خودکفایی در تأمین رادیو دارو‌ها با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای

به گزارش ریال نیوز : به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دکتر غلامرضا اصغری با اشاره به دستاورد‌های صنعت دارو در ۴۰ سال گذشته گفت: استقلال یکی از شعار‌های انقلاب اسلامی بود و با توجه به اینکه دارو یک کالای راهبردی محسوب می‌شود، توجه ویژه و تلاش مصممی برای خودکفایی در تولید آن صورت گرفت تا این خودکفایی در حد ممکن بیشتر و وابستگی کمتر شود.

وی افزود: تا قبل از پیروزی انقلاب کارخانه‌های داروسازی توسط شرکت‌های چندملیتی اروپایی و آمریکایی اداره می‌شد، اما در دهه اول جنگ با توجه به نیازی که در شرایط جنگی به دارو داشتیم باعث رشد و توسعه این صنعت شد.

معاون وزیر بهداشت گفت: تأمین دارو در شرایط جنگ از کار‌های بزرگی بود که داروسازان انجام داده و صنعت دارو را توسعه دادند، معتقدم در مقایسه ۴ درهه انقلاب بیشترین رشد دارویی در دهه اول و به لحاظ زیرساختی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته در حوزه نیروی انسانی رشد خوبی داشته است، افزود: همه فعالان این عرصه کمک کردند تا محصولات جدید با استفاده از زیرساخت‌ها تولید شود.

اصغری با اشاره به اینکه هماهنگی بین صنعت دارو و دانشکده‌های داروسازی باعث شد تا علم داروسازی به عمل و محصول برسد، گفت: اکنون بخش قابل‌توجهی از صنعت داروی مخصوصا هایتک مانند بایوتک و صنعت نانو دارو در کشور شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به پیشرفت صنعت دارویی میزان تولید دارو از ۲۵ درصد به بیش از ۹۶ درصد رسیده است، افزود: این پیشرفت در منطقه و سطح جهان یک رکورد محسوب می‌شود که کشوری بیش از ۹۶ درصد اقلام خود را در داخل تولید کند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از نظر سهم بازار نیز دارو‌های تولید داخل تقریبا ۷۰ درصد نیاز کشور را تأمین می‌کنند.

به گفته وی علاوه بر تولید دارو‌های شیمیایی، در تولید دارو‌های گیاهی نیز موفق بوده و اقلام متنوعی را هم در دارو‌های گیاهی و هم در دارو‌های سنتی تولید کرده است.

وی گفت: تولید مکمل‌های دارویی نیز رشد خوبی داشته است بطوریکه در این زمینه می‌توانیم بدون نیاز به واردات، بازار داخلی را تأمین کنیم.

اصغری افزود: سهم عمده‌ای از دارو‌های وارداتی مربوط به دارو‌های جدید و بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص که بیمار به برند‌های خاصی وابستگی دارند، اختصاص می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه دارو‌های هایتک مثل بایوفناوری و نانوفناوری از افتخارات کشور است، گفت: در تولید این دارو‌ها در منطقه اول هستیم و تولید داخلی آن‌ها باعث شده است که به میزان قابل‌توجهی صرفه جویی ارزی شود.

معاون وزیر بهداشت از ورود چندین داروی جدید در آینده نزدیک خبر داد و افزود: چندین دارو در حال بررسی است که به زودی وارد بازار دارویی کشور خواهد شد.

وی گفت: رادیو دارو‌ها عمر کوتاهی دارند که واردات آن‌ها میسر نیست، خوشبختانه با همکاری سازمان انرژی هسته‌ای تمام نیاز خود به رادیو دارو‌ها را در داخل تأمین می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا