خداحافظی با معادن زغال سنگ چقدر واقعیت دارد؟

به گزارش ریال نیوز،میزان کربن آزاد شده در اتمسفر هنگام سوختن نگرانی هایی جدی برای محیط‌زیست ایجاد کرده است. این امر باعث شده است که سوخت فسیلی در مقایسه با منابع تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و آب، گزینه آخر برای استفاده تبدیل شود.

ما درگسترش نیوز نگاهی انداخته‌ایم به ۴ نکته درباره معادن زغال سنگ درسراسر جهان، با ما همراه باشید:

اکنون برخی از کشورها در حال پیروی از توافقنامه پاریس و حرکت به سمت انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، به همین علت در حال تلاش برای از کار انداختن ایستگاه‌های سوخت زغال سنگ هستند

علی رغم تلاش‌های جهانی برای عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و تغییر به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر، چین هنوز سرمایه‌گذاری زیادی در این صنعت انجام می‌دهد. چین به عنوان کشوری با بالاترین ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های زغال سنگ، که بالغ بر ۹۷۳ هزار مگاوات است، همچنان بزرگترین تولید‌کننده زغال سنگ در جهان است.

براساس گفته انجمن جهانی هسته‌ای، از آنجا که سوختن زغال سنگ در هر سال حدود ۱۵ میلیارد تن دی اکسید کربن تولید می‌کند، نکند، یکی از بزرگترین چالش‌های صنعتی در جهان است. به همین دلیل، تعدادی از شرکت‌ها از پتانسیل ایجاد فن آوری‌های زغال سنگ تمیز استفاده کرده‌اند که متکی به فناوری هایی مانند شستشوی زغال سنگ، سوزاندن اکسید نیتروژن یا گازدهی است

سوئد پیش رو در عدم استفاده از زغال سنگ

سوئد اخیراً برنامه‌های بهره‌برداری از زغال سنگ را دو سال زودتر از مهلت قبلی خود یعنی در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده است، این کشور به سومین کشور اروپایی بعد از بلژیک و اتریش تبدیل شد که به ترتیب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ از تولید زغال سنگ دست کشیدند.

اکثر کشورهای اروپایی در حال برنامه‌ریزی برای خروج از مصرف زغال سنگ در سال‌های آتی هستند فرانسه قصد دارد آخرین تأسیسات خود را با استفاده از زغال سنگ تا سال ۲۰۲۲، اسلواکی و پرتغال در ۲۰۲۳، انگلیس در ۲۰۲۴، ایرلند و ایتالیا در ۲۰۲۵ تعطیل کند. یونان، مجارستان، هلند، فنلاند و دانمارک نیز ابراز تمایل کرده‌اند که تولید زغال سنگ را در این دهه قطع کنند.

استرالیا شش معدن جدید زغال سنگ می‌سازد؟

زغال سنگ بزرگترین منبع انرژی استرالیا است که حدود ۶۰ درصد از برق این کشور درحال‌حاضر در ایستگاه‌های سوخت زغال سنگ تولید می‌شود. در کل ۲۵.۲ گیگاوات ساعت از ظرفیت تولید برق کشور استرالیا در سال ۲۰۱۷ با زغال سنگ تولید شد.

در ژوئن ۲۰۱۹، با وجود اعتراضاتی که خواستار توقف افتتاح ایستگاه‌های جدید توسط دولت و سرمایه‌گذاری در آن به جای انرژی‌های تجدیدپذیر بود، استرالیا در اقدامی بحث برانگیز ساخت معدن زغال سنگ جدید را تصویب کرد این امر سبب شد که فعالان محیط‌زیست ترس افتتاح شش معدن دیگر را داشته باشند.

۲۰۱۹ سال پرحادثه برای معادن زغال سنگ

حداقل ۳۷ نفر در پنج حادثه معدنکاری جداگانه در چین بین ماه‌های اکتبر و دسامبر سال ۲۰۱۹، در استان‌های گوئیژو، سیچوان، شانشی و شاندونگ جان خود را از دست داده‌اند که علت اصلی این حوادث سیل و انفجار است. بنا بر اعلام اداره ملی ایمنی معادن زغال سنگ چین، این امر در نتیجه ۳۳۳ کشته ثبت شده در حوادث معادن چین در سال ۲۰۱۹ بود.

پس از آنکه مقامات محلی به این نتیجه رسیدند که این اتفاقات بیشتر ناشی از قوانین ایمنی ناکافی است، دولت چین در نوامبر ۲۰۱۹ قول اقدامات جدید برای بهبود ایمنی در این معادن را داد.

چنین بلایایی فقط به چین محدود نمی‌شوند. در سال ۲۰۱۸، ۱۳ نفر در اثر انفجار در معدن ذغال سنگ در جمهوری چک در اثر اشتعال گاز متان کشته شدند و یک معدن رغال سنگ در نزدیکی کاروینا ویران شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا