درآمد میلیاردی مالیات از اموال لوکس

به گزارش ریال نیوز، موضوع «وضعیت مالیات در لایحه بودجه 99» با حضور کارشناسان اقتصادی در برنامه «پایش» بررسی شد.

محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی با تاکید بر عدم تغییر ساختاری لایحه بودجه 99، تصریح کرد: اگر وضعیت بودجه 99 همانند سال های قبل باشد، مالیات ها نیز به شیوه سابق دریافت می شود و هیچ برنامه ای برای جلوگیری فرار مالیاتی در بودجه 99 نیست. کسری بودجه در سال آینده با این لایحه حتما اتفاق خواهد افتاد که حاصل آن تورم است و این تورم به اقشار ضعیف جامعه نیز فشار خواهد آورد.

وی گفت: فرار مالیاتی در 2 بخش اتفاق می افتد. بخش اول در اقتصاد شفاف و بخش عمده آن در اقتصاد زیرزمینی و اقتصاد غیر شفاف کشور است. این فرار به دلیل تسهیلاتی که در سیستم معاملاتی وجود دارد، رخ می دهد که یک نمونه آن وجود چک های حامل در دست مردم است. به گونه ای که بدون هیچ ردی مبادلات مالی انجام می شود.

یزدی زاده افزود: همین چک می تواند منشا فرار مالیاتی و پول شویی های عظیم در کشور باشد. در این زمینه قانونی نیز تصویب شد که واگذاری چک بدون نام را ممنوع کرده اما تاکنون این قانون اجرا نشده است. این کار باعث شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برای جبران کسری بودجه دو راه شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی و ایجاد پایه های جدید مالیاتی وجود دارد. باید سراغ پایه های مالیاتی جدید رفت. در کشورهای صنعتی قوانین مالیات بر ثروت را تدوین کرده اند تا هرشکلی که تشکیل ثروت می دهد را مشمول مالیات قرار دهند. در این کشورها خانه، ماشین، سهام، پس انداز بانکی و حتی اوراق قرضه دولتی مشمول مالیات می شوند.

وی ادامه داد: علت اینکه کشورهای صنعتی به سراغ مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر ثروت رفته اند، به خاطر افزایش ضریب جینی کشورهایشان بود. افزایش ضریب جینی خطر مهمی در اقتصاد است که نحوه توزیع درآمد و ثروت در جامعه را نشان می دهد.

یزدی زاده با بیان اینکه باید تورم در جامعه کنترل شود، گفت: تورم موجود در کشور از سال 53 تاکنون فقرا را فقیرتر کرده است. راه جلوگیری از تورم و فشار به مردم، ایجاد پایه های مالیاتی جدید در کشور است. را برخورد با لوکس گرایی ممنوعیت واردات کالاها نیست بلکه ایجاد مالیات بر مصرف این نوع کالاها است.

وی افزود: باید بر سرمایه های غیر مولد کشور، مالیات بسته شود. باید از کالایی نظیر خودرو و مسکن که جنبه پس انداز دارد، مالیات گرفته شود. از طرف دیگر فعالیت های تولیدی و مولد کشور باید مالیات کمتری بپردازند.

کارشناس اقتصادی کشور گفت: در وضع مالیات بر ثروت، باید طراحی به گونه ای باشد که به طبقات ضعیف و متوسط جامعه اصابت نکند. برآورد حجم مالیات بر اموال لوکس در کشور در حدود 50 هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که کسری بودجه در دولت تقریبا 100 هزار میلیارد تومان است.

یزدی زاده افزود: می توان از دو پایه مالیاتی جدید نظیر مالیات بر ثروت و مالیات بر اموال لوکس بیش از 100 هزار میلیارد تومان درآمد داشت. اگر ما همانند کشور ترکیه در دریافت مالیات عمل می کنیم، می توانیم سالانه 550 هزار میلیارد تومان درآمد کسب نماییم و این در حالی است که بودجه کشور 420 هزار میلیارد تومان است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: کسب این درآمد مستلزم کشف راه های اقتصاد زیر زمینی و مقابله با آن و ایجاد پایه های مالیاتی جدید است که مستقیما ثروتمندان جامعه را مورد اصابت قرار می دهد.

وی ادامه داد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مبلغی در حدود 70 هزار میلیارد تومان ساخته شده است. اگر فرض شود 4 درصد خودرو های کشور قیمت متوسط 500 میلیون تومان داشته باشند، 500 هزار میلیارد تومان سرمایه غیر مولد در این بخش وجود دارد. یعنی با این مبلغ می توان 7 پالایشگاه نظیر ستاره خلیج فارس ساخت که خود به مقابله با تحریم مقابله می کند.

یزدی زاده با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی 70 درصد سپرده های کشور دست 2 درصد مردم کشور است، گفت: ایجاد پایه های مالیاتی جدید باعث افزایش درآمد دولت و رفاه مردم می شود. باید مالیات های جدید طوری طراحی شود که با تورم مقابله نماید. از طرفی این مالیات ها می تواند با تجمل گرایی نیز مقابله کند.

وی در پایان افزود: مغرضین که در صدد ضربه به کشور هستند، با ایجاد اینگونه مالیات ها مخالفت می کنند. البته کسانی هم که تعارض منافع با این طرح ها دارند نیز مخالفت سیاسی دارند. این طرح ها باعث افزایش امنیت اجتماعی و پیشرفت کشور می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا