کانال مالی اروپا و تاثیر آن در روند تجارت و صادرات ایران

به گزارش ریال نیوز، محمدرضا مودودی در حاشیه همایش صنعت نمایشگاهی در جمع خبرنگاران افزود: درباره تاثیر کانال مالی اروپا در روند تجارت و صادرات ایران گفت: سه کشور تحت عنوان اینستکس این فرآیند را ایجاد کرده‌اند و باید ببینیم که می‌خواهند چه مسیری را طی کنند.
وی افزود: بحثی که مطرح می‌کنند که فقط مشمول اقلام غذا و دارو است و یا اقلام غیر تحریمی را شامل می‌شود یک معنی دارد که خوشایند ما نیست، ما در برجام تخلف نکردیم و اگر بپذیرند که اقلام غیر تحریمی باید از فهرست خارج شود یعنی پذیرفتند که امریکایی‌ها درست می‌گویند و این خلاف وعده این اروپایی‌ها و برجام است.
مودودی تاکید کرد: حتما از این سه کشور اروپایی انتظار داریم که پایبند به تعهدات خود باشند و فکر می‌کنم این کانال مالی بیش از آنچه برای ایران باشد برای اعاده حیثیت اروپا است و امیدواریم اروپایی‌ها در این آزمون موفق عمل کنند.
وی افزود: از سوی دیگر راه‌اندازی سازوکار مالی اقدام خوبی بود که اروپا انجام داد و امیدواریم بتواند به سرعت آن را توسعه دهد و به قول خود در قبال ایران عمل کند که اگر موفق شود ضربه‌ای کاری به نگاه سلطه گرانه آمریکا خواهد زد.

سرپرست سازمان توسعه تجارت گفت: برای ساماندهی­­ صنعت نمایشگاهی به عنوان معرف صنعت و تولید کشور، اتحادیه قدرتمند صنعت نمایشگاهی شکل می‌گیرد.
محمدرضا مودودی در دومین همایش ملی صنعت نمایشگاهی افزود: سازمان توسعه و تجارت در نظر دارد با کمک به تشکیل این اتحادیه در حوزه صنعت نمایشگاهی، این صنعت را برای دفاع از حقوق خود و راهبری صنعتی – تجاری در کشور آماده کند.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: انتظار من این است که این اتحادیه شبیه اتحادیه‌های دیگر عمل نکند بلکه به عنوان روابط عمومی، صنعت و نشان تجاری ایرانی را در داخل و خارج از کشور معرفی کند.
مودودی با بیان اینکه با تشکیل اتحادیه صنعت نمایشگاهی و آموزش مفاهیم جدید در حوزه نمایشگاهی، می‌توانیم کالای ایرانی را در بازار‌های بین‌المللی بیشتر مطرح کنیم گفت: این در حالی است در ۲ دهه گذشته سهم ما از بازار‌های جهانی بیش از دو برابر شده و از یک کشور وارد کننده صرف، ​ به کشور صادرکننده تبدیل شده‌ایم ضمن اینکه اکنون در منطقه تنها کشور صادرکننده نفت هستیم که توانسته‌ایم صنعت قوی هم داشته باشیم بنابراین صنعت نمایشگاهی ما باید همتراز این پیشرفت‌ها حرکت کند.

وی تأکید کرد: نوپایی صادرات می‌طلبد که ابزار‌هایی پر قدرت در توسعه آن نقش داشته باشند و در این راستا بانک، دولت، قوانین و همه ­ابزار‌های تجارت و توسعه باید رقابتی شود. بدون شک با ابزار‌های قدیمی نمی‌توان خود را به صورت حرفه‌ای در بازار‌های جهانی مطرح کرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: در دنیا برگزاری نمایشگاه بیشتر تبدیل به برگزاری رویداد شده است، اما متأسفانه شاهدیم در ایران هنوز برخی از شرکت‌های نمایشگاهی مبلغی را از شرکت‌ها دریافت کرده و برای یک زمان موقت اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنند و در صورتی که بخواهیم برگزاری این نوع نمایشگاه را به شخص جدیدی بسپاریم، این شرکت‌های نمایشگاهی موضوع را تضییع حق خود تلقی می‌کنند.
مودودی ادامه داد: اگر شاخص‌های عملکردی برگزارکننده‌های نمایشگاه خوب باشد، می‌توانیم نمایشگاه‌های بعدی را به آن‌ها بسپاریم، اما در صورتی که نتوانند نمره قبولی در شاخص‌های عملکردی بگیرند، سازمان توسعه تجارت دلیلی برای واگذاری نمایشگاه به افراد خاص ندارد بنابراین از این پس تنها مجوز رویداد خواهیم داد نه نمایشگاه.
سرپرست سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه شرکت‌های نمایشگاهی باید حضور خود را در صحنه‌های بین‌المللی پررنگ‌تر کنند گفت: با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و یا دعوت از هیئت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی می‌توان به شکل مؤثری به معرفی کالا‌های ایرانی در سطح جهانی پرداخت.
مودودی افزود: این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های ایرانی با مفاهیم ابتدایی نمایشگاهی آشنا نیستند تا جایی که حتی کارت ویزیت خود را در نمایشگاه‌های بین‌المللی به زبان فارسی ارائه می‌دهند این مشکلات نشان می‌دهد که شکل‌گیری حوزه‌ای برای آشنایی تجار و تولیدکنندگان ایرانی با مفاهیم ابتدایی و جدید حوزه نمایشگاهی ضروری است.

وی افزود: در نشست‌ها با بخش خصوصی و صادرکنندگان بر این نکته تأکید کرده‌ایم که صادرکنندگان حتما روی مکانیزم صادرات فکر کنند و برگشت ارز خود را شفاف‌سازی نمایند­ و این موضوع را جا نیندازند که با توجه به تعهدات ارزی دیگر صادرات انجام نمی‌دهیم.
وی با بیان اینکه اکنون بهترین فرصت را داریم که با توجه به اختلاف نرخ دلار و ریال صادرات را رونق دهیم، اضافه کرد: کسانی که خیانت می‌کنند و نمی‌خواهند ارز خود را بازگردانند باید از برخورد قوه قضاییه و دولت و بانک مرکزی بترسند، اما کسانی که واقعا خدمت و تولید می‌کنند و ارز را با خرید مواد اولیه برمی‌گردانند نباید دغدغه داشته باشند بلکه باید به تولید فکر کنند و دچار حاشیه‌ها نشوند و تجارت و تولید خود را ادامه دهند، زیرا اکنون بهترین فرصت برای رونق صادرات با توجه به اختلاف نرخ ارز و دلار است.

وی اظهار داشت : در طول 2 دهه گذشته صنعت ما به سمت صادراتی شدن پیش رفته است و ما این ظرفیت صادراتی را پیدا کرده‌ایم که بتوانیم سهم صادراتی خودمان را در بازارهای جهانی افزایش دهیم و از کشوری که به شدت به واردات وابسته بوده است امروز تبدیل به کشوری  شده‌ایم که صادرکننده بسیاری از محصولات هستیم.

وی افزود: امروز بسیاری از کشورهای نفت خیز منطقه اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت  دارند در حالی که ما بیش از همه این کشورها صنعتی هستیم و این دستاورد بزرگی است که اگر ابزارهای آن که نمایشگاه است نبود قطعا نمی‌توانستیم سهم بازار را در صحنه بین‌المللی افزایش دهیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: نوپایی صادرات می‌طلبد که ابزارهای آن هم توسعه یابد زیرا اگر قرار است کشوری باشیم که سهم صادراتمان افزایش یابد نیازمند به ابزار حرفه‌ای هستیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره وضعیت ثبت سفارش‌ها گفت: از زمانی که ثبت سفارش‌ها را به استان‌ها تفویض کردیم سهولت بیشتری پیدا کرده، اما ایرادات فنی وجود دارد که تیم‌های مشخصی موضوعات را پیگیری می‌کنند تا مشکلی پیش نیاید.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: روند ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های ثبت سفارش تغییر خاصی نکرده و مانند گذشته روال خود را دنبال می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا