تیر اروپا به دلار آمریکا

به گزارش ریال نیوز، پس از نطق کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، دلار آمریکا به شدت از بالاترین سطح یک ماهه سقوط می کند و قیمت طلا با 20 دلار افزایش تا 1966 دلار پیش‌ می‌رود. لاگارد در نطقش خاطرنشان کرد که علاوه بر ثبات نرخ بهره بروی 0.0 درصد ماه گذشته، سیاست کمک مالی بانک مرکزی به خوبی نتیجه بخش بوده و هیچ افزایشی در محرک  مالی صورت نخواهد گرفت.

لاگارد: هیچ‌گونه نیازی به تغییر سیاست‌های پولی نیست

پیش از جلسه، انتظارات بسیاری وجود داشت که بانک مرکزی اروپا اقدامات محرک جدیدی را انجام دهد که باعث کاهش ارزش یورو در برابر دلار آمریکا شود و به نوبه خود به قیمت طلا آسیب برساند. اما این انتظارات همگی پس از سخنان لاگارد نقش بر آب شد.

لاگارد با بیان اینکه بانک مرکزی اروپا هیچ تغییری در سیاست پولی خود انجام نمی‌دهد، گفت: نرخ بهره بدون تغییر در همان 0.00 درصد باقی خواهد ماند. در جریان این کنفرانس مطبوعاتی، لاگارد گفت که برنامه حمایت مالی بانک مرکزی اروپا در تثبیت بازارهای مالی موثر و کارآمد است و نیازی به تغییر در این زمینه نیز وجود ندارد. اگرچه بانک مرکزی اروپا تصمیم ندارد برنامه حمایتی را افزایش دهد، وی افزود که کمیته انتظار دارد از بودجه 1350 میلیارد یورویی که به این برنامه‌های حمایتی اختصاص داده شده است استفاده کامل کند.

طبق آخرین پیش‌بینی‌‌های کارکنان بانک مرکزی اروپا که امروز منتشر شد، این بانک تورم را برای بقیه سال جاری در حدود 0.3 درصد حفظ می کند و سپس در سال 2021 به 1.0 درصد افزایش می‌دهد، در حالی که تخمین قبلی 0.8 درصد بود. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2022 تورم بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبلی، یعنی به 1.3 درصد افزایش یابد.

با توجه به رشد اقتصادی، پیش‌بینی‌های اولیه کارکنان بانک مرکزی اروپا انتظار دارند انقباض اقتصادی 8 درصدی در سال جاری صورت‌گیرد، در حالی که پیش بینی قبلی کاهش 8.7 درصدی بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال 2021  اقتصاد منطقه یورو 5 درصد رشد کند، در حالی که برآورد قبلی 5.2 درصد بود.

«بازگشت قوی اروپا» همگام با تضعیف دلار و احیای نسبی طلا

لاگارد گفت: داده های دریافتی از آخرین جلسه سیاست پولی ما در ماه ژوئیه نشان دهنده یک بازگشت قوی در فعالیت‌ها است که کاملاً مطابق با انتظارات قبلی است، اگرچه سطح فعالیت بسیار پایین تر از سطح قبل از  شیوع ویروس کرونا است.

این سخنان امیدوار کننده لاگارد، تصمیم بانک مرکزی اروپا به عدم کاهش نرخ بهره و عدم افزایش میزان کمک‌های حمایتی باعث شد دلار نسبت به یورو تضعیف شود و در نتیحه طلا رو به افزایش برود. قیمت طلا در ساعت 8:15  دقیقه شب با 12 دلار افزایش بروی 1958 دلار است و شاخص دلار با 0.5 درصد کاهش نسبت به روز قبل، بروی 93 واحد قرار دارد.

افزایش مبتلایان به کرونا، نفت را بیمارتر کرد

قیمت نفت در روز پنجشنبه پس از یک روز افزایشی، تغییر جهت داد، زیرا داده ها نشان داد که ذخایر نفت خام ایالات متحده هفته گذشته به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافتند. در کنار اینها، افزایش موارد کرونا در گزارش دیروز آمریکا از 22 هزار مورد جدید به 30 هزار مورد و نگرانی در مورد بهبود کسادی، تقاضای سوخت را کاهش داد.

معاملات نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت 35 سنت یا 0.9 درصد کاهش یافت و به 37.70 دلار در هر بشکه رسید، در حالی که چهارشنبه صعود 3.5 درصدی را ثبت کرده بود. معاملات نفت برنت نیز پس از افزایش 2.5 درصدی در روز چهارشنبه، 24 سنت یا 0.61٪ کاهش یافت و به 40.54 دلار در هر بشکه افول کرد.

تحلیلگران ای‌‌ان‌زی به سی‌بی‌اس در یادداشتی گفتند: بازار نفت تحت فشار قرار دارد، هم تقاضا تقلیل یافته و هم افزایش عرضه. وی همچنین اظهار کرد که واردات چین به احتمال زیاد به حداکثر سهمیه واردات نفت خام سالانه خود می رسد که خبر بدی برای نفت خام خواهد بود.

با افزایش موارد ویروس کرونا در چندین ایالت ایالات متحده، داده های موسسه نفت آمریکا چهارشنبه نشان داد:  ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 4 سپتامبر 3 میلیون بشکه افزایش یافت. این رقم در مقایسه با پیش بینی 1.4 میلیون بشکه‌ای تحلیلگران تغییر نسباً مهمی‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =

دکمه بازگشت به بالا