سرمایه گذاران دربورس، نوسان قیمت را پذیرفته‌اند

«محمودرضا خواجه نصیری» با بیان اینکه «نقدشوندگی»، اصل کارایی بازار و موجب اطمینان و ثبات است، افزود: بازار پایدار روندهای بلندمدت صعودی یا نزولی همیشگی ندارد و این موضوع با علم و منطق مالی، جمع‌پذیر نیست.

وی با بیان اینکه نگرانی سهامداران از عدم نقدشوندگی و ماندن در صف های خرید و فروش، جدی و به جاست، اضافه کرد: سرمایه گذاران با ورود به بورس، نوسان قیمت را پذیرفته‌اند و صرفا روندهای یک سویه از بازار را مدنظر نداشته اند.

خواجه نصیری با بیان اینکه نشستن در صف خرید به معنی اشتیاق به خرید در بالاترین قیمت مجاز آن روز و نشستن در صف فروش به معنی مصمم بودن در فروش به کمترین قیمت مجاز آن روز است، تصریح کرد: تصمیم‌گیری به ثبت سفارش در صف‌های خرید و فروش نیاز به تحلیل عمیق توسط سرمایه گذاران دارد.

به گفته وی «صف» در بورس ایران به جای اینکه یک تصمیم منتج و معلول از یک تحلیل عمیق باشد، خودش علت تصمیم است و قطعا این علت با تغییر وضعیت صف‌ها اعتبار خود را از دست می‌دهد و سردرگمی را در بازار افزایش می‌دهد.

نایب رئیس شرکت بورس با اشاره به تحقیقات علمی انجام گرفته بر روی رفتار توده‌واری افراد در بازارهای مالی گفت: بر اساس تحقیقات دانشگاهی، رفتار توده‌واری، هم در اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی در بازار ایران بسیار بالاست، زیرا بزرگترین سیگنال تحلیل و تصمیم گیری در بورس ایران عنصر «صف»  شده است.

خواجه نصیری تصریح کرد: دو تصمیم همزمان در خصوص استقرار بازارگردانی قوی سهام در کنار افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا می تواند بورس را از اتکا به صف رها سازد و در چنین شرایطی نهال تحلیل محوری در بازار رشد خواهد کرد.

وی افزود: پیشرو بودن در بازار، موجب موفقیت است و شرط اول پیشرو بودن، رها کردن پیروی بی‌تحلیل از بازار و تصمیم‌گیری در فضای بدون سوگیری است.

نایب رئیس شرکت بورس خاطرنشان کرد: همت اخیر حقوقی های بازار در «حمایت» از بورس،  اگر شکل بازارگردانی و پذیرش مسئولیت حفظ نقدشوندگی سهام در درازمدت را  به خود بگیرد، برای همیشه سایه «قفل شدن در بازار»، ماندن در «صف های خرید یا فروش»  و «کاهش قدرت عکس العمل پذیری» از سر بازار رفع خواهد شد و بدین ترتیب،  شرایط برای کسب سود در ازای هزینه سرمایه‌گذاران برای «دانش»، «زمان» و «انرژی» فراهم خواهد شد.

بورس در روزهای اخیر با صف های سنگین فروش مواجه شد که بخشی از آن به دلیل رفتار هیجان زده سهامداران بود. قفل شدن صف های خرید و فروش از انتقادات همیشگی فعالان بازار سرمایه است زیرا امکان نقد شوندگی و فروش سهام را از بین می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا