قیمت گذاری دستوری جایز نیست

ریال نیوز : مدیرعامل شرکت افق گلستان خاورمیانه گفت : ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری با شعار امسال مغایرت دارد.

امیرحسن روزبهانی مدیرعامل شرکت افق گلستان خاورمیانه در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران قیمت گذاری دستوری را موجب کاهش اشتغال و کاهش کیفیت محصول عنوان کرد و افزود : قیمت گذاری در شرایط شفافیت اقتصادی مشخص می‌شود. دولت باید تعادل قیمت‌ها در بازار را نظارت کند. رهاسازی بازار و افزایش بی‌رویه قیمت و از طرفی قیمت گذاری دستوری هیچ یک جایز نیست.

روزبهانی گفت : واردات در شرایط تحریم از شفافیت قیمتی برخوردار نیست زیرا به دلیل عدم همکاری گمرکات از قیمت وارد شده محصول اطلاعی ندارید و از طریق خود اظهاری مشخص می‌شود.

وی گفت: حتی قیمت کالای اساسی مانند شکر و روغن با توجه به کشور مبدا متفاوت است که آغاز رانت نیز از همینجاست.

به گفته مدیرعامل شرکت افق گلستان خاورمیانه اختلاف ارز تخصیصی به وارد کننده و ارز ترجیحی با بازار آزاد، رانت عظیم ایجاد می‌کند و شرایط عادی اقتصاد را از بین می‌برد. ارز ترجیحی و قیمت‌گذاری دستوری یکی از دلایل کاهش تولید است که با شعار امسال نیز مغایرت دارد.

این فعال صنعت گفت: اگر سرمایه گذار وارد شرایط رقابتی شود و از طریق رقابت قیمت محصول خود را تعیین کند، آن بازار آماده ورود سرمایه گذار جدید نیز خواهد بود.

وی اظهار کرد: با وجود قیمت گذاری دستوری و ارز ترجیحی، شرایط و چالش های اقتصادی برقرار خواهد بود و دستیابی به رشد و جهش تولید امکان پذیر نخواهد بود

روزبهانی خاطرنشان کرد: قیمت گذاری دستوری منجر به کاهش اشتغال و کاهش درآمد کارگر و با تعیین قیمت نهایی باعث کاهش کیفیت محصول نیز می‌شود.

وی در پایان گفت: باید شرایطی برای تولیدکننده مهیا شود که با افزایش بهره وری و کاهش بهای تمام شده قیمت را کنترل کند که با قیمت گذاری دستوری این اتفاق رخ نخواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 4 =

دکمه بازگشت به بالا