دلار تا ۲۰ هزار تومان سقوط می کند

به گزارش ریال نیوز، ریزش قیمت دلار به جای اینکه از روز شنبه آغاز شود از روز دوشنبه شروع شد.

برآوردهای کارشناسی نشان می دهد که باید دلار آمریکا حباب قیمتی خود را تخلیه کرده و شروع به عقب نشینی کند، اما صعود شدید در روز گذشته فعالان بازار را گیج کرد.

دلایل افزایش قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی؛ کاسبی دولت و بانک مرکزی در بازار ارز، خرابکاری مدیریت بانک مرکزی، التهاب های سیاسی، بی عملی و بدعملی دولت حسن روحانی، اجرای عجیب مکانیسم ماشه توسط آمریکا و یا هر عامل دیگری بوده باشد، بیش از این توان حباب زایی ندارد.

تعادل های اقتصاد کلان دلار 27 هزار تومانی را موجه نمی داند و این قیمت، قیمت تعادلی بازار ارز نیست.

تصمیم های دولت در صادرات و واردات که عملا گلوگاه های صادراتی کشور را مسدود کرده و مانع افزایش صادرات غیرنفتی می شود دلیل اصلی کم شدن عرضه در بازار ارزهای خارجی است.

اگرچه بانک های خصوصی به عنوان تنها مجموعه آتش به اختیار در کشور که به هیچ قانونی اعتنا ندارند با گسیل پول هایی که به طور ساعتی چاپ می شود به بازارهای سفته بازانه؛ اقتصاد را به اغتشاش کشیده اند، اما تا پیش از شکل گیری ابرتورم در اقتصاد؛ هر حبابی لاجرم ترکیدنی است.

حتی اگر برآورد استیو هانکه از اقتصاد ایران مبنی بر تورم بالای 120 درصد درست باشد، باز هم برای بزرگتر کردن حباب در بازار بورس و افزایش مجدد نرخ ارز کفایت نمی کند.

به عبارت دیگر، عبدالناصر همتی و حامیان شبکه خاص بانک های خصوصی به هرج و مرج در سیاستگذاری بیشتری برای  نابودتر کردن اقتصاد با خلق پول از هوا نیاز دارند.

بنابراین، دلایل ریشه ای برای افزایش بیشتر نرخ ارز وجود ندارد و در روزهای آتی شاهد کاهش نرخ ارز تا سطح 20 هزار تومان خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =

دکمه بازگشت به بالا