رئیسی و پوتین دیدار می کنند

ریال نیوز : وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در آینده‌ای نه چندان دور، رؤسای‌جمهور دو کشور ایران و روسیه با هم دیدار خواهند کرد.

به گزارش ریال نیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به مسکو سفر کرده است، ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اظهار کرد: امروز با آقای لاوروف وزیر امور خارجه روسیه درباره موضوعات دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردیم.

امیرعبداللهیان گفت: توافق کردیم در آینده نزدیک سند راهبردی همکاری‌های دو کشور را به صورت مدون بررسی کنیم.

وی افزود: در این گفتگوها بر عملی شدن اراده رهبران دو کشور برای ایجاد یک جهش در روابط دو کشور با از بین بردن موانع تاکید شد.

وزیر امور خارجه گفت: اعلام می‌کنیم که در آینده‌ای نه چندان دور روسای جمهور دو کشور در پایتخت یکی از دو کشور با هم دیدار خواهند کرد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: توافق ما بر سر این موضوع هم یکی دیگر از نشانه‌هایی است که تایید کننده روابط ممتاز و راهبردی بین ایران و روسیه است.

وی تصریح کرد: ما روسیه را یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم و معتقدیم در سیاست خارجی متوازن دولت سیزدهم، روسیه در اولویت قرار دارد و امیدواریم همکاری‌های روبه رشد دو کشور در آینده نه چندان دور در همه زمینه‌ها به بهترین سطح خودش ارتقا پیدا کند.

تغییر ژئوپلتیک قفقاز را نخواهیم پذیرفت

وزیر امور خارجه با اشاره به تحولات قفقاز گفت: در مسئله قفقاز جنوبی ما نگرانی‌هایی داریم و این نگرانی‌ها را با جناب آقای لاوروف در میان گذاشته و معتقدیم که منطقه تحمل زیاده‌خواهی‌های جدید را ندارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: نگاه ما به همه همسایگان نگاه دوستی و برادری همراه با حسن همجواری و توسعه روابط است و از این خرسند نیستیم که برخی اظهارات مایه دلسردی در توسعه روابط ایران و یکی از همسایگان شود. معتقدیم که کشورها باید در پاسخ به سیاست خارجه مثبت ایران عمل کرده و سخن بگویند.

وی تاکید کرد :تحت هیچ شرایطی تغییر ژئوپلتیک و تغییر نقشه را در قفقاز نخواهیم پذیرفت و نگرانی‌های جدی از حضور صهیونیست‌ها و تروریست‌ها در این منطقه داریم.

آژانس اتمی هیچ واکنشی به حادثه تروریستی سایت کرج نشان نداد

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به همکاری‌های ایران و آژانس اتمی ادامه داد: در مورد همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آقای لاوروف تاکید کردند که آقای گروسی سفرهای بیشتری را به ایران داشته باشند. هر زمانی که آقای گروسی برای پیگیری مسائل فنی در چهارچوب مقررات موجود تصمیم سفر به ایران داشته باشند از آن استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان افزود: اما از این که آژانس هیچ واکنشی به حادثه تروریستی در سایت کرج نشان نداد گلایه مندیم و از اینکه آژانس بخواهد از زبان آقای گروسی اهداف سیاسی برخی از طرف‌ها را دنبال کند خرسند نیستیم.

وی تاکید کرد: از آقای گروسی در راستای پیگیری ماموریت‌های فنی خود در چارچوب مقررات استقبال می‌کنیم و زمان برنامه‌های ایشان را متناسب با برنامه‌های همتایش در تهران تنظیم خواهیم کرد.

بزودی به مذاکرات وین بازمی‌گردیم

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص بازگشت ایران به مذاکرات وین گفت: در این زمینه با آقای لاوروف مشورت داشتیم و به ایشان اعلام کردیم که جمهوری اسلامی در حال تکمیل کردن مشورت‌های خود است و به زودی به گفتگوهای وین بازخواهیم گشت و گفتگوها را از سر خواهیم گرفت.

امیر عبداللهیان با بیان این که دولت آقای رئیسی، دولت نتیجه‌گرا و عملگرا استف گفت: ما به طرف‌های مقابل با صدای بلند می‌گوییم در این فرصتی که در حال جمع‌بندی هستیم و تا زمان بازگشت ایران به میز مذاکرات، طرف‌های مقابل باید یک تصمیم جدی بگیرند و اراده خودشان را در چارچوب منافع ملت ایران و توافقی که به عمل آمده نشان دهند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اهل منطق گفتگو و مذاکره است اما مذاکره‌ای که منتج به نتیجه شود و منافع ملت ایران را تامین کند و همه طرف ها را وادار کند که به تعهدات خود برگرداند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا