درهم دبی هم به بازار بورس ایران تزریق شد

به گزارش ریال نیوز، بازار ارز که در روز یکشنبه تا کانال 28 هزار تومانی عقب‌نشینی کرده بود، نتوانست در آن سطح دوام چندانی بیاورد و خیلی زود، به کانال 29 بازگشت.

بازگشت سریع دلار به مرز 29 در حالی اتفاق افتاده بود که به نظر بازارساز دچار خطا در تشخیص روند بازار شده بود.

نخست آنکه در روز یکشنبه نرخ صرافی ملی به میزان قابل توجهی دچار عقبگرد شده بود. این عقب‌نشینی در روز گذشته نیز ادامه یافت تا در برهه‌ای نرخ صرافی از بازار آزاد فاصله معناداری بگیرد. طوریکه برخی تصور کردند بار دیگر بازارساز به دنبال فاصله گرفتن از نرخ بازار و ایجاد تقاضای رانتی است.

اما این اتفاق نیفتاد و بازارساز خیلی زود تغییر موضع داد و قیمت صرافی را چندین مرتبه بالا برد تا فاصله از نرخ بازار به حد همیشگی برسد. حتی نرخ رشد قیمت صرافی در روز گذشته از بازار آزاد هم بیشتر شده بود.

اما به نظر می‌آید در روز جاری بازارساز قصد دارد با تزریق حواله درهم، نرخ موثر دوبی را به کنترل در بیاورد. آخرین قیمت درهم در روز گذشته 8,110 تومان بوده است. در این قیمت دلار 29,700 تومانی توجیه دارد. معامله‌گران درهم عدد 8,040 تومان را طلایی می‌دانند. بالاتر از این قیمت خریدارند و پایین‌تر از آن فروشنده. اگر بازارساز قصد افول نرخ در تهران را داشته باشد، باید نرخ درهم را به پایین عدد طلایی برساند. اگر حمله درهم در بازار صورت گیرد، احتمال غافلگیری دلار تهران نیز بالا است.

نکته اینجاست که صرافی ملی، اولین قیمت را با افزایش 300 تومانی به روی تابلو برد. با توجه به اینکه امروز صبح نرخ دلار در بازار هرات با افزایش شروع شد، احتمالا بازار تهران نیز با افزایش آغاز به کار کند.

علاوه بر این در معاملات فردایی نیز نرخ دلار با افزایش قابل توجه در نرخ 29,700 تومان آغاز به کار کرده است. به همین دلیل صرافی ملی نیز با پیش‌بینی افزایش قیمت در شروع بازار، با صعودی آغاز کرده است.

اما یک احتمال این است که بازارساز از سقف شروع به پمپاژ کند که این مسئله می‌تواند خریداران دلار در نقاط فعلی را دچار ضرر سنگینی کند. به نظر بهبود نسبی ترامپ و بازگشت او به کاخ سفید، دلیل اصلی افزایش تقاضا در بازار امروز است. اما به نظر بانک مرکزی نیز تدارک لازم برای پاسخ به سلام نظامی ترامپ را دیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا