ترکیه روابط بانکی با روسیه را قطع می کند

ریال نیوز : به‌دنبال فشار واشنگتن، ترکیه تأیید کرد که سه بانک باقیمانده‌ای که همچنان پردازش پرداخت‌های روسیه را انجام می‌دادند، روابط خود را با مسکو قطع می‌کنند.

به گزارش فرانس ۲۴، تجارت رو به رشد آنکارا با مسکو در بحبوحه جنگ اوکراین، با فشار آمریکا پسرفت کرد و دولت ترکیه از قطع قریب‌الوقوع روابط بانکی خود با روسیه خبر داد.

این تصمیم پس از هفته‌ها فشار آمریکا بر ترکیه با هدف محدود کردن روابط اقتصادی پررونق این کشور با روسیه، اتخاذ شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته پیش هشدار داد که بانک‌های ترکیه که با کارت‌های پرداخت «میر بانک» روسیه کار می‌کنند، «با خطر حمایت از اقدامات روسیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا مواجه بوده و ممکن است با مجازات‌های اقتصادی جریمه شوند.»

دو بانک خصوصی ترکیه که پس از ملاقات رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه در ماه آگوست، پردازش کارت‌های میر بانک روسیه را آغاز کرده بودند، اوایل ماه جاری تراکنش‌های خود را به حالت تعلیق درآوردند. با این حال، سه بانک هالک‌بانک، واکیف‌بانک و زراعت‌بانک ترکیه همچنان با این کارت‌ها کار می‌کردند.

یکی از مقامات ترکیه که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو شده، گفته است که این سه بانک «همچنان به پرداخت‌های چشمگیر ادامه می‌دهند اما برای توقف همکاری خود تاریخی را در آینده مشخص کرده‌اند.»

این تصمیم پس از جلسه برگزار شده به ریاست اردوغان اتخاذ شده است. بررسی جایگزین برای کارت‌های پرداخت روسیه، در دستور کار اصلی این جلسه بود.

افزایش قابل توجه تجارت ترکیه با روسیه پس از گذشت هفت ماه از جنگ اوکراین، اسباب نگرانی واشنگتن را فراهم کرده بود. به نوشته فرانس ۲۴، ارزش تجارت بین این دو کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و آنکارا همچنین پذیرفته بود که یک چهارم واردات گاز طبیعی مایع روسیه را با واحد پولی این کشور یعنی (روبل) پرداخت کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از اعزام نماینده‌ای به ترکیه و استانبول در ماه ژوئن، نگرانی خود را نسبت به استفاده روسیه از ترکیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا ابراز و در ادامه نیز، نامه‌ای را به بانک‌های ترکیه ارسال کرد و هشدار داد که در صورت تجارت با نهادها و اشخاص تحریم‌شده روسیه، «آنها نمی‌توانند انتظار داشته باشند که به دلار آمریکا و سایر ارزهای معتبر دسترسی پیدا کنند.»

کارت‌های پرداخت میر بانک روسیه، به میلیون‌ها شهروند روس این امکان را می‌دهد که در زمان سپری کردن تعطیلات در ترکیه، تمام پرداخت‌های خود را با روبل انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =

دکمه بازگشت به بالا