خداحافظی ترامپ از کاخ‌سفید و صفر شدن صادرات نفت ایران

به گزارش ریال نیوز، علی‌اصغر زرگر درباره رفتن ترامپ از کاخ‌سفید و تاثیر آن بر بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار در کوتاه‌مدت اظهار داشت: در بازگشت دوباره نفت ایران به بازار چند عامل دست‌اندرکار است، ابتدا اینکه در نظر داشته باشیم که امریکا تصمیم گرفته بود صادرات نفت ما را به صفر برساند و دیگر اینکه دولت‌های دیگر از جمله چین، هند و کره و… را نیز با اعمال تحریم‌های ثانویه تحت‌فشار قرار داده است که تغییر تمامی این موارد به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: خیلی از پالایشگاه‌هایی که نفت ما را خریداری می‌کردند طی مدت تحریم وقت کافی داشتند که تغییراتی در پالایشگاه‌ها داده تا بتوانند از نفت دیگر کشورها هم استفاده کنند که بازگشت آنها و تطابق دوباره با نفت سنگین ایران تاحدی سخت است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی تصریح کرد: در هر حال سیاست بایدن مخالف ترامپ است او در نظر داشت که امریکا را به عنوان یک صادرکننده نفت معرفی کند و مجوزها و امتیازات زیادی داده شد که در حوزه نفتی این کشور سرمایه‌گذاری کنند اما رویکرد بایدن بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر است، هرچند زمان‌بر است که سرمایه‌گذاری‌ها به این سمت سوق داده شود اما همین موضوع بی‌توجهی به انرژی‌های فسیلی می‌تواند یکی از دلایل کم شدن فشار تحریمی علیه نفت ایران باشد.

وی تاکید کرد: در هر حال ایران فعلا باید به روش کنونی صادرات ادامه دهد و فروش غیرمستقیم را تا حدی افزایش دهد تا اوضاع سیاست‌های تحریمی به نوعی تعدیل شود.

زرگر خاطرنشان کرد:  سیاست جدید و روی کار آمدن دموکرات‌ها در ایالات‌متحده تاحدی پیچ و مهره تحریم‌ها را شل‌تر می‌کند و در واقع کنترلی که حکومت ترامپ روی صادرات نفت ایران داشت، تغییر می‌کند.

وی یادآور شد: با توجه به احتمال بازگشت امریکا به برجام می‌توان انتظار داشت که ایران فرصت بیشتر و شرایط مساعدتری برای صادرات داشته باشد، ضمن اینکه کشورهای واردکننده نیز هراسی نخواهند داشت که مورد تحریم‌های ثانویه قرار گرفته و یا جریمه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا