تنها کارگاه کشت زعفران به روش ایرپونیک در استان خوزستان

به گزارش ریال نیوز، «احسان اسپندار» مدیر کارگاه «زعفران ریحان» تنها کارگاه کشت زعفران به روش ایرپونیک در استان خوزستان در گفت و گو با پایگاه خبری ریال نیوز گفت: در حال حاضر، تنها کارگاه کشت زعفران به روش ایرپونیک در منطقه هستیم و خدارو شکر الان به مرحله زعفران گیری رسیده ایم.

وی از اشتغالزایی مستقیم برای چهار نفر و اشتغالزایی غیرمستقیم برای هشت نفر در این کارگاه کوچک خبر داد و افزود: ان‌شاءالله اگر جهاد کشاورزی استان کمک کند قصد دارم در سال آینده، تعداد نیروهای شاغل در کارگاه را به 15 نفر به صورت مستقیم افزایش دهم.

اسپندار، دوره کاشت تا برداشت محصول را از 15 مرداد تا 15 آبان اعلام کرد و گفت: زعفرانی که ما در روش ایروپونیک بدون نور مستقیم به دست آوردیم از زعفران سنتی عیارش بالاتر است.

این تولیدکننده محصولات کشاورزی که موفق شد در دزفول، زعفران تولید کند از دستگاه‌های استان به ویژه جهاد کشاورزی برای توسعه فعالیت های تولیدی خود طلب کمک کرد.

وی در پاسخ به این سئوال که هدفش از راه اندازی این کارگاه چه بوده، نیز گفت: هدف اول من اشتغالزایی برای همشهریانم بود.

اسپندار با اشاره به نام گذاری امسال تحت عنوان سال «رونق تولید» توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، کمک به تولید محصولات کشاورزی دانش‌بنیان را از دیگر اهداف خود برشمرد.

مدیر کارگاه «زعفران ریحان» درباره مرغوبیت محصول تولیدی به این روش نیز گفت: کشت زعفرانی که من انجام دادم، بدون استفاده از سموم و کود شیمیایی بوده و صد‌درصد ارگانیک و طبیعی است و فلفل قرمز، تنها ماده‌ای بود که برای دور کردن حشرات و جوندگان و آفات از محصول استفاده کردم.

وی از تولید زعفران به روش ایروپونیک بدون نور مستقیم برای اولین بار در استان خوزستان خبر داد و اضافه کرد: از مهندس عبدالمجید میرزاپور مدیریت محترم کشت و صنعت کارون و مدیریت امور اداری این شرکت مهندس جهانگیر ترکستانی به جهت همکاری و در اختیار گذاشتن مکان پرورش تشکر می کنم.

اسپندار افزود: برای اولین بار، با کمک و راهنمایی مهندس پوریا بابویی مدیریت زعفران هیرکانیا، توانستیم که بدون نور مستقیم و با نور لامپ اقدام به تولید زعفران مرغوب کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =

دکمه بازگشت به بالا