شهاب حسینی شوالیه شد

به گزارشریال نیوز، نشان شوالیه به خاطر خلاقیت هنری یا ادبی یا به خاطر مشارکت در تلألوی هنر و ادب، در فرانسه و در جهان به هنرمندان اعطا می‌شود.

در این مراسم شهاب حسینی نشان عالی وزارت فرهنگ و هنر دولت فرانسه را از  فیلیپ تیه بو، سفیر فرانسه در تهران دریافت کرد و نامش در رتبه کسانی که این نشان را از دولت فرانسه دریافت کرده ثبت شد.

شهاب حسینی پیش از این موفق به دریافت نخل طلای جشنواره کن برای بازی در فیلم «فروشنده» شده است.

پیش‌تر در ایران شخصیت‌هایی، همچون دکتر حسابی،  محمدرضا شجریان (خواننده)، عباس کیارستمی (کارگردان و عکاس)، داریوش شایگان (نویسنده و شاعر)، لیلا حاتمی (بازیگر)، یدالله رویایی (شاعر)، شهرام ناظری (خواننده)، اصغر فرهادی (کارگردان)، محمدعلی سپانلو (شاعر و مترجم ایرانی) و غلامحسین امیرخانی (خوشنویس)، لیلی گلستان (گالری دار)، محمود دولت آبادی (نویسنده)، داریوش مهرجویی (کارگردان) و کامبیز درمبخش (گرافیست و کارتونیست) نشان شوالیه را دریافت کرده‌اند.

در مراسم اهدای نشان شوالیه در کنار شهاب حسینی چهره‌های فرهنگی مختلفی از سایر نقاط جهان حضور داشتند.

نشان لژیون دونور بالاترین نشان افتخار کشور فرانسه است که ناپلئون بناپارت در ۱۹ می ۱۸۰۲ آن را بنیان گذاشت. این نشان از ۱۸۱۵ به دستور لوئی هجدهم به ۵ سطح درجه‌بندی شد که شامل سه رده و دو مقام است که پایین‌ترین رده آن «شوالیه» است، رده‌های دیگر آن به ترتیب از پایین به بالا افسر، فرمانده، افسر ارشد، و بالاترین آن «صلیب بزرگ» است.

هر چند عضویت در لژیون دونور به اتباع فرانسه محدود شده است؛ با این حال، اتباع سایر کشور‌ها که به فرانسه خدمت کرده‌اند یا از آرمان‌های آن حمایت کرده‌اند، ممکن است به دریافت نوعی از لژیون نایل شوند که تقریباً همان چیزی است که به عنوان عضویت در لژیون شناخته می‌شود. فهرست کاملی از افرادی که به عضویت لژیون از زمان اولین مراسم در سال ۱۸۰۳ تاکنون درآمده‌اند، وجود ندارد. اما تعداد آن‌ها یک میلیون نفر برآورد شده است که حدود ۳۰۰۰ نفر (از جمله ۱۲۰۰ فرانسوی) به صلیب بزرگ مفتخر شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =

دکمه بازگشت به بالا