتخابات این هفته امریکا کارشناسان پیش‌بینی‌های کرده‌اند و مردم را به صبوری دعوت کرده‌اند در همین راستا با همایون دارابی، کارشناس بورس به گفت‌وگو پرداختیم، برای خواندن این گزارش با گسترش نیوز همراه باشید.

سرمایه‌گذاران صبور باشند

همایون دارابی کارشناس بورس در گفت‌وگو با گسترش نیوز درباره روند بازار در هفته جاری و با توجه به انتخابات امریکا اظهار کرد: همه بازارهای سرمایه‌گذاری در هفته انتخابات امریکا باید صبوری می‌کنند که ببیند که تکلیف این انتخابات و تاثیر آن بر متغیرهای اقتصادی بین‌المللی نظیر قیمت طلا، شاخص دلار و همچنین قیمت نفت چگونه است، به همین علت ما شاهد جو احتیاطی در بازار هستیم، اما در مجموع چون قیمت‌ها در بازار سرمایه به نحو خوبی اصلاح شده‌اند ما شاهد خریدهای خوبی در بازار بورس هستیم و در روز گذشته هم در بازار اینچنین خریدهایی را نظاره گر بودیم. انتظار این است که در این هفته همچنان کجدار و مریز خریده انجام شود و بازار به سمت تعادل نسبی برود تا بعد از انتخابات تکلیف همه چیز مشخص شود و بازار به ثبات نسبی برسد.

چهار انتظار سهامداران از دولت

وی درباره عوامل تاثیرگذار در تقویت اعتماد سهام داران گفت: سهام داران چهار انتظار از دولت دارند، اولی آن است که نرخ بهره بانکی افزایش پیدا نکند و حتی کاهش یابد، زیرا همانطور که‌ همتی مدیرکل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی‌اش گفته بود ما با کمبود عرضه کل در اقتصاد روبه‌رو هستیم و وضعیت بنگاه‌های ما از نظر اقتصادی خوب نیست، و افزایش نرخ بهره به مشکلات بنگاه‌های ما اضافه کرده است، به همین علت بیشتر سرمایه‌گذاران نه تنها در بازار سرمایه بلکه در بازار اقتصادی کشور و همچنین تولید‌کنندگان و کار آفرینان و کارخانه داران همگی خواهان این هستند که نرخ بهره کاهش یابد.

دارابی تصریح کرد: چون در شرایط فعلی که تحریم و کرونا در کشور است، ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری کل در اقتصاد ما منفی است و تشکیل سرمایه در اقتصاد کشور صورت نمی‌گیرد که این خطر بزرگی برای اقتصاد است.

وی افزود: مورد دوم این است که سرمایه‌گذاران بورس می‌خواهند، دولت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد، البته خوشبختانه قیمت‌گذاری در فولاد منتفی شد اما در صنایع دیگر از جمله خودرو و پتروشیمی همچنان این امر پابرجا است و بازار در حال تجربه آن است.

مورد سوم مسائل مربوط به عرضه‌های اولیه و از سرگیری اصل ۴۴ و نکاتی است که در اقتصاد مقاومتی هم آمده بود، بازار انتظار داشت که دولت شرکت‌های دولتی را در قیمت‌ها مناسبی عرضه کند اما این کار نشد و قیمت‌ها نجومی بالا رفت و دولت مجبور شد که اصلاح سنگین در بازار را اعمال کند. اگر شرکت هایی همانند ایمیدرو، تهیه و تولید مواد معدنی و معادن بزرگ عرضه می‌شدند اینچنین اتفاقاتی در بورس رخ نمیداد.

 این کارشناس بورس در ادامه افزود: مورد چهارمی که مردم از دولت می‌خواهند ایجاد یک رگولاتوری برای تنظیم مقررات و روابط میان پالایشگاه‌ها و وزارت نفت است، یکی از مهم‌ترین گروه‌های که در بورس دچار مشکل شد صندوق دارا دوم است که تا اکنون ادامه دارد که علت آن نامشخص بودن ارتباطات میان بنگاه‌ها و وزارت نفت است که هنوز دامنگیر بازار است. اگر این چهار نکته گفته شده توسط دولت اعمال شود می‌توان امیدوار شد که شرایط بازار بورس بهتر شود.

بازاری سالم و شفاف

دارابی در پایان درباره ورود مجلس و قوه قضاییه برای کاهش تخلفات در بورس اظهار کرد: بازار سرمایه ما به نسبت دیگر بازارها، سالم است چون شفافیت در آن بالا است و مدام تحت نظارت است و اگر کسی قصد بررسی داشته باشد، اطلاعات به راحتی در اختیار همه هست، تعداد مفاسد و پرونده‌های فسادی که در بازار بورس رخ داده در برابر دیگر بخش‌های اقتصاد قابل مقایسه نیست و کمترین میزان فساد را در این بخش داریم.

البته در هفته پیش ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه مقرر کردند که شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به پرونده‌های بازار سرمایه اختصاص پیدا کند که این کار گامی موثر برای ارتقای سلامت بازار سرمایه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

دکمه بازگشت به بالا