روحانی وعده دلار 15 هزار تومانی داد

به گزارش ریال نیوز به نقل از تحریریه، ،حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه،  قیمت فعلی دلار واقعی نیست اعلام کرده است، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از ۲۵هزار تومان به ۱۵ هزار تومان می‌رسد.

همانطور که پیش بینی میشد بلاخره رئیس جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد. در زمان تدوین بودجه در هیئت دولت در اوایل آذر ماه بود که موضوع نرخ تسعیر 11500 تومانی در بودجه مطرح شد. همان زمان این سوال مطرح شد که دولت با چه منطقی این نرخ جدید را برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است. بر همین اساس خبری به صورت رسمی از سوی معاون سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ ارز در بودجه سال 1400 نزدیک شود. بر همین اساس گمانه زنی ها برای پیش بینی برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در سال آتی افزایش یافت.

اما این پایان کار نبود و بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس و کمیسیون تلفیق یک تغییر عمده در ارز محاسباتی بودجه لحاظ شد و بر این اساس نرخ ارز بودجه به جای 11500 تومان 17500 تومان لحاظ شد که این البته موضوع با اعتراض دولت مواجه شد.

نکته دیگری که در مباحث رئیس جمهور که در جلسه هیئت دولت مطرح شد این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار به 15 هزار تومان برسد. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان صاحب اصلی ارز تعیین کننده قیمت هستند. یعنی آنها هستند که میگویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.

حالا رئیس جمهور با یک شرط که ان هم آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف است تاکید کرده که یک روزه قیمت دلار به حدود 15 هزار تومان کاهش مییابد.

جدای از این موارد و با توجه به تحولات سیاست خارجی و کنار رفتن ترامپ تیم اقتصادی تحریریه نیز پیش بینی میکند رقم مطرح شده از سوی ردیس دولت در اواخر سال یا ابتدای سال 1400 تا درصد بالایی محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا