شکست مقاومت روانی دلار

دلار اگرچه چند روز پیش هم مرز 18هزار تومانی را لمس کرد اما آخرین بار در تاریخ 4 مهرماه 97 شلاخص ارزی در کانال 18 هزار تومانی نوسان کرده بود.

دلار در طول تاریخ خود قیمت های بالای این کانال را تجربه نکرده است و تنها برای لحظاتی در سال 97، با قیمت 19 هزار و 200 تومانی نیز مورد خرید و فروش قرار گرفته است.

به گفته فعالان، صعود دلار به کانال 18 هزار تومانی با متانت و آرامی صورت گرفت. این صعود به اندازه ای آرام بود که انتظارات نوسان گیران برای صعود با شیب زیاد را تا حدی کم رنگ کرد. در واقع امروز بازار با عبور از کانال یاد شده دچار هیجان خاصی نشد و معاملات تقریبا جریان عادی روزهای قبل خود را داشت.

انتظارات؟

البته زمانی که قیمت دلار با آرامش بالا می رود، انتظار معامله گران در مورد تغییر جهت قیمت نیز پایین تر می‌آید. در واقع امروز کمتر از سوی معامله گران شنیده می شد که انتظار پایین آمدن قیمت ها را داشته باشند. شاخص ارزی از تاریخ 8 خردادماه هرگز قیمت های زیر سطح حمایتی 17 هزار و 500 تومانی را تجربه نکرده است و از نظر فعالان تا زمانی که این سطح حمایتی در بازار حفظ شده است، احتمال رشد قیمت می تواند بیشتر باشد. البته گذر از مرز 18 هزار تومانی هم امتیاز بزرگی برای افزایشی های بازار محسوب می شد.

با این حال نمی توان از نظر دور داشت که رشد قیمت دلار در سال 99 به اندازه ای نبوده است که برای معامله گران و سفته بازان بزرگ جذاب باشد. افزایش روزهای اخیر دلار شاید تنها بتواند زمینه ساز ورود افرادی به بازار شود که نیاز دارند در ماه های آینده اقدام به تهیه ارز کنند. ممکن است این عده از هراس بیشتر قیمت، سعی کنند ارز مورد نیاز خود را زودتر تهیه کنند و همین مساله سمت تقاضا را تقویت کند.

ضعف عرضه یا قدرت‌نمایی تقاضا؟

با این حال، بیشتر فعالان باور دارند آنچه در سال 99 و حتی در روزهای اخیر زمینه ساز افزایش قیمت شده است، بیشتر مربوط به ضعف عرضه است تا قدرت نمایی سمت تقاضا. به گفته این عده، شایعاتی که در مورد سخت شدن تامین ارز در سامانه نیما وجود دارد، یکی از عواملی است که می تواند انتظارات افزایشی در بازار آزاد را افزایش دهد. در روزهای اخیر نیز که در سامانه نیما برای دلار قیمتی اعلام نشده است، به تقویت این شایعات کمک شده است.

امروز نیز در خبرهایی عنوان می شد که گروهی به نشانه عدم دریافت ارز خود به سوی ساختمان مرکزی زفته و معترض شده اند. در هر صورت تمامی این اخبار بر روی ذهن بازیگران بازار اثرمی گذارد و توجه آن ها را به سوی دلار جلب می کند. در این شرایط، اطمینان دادن به فعالان اقتصادی در زمینه تامین ارز مورد نیاز آن ها، یکی از گام هایی ست که می تواند آرامش را به بازار ارز آزاد هم بازگرداند. در مقابل، هر چقدر که مشکلات بر سر راه تامین ارز مورد نیاز برای واردات بیشتر شود، احتمال رشد بیشتر در بازار آزاد نیز وجود دارد.

بازارگرمی شایعات

در این میان، افرادی هم امروز سعی داشتند با تکیه بر اخباری که منبع آن ها معتبر نبود، فضای بازار ارز را متشنج کنند. به عنوان مثال، شایعه ای امروز در کانال های معامله گران غیررسمی جا به جا می شد که مجلس به دنبال تغییر رییس کل بانک مرکزی است. این شایعه که هیچ پشتوانه محکمی نداشت، از سوی معامله گران غیررسمی به اندازه ای برجسته می شد که ذهنیت بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

بازگشت سکه به سطح 7.6 میلیون تومانی

در آن سوی معاملات، در بازار سکه، امروز خریدها بار دیگر افزایش یافت و این فلز گران بها به کانال 7 میلیون و 600 هزار تومان بازگشت. امروز فلز گران بهای داخلی 60 هزار تومان افزایش را به ثبت رساند و به بهای 7 میلیون و 610 هزار تومان رسید. این افزایش پس از آن صورت گرفت که سکه در معاملات روز شنبه 50 هزار تومان افت قیمت را به ثبت رسانده بود. امروز بازارهای جهانی تعطیل بود و طلا نوسانی خاصی نداشت،  در نتیجه نوسانات سکه تحت تاثیر دلار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا