سقوط بورسهای جهانی سرعت گرفت

به گزارش ریال نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، بورس‌های جهانی که تحت تأثیر کاهش رشد اقتصادی چین و بسته جدید بانک مرکزی اروپا در مسیر نزولی بودند، به دنبال انتشار آمار اشتغال‌زایی ضعیف اقتصاد آمریکا ضربه جدیدی دریافت کردند و نگرانی معامله‌گران از وضعیت اقتصاد جهانی بیش از پیش تشدید شد.

در آخرین دور از معاملات هفتگی بورس‌های آسیایی، انتشار آمار کاهش ۲۱ درصدی صادرات چین به کشورهای جهان در ماه فوریه باعث شد تا شاخص “هانگ سنگ” بورس هنگ کنگ با ۱.۹ درصد کاهش به ۲۸ هزار و ۲۲۸.۴۲ واحد برسد و شاخص “شانگهای کامپوزیت” با سقوط ۴.۴ درصدی در سطح ۲۹۶۹.۸۶ واحدی بسته شود. در ژاپن نیز شاخص “نیک کی ۲۲۵” با ریزش ۲ درصدی و رسیدن به سطح ۲۱ هزار و ۲۵.۵۶ واحدی به کار خود خاتمه داد.

جاشوا ماهونی، تحلیل‌گر بانک “آی ان جی” گفت: روند ریزش بازارها ادامه داشت و کاهش چشمگیر صادرات چین یکی از مهم‌ترین عوامل محرک این اتفاق بود.

بورس‌های اروپایی نیز که روز گذشته تحت تأثیر ثابت نگه داشتن نرخ بهره و بسته محرک جدید بانک مرکزی اروپا کاهش شدیدی یافته بودند امروز نیز در مسیر نزولی گام برداشتند به گونه‌ای که در لندن شاخص “فوتسی ۱۰۰” با ۰.۷ درصد کاهش به ۷۱۰۴.۳۱ واحد رسید، در فرانکفورت آلمان شاخص “دکس” با ۰.۵ درصد کاهش در سطح ۱۱ هزار و ۴۵۷.۸۴ واحدی بسته شد و شاخص “کک ۴۰” بورس پاریس فرانسه با ۰.۷ درصد کاهش تا سطح ۵۲۳۱.۲۲ واحد پایین آمد.

شاخص “استوکس ۶۰۰” که در بر دارنده نماد ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی است نیز ۰.۸ درصد پایین‌تر آمد و در سطح ۳۲۸۳.۶۰ واحد بسته شد. میشائل هیوسون، تحلیل‌گر مؤسسه ” سی ام سی مارکتس” گفت: به نظر می‌رسد روند رو به رشد بازارهای سهام در ماه گذشته از نفس افتاده باشد چرا که خروجی‌های اقتصادی از چیزی که قبلاً تصورش می‌شد ضعیف‌تر هستند.

بورس وال استریت آمریکا نیز اگرچه با زیان اندکی بسته شد اما از روند نزولی در امان نماند: شاخص “داو جونز” با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۵ هزار و ۴۵۰.۲۴ واحد رسید و شاخص‌های ” اس اند پی ۵۰۰” و “نزدک کامپوزیت” با افت مشابه ۰.۲ درصدی به ترتیب در سطح ۲۷۴۳.۰۵ واحدی و ۷۴۰۸.۱۴ واحدی بسته شدند.

در بازار نفت بهای هر بشکه نفت خام برنت با ۵۶ سنت کاهش به ۶۵.۷۴ دلار رسید و هر بشکه نفت “وست تگزاساینترمدیت” با ۵۹ سنت کاهش به ازای ۵۶.۰۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =

دکمه بازگشت به بالا