بیژن مقدم: مشکلات مالی مهمترین عامل بله قربان گو شدن رسانه ها

بیژن مقدم درباره تشکیل بانک اطلاعاتی از خبرنگاران واقعی و نیز برنامه های آتی دراین صنف  در گفت و گو با خبرنگار ریال نیوز گفت: تشکیل  بانک اطلاعات خبرنگاران  جز وظایف معاونت مطبوعاتی به شمار می رود و ربطی به هیات مطبوعات و هیات نظارت ندارد. ما هنوز تعریف درستی از خبرنگار نداریم. خبرنگار در حقیقت باید با شاخص هایی تعریف شود که کسی نتواند به راحتی وارد این صنف شود. خبرنگار واقعی کسی است که تمام حرفه، زندگی و هزینه های مالی او در این شغل تعریف شود. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه چه کسی می تواند خبرنگار حرفه ای باشد، بیان کرد: قطعا سوابق یک فرد می تواند گواه این موضوع باشد. در ثانی اگر ما نظام صنفی را در استان ها تقویت کنیم و رسانه ها در این صنف حضور داشته باشند، آن صنف مسئول احراز هویت خبرنگار خواهد بود. ارشاد نیز برای استعلام مجبور است به صنف رجوع کند. در واقع صنف و رسانه به صورت مشترک مستندات خود را اثبات خواهند کرد. به هر حال تمام اطلاعات یک خبرنگار در بانکی ثبت می شود که حتی اگر خبرنگار از آن روزنامه و یا رسانه خبری جابه جا و یا تعدیل نیرو شد، وضعیت او در صنف اعلام شود.

عضو کمیته تدوین و اصلاح قانون مطبوعات درباره رتبه بندی روزنامه نگاران و خبرنگاران عنوان کرد: لیستی از نام خبرنگاران در صنف مطبوعات وجود دارد که رقم خیلی زیادی از افرادی است که به نام خبرنگار نام آن ها ثبت شده است. در شرایط فعلی همه مدیران نسبت به آن عدد با تردید نگاه می کنند. چرا که خیلی از این افراد متاسفانه  نه صلاحیت خبرنگاری دارند و نه مشغول به کار هستند. تنها به دلیل جنبه های ما به ازای مادی، نام آن ها در لیست خبرنگاران باقی مانده است تا در مواقعی که هدایایی به افراد این صنف تعلق می گیرد، شامل این افراد هم شود. این مسائل است که به کار و صنف ما آسیب می زند. در واقع صنف خبرنگاران نباید محل چنین سوء استفاده های مالی باشد. من فکر می کنم مدیران رسانه در این خصوص خیلی کوتاهی می کنند  که اصولا صنف را تبدیل به گردهمایی های رفاقتی و خانواده گی کرده اند.  

وی در ادامه گفت: از طرفی صنف هایی هستند که به این مسئله توجه نمی کنند، به همین دلیل گزارش های دقیق هم در این موارد منتشر نشده است. بانک اطلاعاتی می تواند تمام این ضعف ها را برطرف کند.

این مدیر مسئول با سابقه روزنامه در پاسخ به این سئوال که رسانه ها تا چه زمانی باید بله قربان گوی سه قوه و بقیه دستگاه ها و نهاد ها باشند، بیان کرد: رسانه مستقل نیاز دارد تا در مقابل خواسته های نامشروع هر دستگاهی ایستادگی کند. استقلال مالی یک رسانه می تواند شرایط را تغییر دهد.

متاسفانه اکثر رسانه ها با شرایط سختی روبرو شده اند. وضعیت معیشتی کسانی که در این حوزه زحمت می کشند و به فعالیت مشغول هستند، وضعیت مناسبی نیست. دستگاه ها با هزینه های خیلی خیلی کم و با پوشش های  یک مقدار فریبنده و پیچیده،  عملا خبرنگاران رابه خدمت خودشان در می آورند؛ این پدیده جدید نیست.  بنده حداقل 34 سال است با این مسئله روبرو هستم  و در روزنامه های مختلفی آن را تجربه کرده ام. یکی  از مسائلی که استقلال رسانه را تهدید می کند، همین جنبه های مادی است. نداشتن استقلال مالی و تامین معیشت خبرنگاران مهمترین عوامل بله قربان گو شدن رسانه ها در برابر سه قوه و دیگر نهاد ها و سازمان ها است. اگر خبرنگاران ما تامین مالی نشوند و این مسائل هم تبدیل به آئین نامه هایی برای رسیدگی به وضعیت خبرنگاران نباشد، صنف مطبوعات به نتیجه مطلوبی هم نخواهد رسید. باید قواعد حرفه ای برای خبرنگاران در این صنف تعریف شود.

وی در پایان گفت:بعضی مواقع به شکل زیر میزی، زیرزمینی و یا حتی خیلی علنی، افرادی وارد  دستگاه های خبری می شوند و با خبرنگاران ما ارتباط برقرار می کنند. به نوعی رسانه را با هزینه های خیلی کم در اختیار خودشان می گیرند. در این صورت شما استقلالی ندارید که بخواهید در برابر یک قوه ای بایستید و  حتی صدای شما، صدای بلندی نیست. در نتیجه وضعیت می شود آن چیزی که امروزه تقریبا در تمام رسانه ها شاهد آن بی نظمی هستیم. امیدوارم در این دوره بخشی از مشکلات رسانه ها و خبرنگاران حل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 12 =

دکمه بازگشت به بالا