سیل بيش از 230 میلیارد تومان به شهرک‌های صنعتی خسارت وارد کرد

به گزارش ریال نیوز، به نقل از روابط عمومي سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، فتحعلی محمدزاده درخصوص اقدامات صورت گرفته برای شهرک‌های صنعتی استان‌های سیل زده اظهار داشت: زیرساخت شهرک‌های صنعتی استان‌های دچار سیل در برآورد اولیه حدود 100 میلیارد تومان خسارت دیده‌اند، كه شامل تأسیسات، معابر، تصفیه‌خانه فاضلاب، شبکه‌های آب رسانی، گاز، فاضلاب و … است.
وی با بیان این‌که اواخر سال 1397 به‌طور کتبی به شركت‌ شهرک‌های صنعتي استان‌ها درخصوص بارندگی و آب گرفتگی هشدار داده بودیم، اضافه كرد: این آمادگی میزان خسارت‌ها را کاهش داد، اما شهرک صنعتی آق قلا دچار آب گرفتگی و خسارت شد؛ به‌طوري كه حدود 80 درصد از شهرک صنعتی آق قلا زیر آب رفت و بیشترین میزان خسارت را در این شهرک داشتیم.
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حجم بارندگی و جاری شدن سیلاب کانال‌های زهکش و سیل بندهای اطراف، شهرک صنعتی آق قلا را تخریب کرد، كه این حجم آب برای زهکش‌ها سنگین بود. در بخش دیگری هم برای این‌که سیلاب مناطق مسکونی کنترل شود، آب به سمت دشت هدایت و به شهرک صنعتی وارد شد.
بازگشت 109 واحد صنعتی آق قلا به چرخه تولید
محمدزاده از آغاز به کار 3 واحد توليدي در فاز سوم شهرک صنعتی آق قلا خبر داد و گفت: با پیگیری‌ها و تلاش‌هایی که در این مدت انجام شده، تا کنون 106 واحد در فازهای 1 و 2 این شهرک، 3 واحد در فاز سوم و در مجموع 109 واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشته است. در مجموع 80 واحد صنعتی در آق قلا دچار خسارت شدند که طبق برآوردهای اولیه، خسارت‌های وارد شده به این واحدها، شامل دستگاه‌ها، ماشین‌آلات، مواد اولیه و … تا کنون حدود 133 میلیارد تومان برآورد شده است.
تشکیل کارگروه بررسی زیرساخت‌های شهرک صنعتی آق قلا
وي با اشاره به این‌که وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت درخصوص بررسی مشکلات آب گرفتگی شهرک صنعتی آق قلا دستوراتی دادند، افزود: برای بررسی این مشکل، کارگروهی تشکیل دادیم که مشکلات داخلی منطقه و شهرک بررسی شود. لازمه تحقیقات میدانی این است که آب‌های منطقه خارج شود تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم و سال‌های آینده به چنین مشکلی برنخوریم.
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه كرد: پس از بروز سیلاب در استان‌های گلستان و مازندران، با هماهنگی‌های انجام شده، سیل بند شهرک‌های صنعتی استان‌های دیگر را تقویت و نقاط ضعف و قوت شهرک‌ها را از نظر وقوع سیلاب بررسی کردیم. تا امروز این اقدامات موفق بوده و توانستیم از سرمایه‌هایی که در شهرک‌ها بوده، صیانت کنیم.
محمدزاده ادامه داد: اواخر سال 1397 کانال‌های هدایت سیلاب و آب‌های سطحی شهرک‌ها را لایروبی کردیم که در صورت بارندگی، آب از داخل شهرک به‌راحتی به بیرون هدایت شود. حوضچه‌ها و لاگون‌های شهرک‌ها را نيز لایروبی کردیم تا برای ذخیره آب‌های سطحی آماده باشد. همچنین بر اقدامات شركت‌ شهرک‌های صنعتي استان‌ها نظارت مستمر انجام شد.
وي عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان‌ها در راستای کاهش خسارت‌های سیل بوده است. هماهنگی‌های بسیار خوبی با شرکت‌های خدماتی و مديريت شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر كشور انجام شد و این هماهنگی‌ها توانست خسارت‌ها را به حداقل رسانده و اثرات مخرب سیلاب‌ها را کنترل کند.
معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: تجهیزات و نیروی انسانی در سطح شهرک‌ها و نواحي صنعتي را با همکاری استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و ادارات مدیریت بحران مجهز و در حالت آماده باش قرار داديم و از ظرفیت نیروی انسانی و تجهیزات نیروهای مسلح، ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج حداکثر استفاده را بردیم که از آن‌ها كمال تشکر را داریم.
استفاده از شهرک‌های صنعتی برای اسکان مردم
محمدزاده با بیان این‌که تلاش کردیم در کنار رسیدگی به شهرک‌های صنعتی، به مردم هم خدمات رسانی کنیم، تصریح کرد: در استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و کرمانشاه از ظرفیت شهرک‌های صنعتی به‌عنوان مراکز سکونتگاهی مردم و از تجهیزات واحدهای صنعتی برای کنترل سیلاب و تخلیه آب برای خدمات به مردم استفاده کردیم.
وي در پايان با اشاره به این‌که به دلیل شدت بروز حادثه، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت به بخش‌هاي صنعتی، به‌ویژه شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها دستور آماده باش دادند، گفت: در همان روزهای اول، مرخصی تمامي كاركنان، به‌ویژه معاونان، مدیران فنی و کادر عملیاتی شركت شهرک‌های صنعتی در استان‌های سیل زده لغو شد و همکاران ما به‌صورت شبانه روز به حالت آماده باش درآمدند، كه اين آمادگي تا كنون نيز ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − نه =

دکمه بازگشت به بالا