جایگاه اسناد رسمی باید ارتقاء یابد

به گزارش ریال نیوز، ذبیح الله خدائیان در همایش “گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی” که شامگاه جمعه (۶ دی‌ماه) در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار شد ضمن تبریک این روز به سردفتران و دفتریاران در خصوص نقش آنها در رشد و توسعه جامعه، اظهار کرد: مهمترین مولفه رشد و توسعه هر جامعه امنیت و آرامش در آن جامعه است و در قرآن کریم از امنیت به عنوان نعمت یاد شده و خداوند از قریه ای مثال می‌زند که مردم از نعمت امنیت و روزی برخوردار بودند اما با کفران آن، این نعمت را از دست دادند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در جامعه تثبیت مالکیت است، گفت: این مساله با سند مالکیت تثبیت می‌شود که تثبیت مالکیت از جمله وظایف دفاتر اسناد رسمی است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: از تثبیت مالکیت که از وظایف دفاتر اسناد رسمی است به عنوان زیرساخت امنیت می توان یاد کرد چرا که وقوع جرم، جنایت و منازعه در یک جامعه امنیت آن را به مخاطره می‌اندازد اما سند رسمی از آثاری برخوردار است که نتیجه آن آرامش و آسایش مردم در جامعه می باشد.

خدائیان با بیان اینکه امروزه در جامعه با جرایمی مواجه هستیم که ناشی از اسناد عادی است، گفت: اگر ما جایگاه سند رسمی را در جامعه ارتقا می‌بخشیدیم و به جای رونق اسناد عادی، مردم از سند رسمی استفاده می‌کردند با چنین جرایمی مواجه نبودیم.

وی یکی از جرایم را بحث فروش مال غیر دانست و گفت: کسانی که می‌خواهند ملک غیر را به فروش برسانند از سند عادی استفاده می کنند. از جمله جرایم دیگر ناشی از استفاده از اسناد عادی معاملات معارض است که درصد بالایی از پرونده‌های دستگاه قضایی متعلق به این موضوع است که ملکی به چند نفر به فروش می رسد و اگر این ملک ثبت رسمی می‌شد این امکان به دلیل استعلام وجود نداشت.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مساله تعرض به منابع ملی و اراضی دولتی گفت: این مسئله به این گونه است که اشخاص از طریق سند رسمی به این کار اقدام نمی‌کنند.

وی افزود: جرم دیگر تغییر کاربری های غیر مجاز است که بررسی‌ها مشخص می‌کند که این کار در سراسر  کشور از طریق اسناد عادی است که زمین های باغی و زراعی قطعه بندی شده و با سند عادی به فروش می‌رسند و این اقدام در دفاتر معاملات املاک صورت گرفته است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر اینکه معاملات باید از طریق اسناد رسمی باشد، اظهار کرد: این مسئله به خاطر جامعه و امنیت آن است. وقتی یک آپارتمان به ده‌ها نفر به فروش رسیده نظم جامعه مختل می‌شود. همچنین کسانی که از راه های نامشروع پول به دست می آورند و می‌خواهند پولشویی کنند و ملکی خریداری می‌کنند معمولاً از طریق تویل به سند عادی این کار را انجام می‌دهند چون از طریق سند رسمی رد آنها پیدا می‌شود.

خدائیان فرار مالیاتی را یکی دیگر از جمله جرایم استفاده از اسناد عادی دانست و گفت اگر معاملات از طریق سند رسمی باشد مالیات پرداخت شده و حقوق دولتی اخذ می‌شود.

وی افزود: با بررسی دعاوی حقوقی در یک ماه گذشته آمار به دست آمده این گونه بود که در یک سال بیش از ۱۰۳ هزار الزام به سند رسمی داشته‌ایم که اگر این موضوعات از طریق سند عادی صورت نگرفته بود این تعداد آمار را نداشتیم و در مورد سند خودرو نیز اینگونه است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با تاکید بر نقش دفاتر اسناد در امنیت جامعه تصریح کرد: اینکه می‌گوییم دفاتر در امنیت تأثیرگذارند به این خاطر است که با سند رسمی چنین دعاوی در مراجع قضایی تشکیل نمی‌شود. سند رسمی سندی است که مهر و امضای آن نه تنها برای متعاملین معتبر است بلکه برای اشخاص ثالث هم معتبر بوده در حالی که اسناد عادی قابل انکار و آسیب‌پذیر هستند ولی سند رسمی لازم الاجرا است.

وی در خصوص اهمیت تلاش برای ارتقای سند رسمی گفت: خوشبختانه آیت الله رئیسی نیز به این موضوع توجه داشتند و آشنایی عمیق با مشکلات جامعه دارند. یکی از محورهای طرح تحول قضایی هم ارتقا و توسعه سند رسمی در برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت است و رئیس دستگاه قضا بارها در سخنرانی‌های خود تاکید کردند که باید کاری کنیم که استفاده از سند رسمی در معاملات و نقل و انتقالات در اولویت باشد و مردم حمایت شوند و زیرساخت آن تهیه شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه گفت: پیش نویس طرحی را تدوین کرده‌ایم که این طرح را با طرحی که در کمیسیون قضایی مجلس مطرح است ادغام کردیم و در آن گفته ایم که نقل و انتقالات باید در قالب سند رسمی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ما مخالف بنگاه‌ها نیستیم گفت: کار بنگاه‌ها واسطه‌گری و دلالی است که باید  آنجا کار خود را انجام دهند و سامانه‌ای را در این خصوص راه‌اندازی می‌کنیم که در آنجا کارشان را انجام دهند و طرح آن در حال پیشرفت است.

خداییان در خصوص تأثیر دفاتر اسناد رسمی در مورد اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: باید بودجه کشور به مالیات ارتباط داشته باشد که بخش عمده‌ای از مالیات کشور از طریق دفاتر اسناد تهیه می‌شود و بخش مهمی از درآمدها ناشی از عملکرد دفاتر اسناد رسمی است که البته به صورت گمنام عمل می‌کنند و کسی نمی‌داند که دفاتر اسناد در این زمینه موثر هستند.

وی افزود: موفق ترین استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای انجام امور عمومی و حاکمیتی دفاتر اسناد رسمی هستند که امیدواریم روز به روز بتوانیم نقش بیشتری در توسعه جامعه داشته باشیم.

خداییان خطاب به سردفتران و دفتریاران عنوان کرد: اگر امروز شما اعتباری دارید و اشخاصی به دفاترتان مراجعه می‌کنند و وقتی سند در دست می گیرند احساس آرامش می کنند، ناشی از اعتماد مردم به شما بوده و نتیجه عملکرد پیشکسوتان شماست که بیش از ۸۰ سال از این نهاد پاسداری و حفاظت کردند و این اعتماد عمومی را جلب کردند.

وی تاکید کرد: بر من و شماست که این اعتماد را حفظ کنیم و ارتقا بخشیم و یکی از راه های ارتقای اعتماد برخورد جدی با معدود افرادی است که در این قشر حضور دارند و با عملکرد خود عملکرد سایرین را زیر سوال می‌برند، حال این افراد کارمند  ثبت یا دفتر اسناد رسمی باشند.

خدائیان با اشاره به اینکه یکی از محورهای طرح تحول در قوه قضاییه تکریم همکاران و ارباب رجوع است، تشریح کرد: این موضوع به این معنی است که از این جایگاه باید حفاظت شود.

خدائیان با بیان اینکه ۹۹ درصد همکاران ما در دفاتر درست عمل می‌کنند گفت: بر عهده سازمان ثبت اسناد و کانون است که نگذاریم عده ای خلاف این موضوع عمل کنند و اگر برخوردی با مواردی که عملکرد سوء دارند صورت می‌گیرد به دلیل تاکید رئیس دستگاه قضا در خصوص تحول در درون و برون قوه و به خاطر حفظ حرمت همکاران است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تاکید کرد: باید اعتمادی که ایجاد شده را پاس بداریم و از شما دوستان می خواهم که به آگاه‌سازی افکار عمومی کمک کنید. امروزه هجمه هایی در فضای مجازی نسبت به همکاران ثبت اسناد در خصوص درآمدهای نجومی وجود دارد و این در حالی است که برخی از دفاتر حتی در اداره دفتر خود دچار مشکل هستند. بنابراین باید همگی دست به دست هم دهیم و آگاه‌سازی کنیم که اینگونه نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از موضوعات دیگر را بی عدالتی و تبعیض بین دفاتر اسناد رسمی دانست و اظهار کر: برخی از دفاتر حدود ۲۵۰ میلیون درآمد دارند در حالی که برخی دیگر از دفاتر قادر به تهیه درآمد دفتر خود نیستند.

وی افزود: برخی به موضوع رانت در این زمینه اشاره می‌کنند که راه مبارزه با رانت تقسیم عادلانه اسناد است و در این راستا سامانه‌ای در سازمان ثبت طراحی شده که در حال حاضر در دو استان به صورت پایلوت فعال شده و همچنین سامانه‌ای را برای خود دفاتر طراحی‌ خواهیم کرد که زمینه تقسیم عادلانه اسناد برای تمام دفاتر فراهم خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیشنویس افزایش تعرفه هم در کمیته‌ای در قوه قضاییه در حال پیگیری است که در صورت نهایی شدن ابلاغ خواهد شد.
خدائیان در خصوص ایجاد پیشخوان‌ها گفت: پیشنهاد ما همین دفاتر اسناد رسمی هستند که سابقه ۸۰ ساله دارند. البته برخی کارها را باید برون‌سپاری کرد که سعی می‌کنیم با محوریت دفاتر اسناد رسمی باشد.

وی در رابطه با طرح کاداستر خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ام سند رسمی و طرح کاداستر درست است و وظیفه ما است و اگر می‌گوییم این طرح اجرا شود به خاطر کشور بوده و به خاطر سازمان ثبت نیست و در تمام جهان این طرح اجرا شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: اگر می‌خواهیم زمین را اداره کرده و با با فساد مبارزه کنیم راه آن اجرای طرح کاداستر است.
خدائیان با بیان اینکه طرح کاداستر به خاطر نظام و مملکت است، تصریح کرد: اعتقادم این است که بتوانم در دوره مدیریتم طرح کاداستر را اجرایی کنم که البته این امر نیاز به کمک دیگران و از جمله نمایندگان مجلس دارد و ان‌شاءالله بتوانیم آن را به نتیجه برسانیم.

وی در پایان گفت: اگر سردفتری تخلف کند همه را به پای ما می‌نویسند بنابراین باید دست به دست هم دهیم که این جایگاه را ارتقاء بخشیم.

در این مراسم تعدادی از نمایندگان مجلس، شهبازی نیا رییس اسکودا و عیسی امینی رئیس کانون وکلای مرکز حضور داشتند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شش =

دکمه بازگشت به بالا