درخواست عربستان برای میانجیگری تهران برای آشتی ریاض با صنعا

ریال نیوز : عربستان پس از آشتی با ایران در درخواستی غیرمنتظره از مقامات کشورمان خواسته تا با میانجیگری بین عربستان و دولت صنعاء باعث کاهش تنش ها بین دوطرف شود.

به گزارش ریال نیوز ، یک رسانه یمنی پنجشنبه شب فاش کرد که در تماس تلفنی «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان با «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی‌اش، ریاض از تهران جهت میانجیگری با صنعا درخواست کرده است.

پایگاه خبری “الخبر الیمنی” گزارش داد، بن فرحان در این تماس از ایران خواسته تا با میانجیگری بین عربستان و دولت صنعاء، باعث کاهش تنش ها بین دوطرف شود.

براساس گزارش این پایگاه خبری، این اقدام عربستان از بیم پیامدهای تهدید صنعا در نهمین سالگرد حمله ائتلاف عربی به رهبری ریاض به یمن صورت می گیرد، بویژه آن که دولت صنعا در روزهای گذشته از برگزاری رزمایش نظامی در استان مرزی جوف با عربستان خبر داده بود.

نیروهای مسلح یمن چهارشنبه شب در آستانه نهمین سالگرد تجاوز ائتلاف سعودی به یمن و ایستادگی مردمی در برابر آن، رزمایش بزرگی برگزار کردند.

بر اساس این گزارش، در این رزمایش حمله به هدف‌های متنوع از جمله کوهستانی، بیابانی و مناطق جنگلی شبیه‌سازی شد.

این گزارش می‌افزاید، یگان‌های نظامی از جمله پیاده‌نظام، یگان‌های زرهی، مهندسی، پدافند، پهپادی و موشکی با همکاری کامل و در نهایت آمادگی این رزمایش را برگزار کردند.

پیش از این رزمایش نظامی نیز، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن تهدید کرده بود که باید بندرگاه‌های یمن با قدرت بازگشایی شود.

الخبر الیمنی همچنین اعلام کرد که بن فرحان و عبداللهیان در مورد احیای روابط و تحولات منطقه ای بحث و گفتگو کردند.

وزیر خارجه عربستان در این تماس تلفنی با اشاره به دستاوردهای مثبت نشست پکن، بر دیدار آتی وزرای خارجه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان در این گفت وگو ضمن تبریک متقابل ماه مبارک رمضان و استقبال از بازگشت مناسبات ریاض و تهران به حالت طبیعی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه و تحکیم مناسبات با عربستان تاکید کرد.

وزرای خارجه دو کشور توافق کردند در اولین فرصت با یکدیگر دیدار کنند و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها را فراهم سازند.

این تماس تلفنی پس از توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، دوکشور در چین صورت می گیرد.

به‌دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فیمابین تهران – ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا