تاخت و تاز كرونا و صداي پاي كاسبان ضد سلامت با واكسن هراسي!!!

ریال نیوز : یکی از بهترین و در دسترس ترین راه های کنترل پاندمی کرونا در ایران و جهان، تزریق واکسن مناسب می باشد.
دستیابی برخی کشورها به فناوری تولید واکسن كرونا و ورود به فاز انسانی آن با تأییدیه سازمان‌های غذا و دارو در کشورهای مختلف باعث شده در روزهای اخیر نگرانی‌هایی درباره برخی عوارض تزریق واکسن كرونا تشديد شود و مطالبی درباره پیامدها و عوارض تزریق واکسن كرونا عنوان گردد.
در حالی که دنیا امیدوار است با واکسیناسیون همگانی، انسان‌ها بتوانند به زندگی عادی و روزمره بازگردند، هراس از انجام واکسیناسیون در میان برخی افراد جامعه به مشکل تازه‌ای تبدیل گرديده است.
تاکنون در افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند، مواردی نظیر بیماری شدید و مرگ مشاهده نشده است.
ورود واکسن به چرخه کنترل بیماری، بارقه‌ امیدی را می دهد که این بیماری با وجود تمام شرایط، در کشور کنترل گردد.

شایعاتی پیرامون تزریق واکسن کرونا که گاها به نقل از برخی ویروس‌شناسان معروف دنیا و در فضای مجازی مطرح می‌شود به علت خلاء اطلاع رسانی وزارت بهداشت همچنين تمركز صدا و سيما برروي موضوع انتخابات پيش رو ، جلوی شایعاتی نظیر اینکه «افراد ۲ سال پس از تزریق واکسن کرونا فوت می‌کنند» گرفته نمی‌شود ؛ چنین موضوعی به لحاظ علمی مسلما” امکان پذیر نیست و هیچ مطالعه‌ای در این باره صورت نگرفته است.
البته در تمام دورانی که واکسیناسیون کرونا در حال انجام است تیم‌های فرانسوی به علت شکست اقتصادی که در ساخت واکسن داشتند، بدون مطالعه مشخص صحبت‌های اینچنینی مطرح می‌کنند.

هر خبری که اعلام می‌شود باید با مطالعات علمی تطابق داشته باشد و اینکه آن حرف از قول چه کسی نقل می‌شود، مهم نیست؛ بلکه تطابق با مستندات علمی اولویت دارد. نکته مهم‌تر این است که واریانت‌های ویروس، ناشی از واکسیناسیون نیست، اکثر واریانت‌های کنونی اتفاقا پیش از آغاز واکسیناسیون اتفاق افتاده است و این از ویژگی‌های ویروس است که با گردش در جوامع جهش پیدا می‌کند و اینگونه نیست که با آغاز فرایند واکسیناسیون شاهد جهش‌های ویروس باشیم. در برخی مناطق بدون اینکه ارتباط جغرافیایی بین دو واریانت وجود داشته باشد، می‌بینیم برخی افراد دچار واریانت و موتاسیون‌های مشابه در نقاط دیگر شدند و این موضوع به دلیل هوشمندی ویروس است.
دومین گزاره نادرستی که اعلام شد این بود که تزریق واکسن و تشکیل‌ آنتی‌بادی سبب بدتر شدن بیماری می‌شود. در برخی بیماری‌های ویروسی به واسطه تشکیل آنتی بادی وضعیت بیماری بدتر می‌شود اما، چنین موردی در خصوص ویروس کرونا اصلا شناسایی نشده است. در حال حاضر حدود ۱.۸ میلیارد نفر در دنیا واکسن کرونا دریافت کردند اما آیا دچار چنین مشکلاتی شده‌اند؟
آيا در مواجهه با اخبار باید دنبال تایید آن باشیم؟متاسفانه برخی افرادِ کاسب ضد سلامت ، موجب انتشار شایعات و برگزاری تجمعات بر عليه واكسن شدند و پروژه واكسن هراسي را رقم زدند تا جايي كه حتی از برخی می‌شنویم به خاطر این شایعات نوبت دوم واکسن را نمي خواهند دریافت كنند و این جای تاسف دارد که چرا واکنش‌ها به شایعات به موقع نیست.
در صورت عدم واکسینه شدن، احتمال ابتلاء به بیماری، عدم مصونیت و مرگ و میر بسیار بیشتر و شدیدتر از این عوارض خفيف و نادر آن خواهد بود، بنابراین جهت مهاركرونا ، باید به موضوع غلبه بسیار چشمگیر منافع واکسیناسیون در برابر عوارض نادر احتمالی در همه رسانه ها و فضاي مجازي تاکید کرد و در انتساب اثرات نامطلوب واكسن دقت کافی مبذول گردد تا بی جهت هراس و نگرانی از واکسن در جامعه ایجاد نشود.
و اما با تزريق واكسن به مهمترين گروهها اعم از كادر درمان و سالمندان در ادامه کودکان و نوجوانان كه از منابع مهم انتقال ویروس هستند و کنترل اپیدمی امکان پذیر خواهد بود.
در حال حاضر واکسن فایزر و مدرنا و اسپوتنيك در روسيه برای افراد ۱۲ تا ۱۸ سال مجوز تزریق با دُزهای متفاوت راگرفته است ، در ایران هم واکسن انستیتو پاستور در حال انجام مطالعاتی در این زمینه است اما اگر توفیق حاصل نشد باید برای دانش‌آموزان واکسن‌هایی که مجوز تزریق به این گروه سنی را گرفتند، واردگردد تا چرخه ویروس قطع گردد .
بر كسي پوشيده نيست كه انستیتو پاستور ایران قدیمی ترین موسسه واکسن ساز در ایران و منطقه خاورمیانه میباشد و در کارنامه اي یک صد ساله درتوليد و عرضه واكسن دارد و اکنون نیز در شروع سده دوم فعالیت خود، در تعامل با موسسه واكسن سازي انستیتو فینلای کشور کوبا، واکسن کرونای کنژوگه بیماری کرونا را دست توسعه و تولید دارد.
و اما مراحل کارآزمایی بالینی پروژه نخستین واکسن ایرانی کرونا تحت نظارت دانشمندان ایرانی با تلاشي ستودني در سطح استانداردهای علمی انجام گردید و طبق اعلام تيم تحقيقاتي واکسن کوو ایران برکت ؛در فاز اول عارضه خاصی نداشت و در فاز دوم نیز ایمنی‌زایی بالایی داشته لذا طبق قواعد و قوانین بین‌المللی موجود در سازمان غذا و دارو، در زمان اپیدمی بیماری و شرایط اضطرار، اگر ۵۰ درصد داوطلبان وارد فاز سوم مطالعات بالینی شوند، دستگاه‌های مربوطه در حوزه سلامت و درمان میتوانند مجوز اورژانسی تزریق عمومی آن واکسن را صادر کنند که با توجه به تأیید موفقیت این واکسن در دو فاز قبلی و موفقیت فاز سوم ، این امکان برای واکسن کوو ایران برکت وجود خواهد داشت که مجوز تزریق اورژانسی را برای کنترل اپیدمی کرونا اخذ نماید .

و اما فارغ از اثبات توانايي دانشمندان ايراني موضوع مهمی که در بین جامعه علمی کشور مطرح است بايد نتایج مطالعه واکسن کووبرکت برای گرفتن EUL یا مصرف اورژانسی به سازمان بهداشت جهانی WHO ارسال و مدارک و مستندات منتشر گردد . چراكه كه واكسن معتبر كرونا ، واكسني است كه گزارش سه مرحله تحقيق بِه طور شفاف و بِه صورت مقاله علمي منتشر شده باشد و در نهايت در يك مجمع علمي بي طرف (نه افراد سهام دار يا افرادي كه حق مخالفت ندارند)، نتايج سه فاز تحقيق ارزيابي و بعد مجوز تزريق اورژانسي برروي انسانهاي جامعه صادر گردد.

و البته اعضاي مجمع علمي كه نتيجه نهايي را ارزيابي ميكنند نباید برخی افراد (…) باشند كه حرفهاي غير علمي و غير مستند از ایشان بسيار شنيدیم و يا اينكه سهام دار آن واكسن باشند لذا به دنبال اين تصميم اشتباه ، متاسفانه خطرناك بودن واكسن خارجي به جامعه القاء گرديده است و بدون انتشار گزارش علمي، واكسن ايراني فاقد عارضه ومؤثر اعلام مي شود ؛ لذا از آنجا که یکی از قابلیت‌های هر واکسن اثرگذاری ، باید این باشد که بتواند در برابر جهش‌های انجام گرفته بر روی ویروس ، بدن افراد را ایمن کند و با موفقیت کامل، ویروس جهش‌یافته را بطور کامل خنثی نمايد و نتايج علمي آن در دسترس جامعه علمي كشور قرار گيرد و قطعا” با اجبار نمي شود مردم را مجبور به زدن واكسن ايراني يا خارجي كرد و در نهايت با اين استراتژي و رويكرد نمي توان كرونا را مهار نمود چرا كه ويروس كرونا آزاد و رها زندگي مردم را تحت تاثير قرار داده است.

داستان اين روزهاي ما ؛
مرحله اول : پخش اخبار ضد واكسن هاي كرونا و خطر مرگ سالهاي بعد از تزريق واکسن !!!
مرحله دوم : تاييد واكسن ايراني ، تعريف و تمجيد از واكسني كه هنوز حتي گزارش علمي فاز يك آن منتشر نگرديده است !!!

و اما در واقع پايان صحيح اين داستان ، واكسن معتبر و رايگان براي همه ي مردم ايران است !!

نویسنده :
دکتر سکینه باغ بهشتی بیوشیمیست ، پژوهشگر و فعال حوزه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا