تحقق ۱۰۲ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی سال ۹۸

به گزارش ریال نیوز، کمیته اطلاع رسانی هفته دولت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی، طی گزارشی در تشریح اهم سیاست‌ها، برنامه‌های عملیاتی، اقدامات اجرایی و دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور ضمن اعلام خبر تحقق ۱۰۲ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ و رشد ۲۹ درصدی نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۷ از شکل گیری یک تحول تاریخی در تامین درآمدهای مالیاتی در یکسال گذشته خبر داده و می افزاید: این دستاورد با حداقل آثار منفی بر انگیزه‌های تولید و سرمایه‌گذاری در کشور حاصل شده است.

در ادامه گزارش یاد شده آمده است: در سال ۱۳۹۸ گذار از نظام مالیاتی الکترونیکی به نظام مالیاتی هوشمند به عنوان اصلی‌ترین راهبرد توسعه نظام مالیاتی کشور برای تامین منابع عمومی بودجه دولت و کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی و نیز سایر روش‌های تامین مالی تورمی بودجه و همچنین ارتقای عدالت مالیاتی، مبارزه موثر با فرار مالیاتی، ارتقای سلامت اداری و افزایش رضایت‌مندی مودیان مالیاتی بوده است.

علاوه بر این، پیگیری اصلاحات لازم در قوانین و مقررات و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای این مهم در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار دارد و نقشه راه هوشمند و مدرن‌سازی نظام مالیاتی کشور پس از تصویب شورای فناوری اطلاعات وزارت متبوع برای اجرا و پیاده‌سازی ابلاغ شده است.

این گزارش ضمن اشاره به وصول ۱,۴۱۲ هزار میلیارد ریال درآمدهای مالیاتی عملکرد سال ۱۳۹۸ با تحقق ۱۰۲ درصدی و رشد ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل می افزاید: تحقق ۸۶ درصد درآمدهای مالیاتی در پایان تیرماه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل و همچنین واریز مبلغ ۲۷۸,۶۲۶ میلیارد ریال عوارض ارزش افزوده از شهریورماه سال ۱۳۹۸ لغایت تیرماه سال ۱۳۹۹ به‌ حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور از دیگر دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور در یکسال گذشته بوده است.

این گزارش می افزاید: ارتقای نسبت درآمدهای مالیاتی به هزینه جاری از ۲/۴۵ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۸/۴۷ درصد در سال ۱۳۹۸ و همچنین ارتقای نسبت درآمدهای مالیاتی به منابع عمومی بودجه دولت از ۳۵/۱ درصد در سال ۱۳۹۷ به ۳۷/۵ درصد در سال ۱۳۹۸ از جمله دستاوردهای سازمان امور مالیاتی در یکسال گذشته بوده است.

همچنین ابلاغ و اجرای بخشنامه مربوط به عدم ورود سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به حساب‌های سنوات گذشته شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۹ وارد بورس می‌شوند نیز از جمله اقداماتی است که توسط این سازمان و در جهت تسهیل ورود شرکت ها به بازار سرمایه کشور در سالجاری انجام داده است.

بر اساس گزارش عملکرد یاد شده، حذف ۱۵ مورد از مجوزهای زائد کسب‌وکار (و نتیجتا کاهش ۵۳ روز زمان شروع کسب‌وکار) در حوزه مالیات در راستای بهبود رتبه کسب‌وکار و جهش تولید با همکاری دستگاه‌های مسئول و هیات مقررات زدایی از دیگر اقداماتی است که در یکسال گذشته توسط سازمان امور مالیاتی کشور انجام گردید.

تهیه پیش‌نویس لایحه “اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم” و ارسال برای دولت در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ از دیگر دستاوردهای نظام مالیاتی کشور در یکسال اخیر است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

معرفی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی (PIT)، معرفی مالیات بر عایدی املاک، معرفی مالیات بر واحدهای مسکونی و انواع خودروی لوکس، بازنگری و هدفمندسازی معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی از محورهایی است که در لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم پیش بینی شده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، انجام تمهیدات لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در راستای ایجاد شفافیت در مبادلات اقتصادی، تهیه نقشه راه مدرن‌سازی نظام مالیاتی کشور از جمله تکمیل E-TAX و طراحی و استقرار (I-TAX)، ارائه خدمات الکترونیکی مالیاتی در بخش‌های دریافت اظهارنامه، ابلاغ اوراق مالیاتی، ثبت‌نام مؤدیان و پرداخت الکترونیکی مودیان و خدمات مالیاتی از طریق گوشی‌های هوشمند به منظور کاهش زمان ارائه خدمت، کاهش ارتباط مستقیم مودیان و مأموران مالیاتی و کاهش هزینه‌های تمکین و وصول مالیات در زمره مهم ترین پروژه ها و طرح هایی است که در راستای بهبود و نوسازی زیر ساخت های مالیاتی کشور در یکسال گذشته انجام شده است.

همچنین، اجرای پروژه برون ‌سپاری فرآیند مالیات نقل ‌و انتقال املاک موضوع ماده ۵۹ قانون مالیات‌های مستقیم و صدور آنی و بر خط گواهی مربوط از طریق دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور، تفویض اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی موضوع ماده ۱۹۱ و تقسیط بدهی مالیاتی موضوع ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور به منظور حمایت از تولید و رونق اقتصادی، تکریم ارباب‌رجوع و رعایت اصل تمرکززدایی از تصمیمات مهمی است که در یکسال گذشته به اجرایی شدند.

انعقاد تفاهم ‌نامه با بیش از ۱۰۰ دستگاه اجرائی جهت دریافت داده و اطلاعات موضوع ماده ۱۶۹ مکرر برای توسعه و تکمیل پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مؤدیان مالیاتی و دریافت داده و اطلاعات بیش از ۳۰ دستگاه طراحی و اجرای پایلوت مبارزه با فرار مالیاتی و جلب حمایت موثر و اجماع و همگرایی همه ارکان نظام در مبارزه با فرار مالیاتی حمایت از تولید و بخشودگی جرائم مالیاتی و قطعی سازی ۱,۳۰۰,۰۰۰ پرونده مشاغل متوسط و کوچک در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م ایجاد پنجره واحد به منظور مراجعه فعالان اقتصادی به یک سامانه برای پرداخت مالیات بر درآمد حقوق و سهم بیمه تأمین اجتماعی از دیگر دستاوردهای سازمان امور مالیاتی کشور در یکسال گذشته بود.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به بررسی اطلاعات تراکنش‌های بانکی مشکوک به فرار مالیاتی آمده است: بررسی اطلاعات بانکی ۱۴,۵۴۲ مؤدی مشکوک به فرار مالیاتی در طی یکسال گذشته منجر به صدور برگ مطالبه بالغ بر ۳۱۷,۴۸۰ میلیارد ریال برای مودیان یاد شده شده است.

همچنین اجرای مالیات بر ارزش افزوده ساده‌شده برای مودیان زنجیره نهایی فروش در راستای تسهیل امور مودیان مالیاتی و حمایت از فعالان اقتصادی مناطق سیل‌زده از طریق کسر مبالغ کمک های پرداختی مودیان به این مناطق از درآمد مشمول مالیات آن‌ها در اجرای ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم از دیگر اقدامات سازمان امور مالیاتی در یکسال اخیر است.

احصا و بررسی ۴,۵۰۰ مورد مقررات مالیاتی (شامل بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و …) و تنقیح ۳,۰۰۰ مورد مقررات مالیاتی تاکنون، که ۲۷ درصد آنها معتبر و ۷۳ درصد آنها غیر معتبر تشخیص داده ‌شده است از جمله اقدامات انجام شده در راستای ساده‌سازی قوانین و مقررات و کاهش هزینه‌های تمکین مالیاتی مؤدیان در سال گذشته بوده است.

در بخش دیگری از گزارش منتشر شده از سوی کمیته اطلاع رسانی هفته دولت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد آمده است: ابلاغ بخشنامه عدم ورود سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به حساب‌های سنوات گذشته شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۹ وارد بورس می‌شوند، انعقاد تفاهم‌نامه با نیروی انتظامی ج. ا. ا برای دریافت اطلاعات خودروهای کار به منظور کاهش زمان ارائه خدمت به مؤدیان این بخش و الکترونیکی نمودن ۱۷ خدمت از طریق بستر الکترونیکی در راستای گسترش خدمات الکترونیکی غیرحضوری حذف ۱۵ مورد از مجوزهای زائد کسب‌وکار (به ویژه حذف مرحله ۴۵ و کاهش ۵۳ روز زمان شروع کسب‌وکار) در حوزه مالیات در راستای بهبود رتبه کسب‌وکار و جهش تولید با همکاری دستگاه‌های مسئول و هیات مقررات‌زدایی از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط سازمان امور مالیاتی کشور در یکسال گذشته است.همچنین تهیه و تصویب آئین نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در راستای شفاف‌سازی مبادلات اقتصادی و برقراری عدالت مالیاتی و رشد ۳۵ درصدی رسیدگی‌ پرونده‌های مؤدیان و کاهش ۲۵ درصدی ورودی پرونده‌ها به بخش دادرسی مالیاتی و صدور دو بخشنامه مهم و حیاتی در زمینه رسیدگی به تراکنش‌های مشکوک بانکی و صورتحساب‌های غیرواقعی در راستای مبارزه با فرار مالیاتی و وصول مالیات از بخش خاکستری اقتصاد نیز در زمره برنامه های تاثیر گذار سازمان امور مالیاتی کشور است که در راستای توسعه عدالت مالیاتی و شفاف سازی اقتصاد کشور صورت گرفته است.

مختومه نمودن پرونده‌های مودیان ارزش افزوده عملکرد سال‌های ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۵ در اجرای مفاد قانون بودجه سال ۱۳۹۹ از دیگر برنامه هایی است که در یکسال گذشته مورد توجه سازمان امور مالیاتی بوده و در این زمینه موفقیت قابل توجهی کسب شده است.

اتخاذ راهبرد گذار از نظام مالیاتی الکترونیکی به نظام مالیاتی هوشمند به عنوان اصلی‌ترین راهبرد توسعه نظام مالیاتی کشور در سال ۱۳۹۸ و ابلاغ نقشه راه هوشمند و مدرن‌سازی نظام مالیاتی کشور از دیگر دستاوردها و اقداماتی است که متخصصان و کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور در یکسال گذشته به طراحی و اجرای آن همت گماشته اند.

این طرح ملی مشتمل بر ۷ طرح اصلی است که به ترتیب شامل، ۱- توسعه و استقرار نظام خود اظهاری به جای تشخیص علی‌الراس (اجرای ماده ۹۷ ق. م. م) ۲- بازنگری، تکمیل و توسعه خدمات الکترونیکی مالیاتی (پنجره واحد خدمات) ۳- توسعه و تحول ِمعماری سازمانی و تدوین استراتژی حاکمیت داده با رویکرد هوشمندسازی داده مبنا ۴- طراحی و پیاده‌سازی پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان ۵- بازنگری، بهبود و بازمهندسی فرآیندهای مالیاتی ۶- هوشمندسازی داده- مبنا (BPR) نظام مالیاتی با استفاده از تکنولوژی علوم داده ۷- طراحی و استقرار سیستم‌های نوین برنامه‌ریزی و مدیریت منابع و کنترل پروژه‌هاست و پیش بینی می شود با طراحی و راه اندازی این هفت طرح نظام مالیاتی هوشمند در کشور اجرایی شود.

در بخش دیگری از گزارش منتشر شده توسط کمیته اطلاع رسانی هفته دولت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد آمده است: اعلام جرم علیه مرتکبین جرائم مالیاتی در دادسراهای ذی‌ربط تهران (۲۰ فقره مشتمل بر ۲۸۳ متهم) و سایر استان‌ها (۱۷ فقره مشتمل بر ۲۳ متهم) با استناد به تبصره ۲ ماده ۲۷۴ ق. م. م، ایجاد میز خدمت حضوری و الکترونیکی در بیش از ۷۰۰ ساختمان امور مالیاتی در سراسر کشور از دیگر اقداماتی است که توسط سازمان امور مالیاتی در یکسال گذشته انجام گرفته است.

همچنین در راستای حمایت از کسب و کارها در شرایط شیوع کرونا اقدامات و بسته های سیاستی حمایتی تدوین و اجرایی شده است که از جمله مهم ترین آنها : تعیین سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۳۹۹ و دوره اول سال ۱۳۹۹ تا ۱۵. ۶. ۱۳۹۹ و همچنین توقف عملیات اجرایی جهت وصول مالیات تا تاریخ ۳۱. ۲. ۱۳۹۹ بوده است.

از دیگر اقدامات و سیاست های حمایتی انجام شده به منظور حمایت از کسب و کارها می توان به دستورالعمل عدم نیاز به اخذ گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات صدور یا تجدید پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی موضوع ماده (۱۸۶) ق. م. م تا پایان خرداد ۱۳۹۹ اشاره کرد.

همچنین در بخش مربوط به سیاست ها و اقدامات حمایتی انجام شده برای حمایت از کسب و کارها در شرایط شروع کرونا اقدامات مثبت دیگری نیز صورت گرفته است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است.

از جمله اقدامات یاد شده، امهال بدهی مالیاتی مودیان به مدت حداکثر ۳ ماه و تقسیط بدهی به مدت ۹ ماه از تاریخ درخواست اولیه برای امهال و تقسیط (فارغ از مهلت ۳ ساله مذکور در (ماده ۱۶۷ ق. م. م)، افزایش مهلت اعتراض به اوراق مالیاتی طبق مقررات ق. م. م و ق. ا. ا حداکثر تا تاریخ ۳۱. ۳. ۱۳۹۹، بخشودگی جرائم بدهی مالیات و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض تا تاریخ ۳۰ . ۹. ۱۳۹۹ و افزایش مهلت ارزش معاملاتی در اجرای مقررات ماده ۶۴ ق. م. م در سال ۱۳۹۹ از یک ماه به ۴ ماه پس از تصویب نهایی کمیسیون تقویم املاک است.

پذیرش کمک‌های نقدی و غیر نقدی اشخاص حقیقی و حقوقی در اسفندماه ۱۳۹۸ و ۳ ماهه اول سال ۱۳۹۹ جهت تامین لوازم و تجهیزات مصرفی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی به عنوان هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی در سال پرداخت با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تمدید موعدهای مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده نسبت به تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی و رسیدگی‌های مالیاتی که مهلت انقضای آن از ۱. ۲. ۱۳۹۹ لغایت ۳۱ . ۴. ۱۳۹۹ بوده است، به مدت دو ماه و حداکثر تا پایان شهریورماه سال ۱۳۹۹ و همچنین بخشودگی تمامی جرائم مالیاتی مقرر در ق. م. م و ق. ا. ا با روش پلکانی معکوس از دیگر تسهیلاتی است که سازمان امور مالیاتی کشور در راستای حمایت از کسب و کارهای کشور در دوران شیوع کرونا اجرایی کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا