صدایم متعلق به مردم است

به گزارش ریال نیوز،از دوران کودکی استعداد خودش را با حفظ و تلاوت آیات قرآن کریم به معیت از پدرش نشان داده است اما بعد از مدتی وی و اطرافیانش متوجه می‌شوند که محمد صدای فوق العاده ای دارد و او با استعداد درخشانی که دارد می‌تواند صدای بسیاری از خوانندگان خوب را بازخوانی کند. این پایان کار محمد بارانی نبود و او با تلاش و ممارست و پشتکار تصمیم گرفت در سنین بالاتر کار خوانندگی را شروع کند. صدای محمد بارانی خواننده خوش صدای کشورمان بسیار شباهت نزدیکی به یکی از خواننده‌های پرطرفدار آن ور آبی دارد اما در گفت وگویی که با وی داشتیم به صراحت اعلام  کردند که رنگ صدای ما فقط به هم شباهت دارد و من تقلید هیچ خواننده ای را در کار حرفه ایم ندارم. محمد بارانی متولد شهرستان دزفول است اما در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. با هم این گفت  وگو صمیمانه را می خوانیم.

یک معرفی اجمالی از خودتان بفرمایید؟

محمد بارانی هستم، در زمینه موسیقی به صورت حرفه ای در سال 1382 فعالیت دارم اما خوانندگی را از سال 68 شروع کردم.

از دوران کودکی‌تان بفرمایید؟

از دوران بچگی بسیار علاقه مند به صدا و خواندن بودم. پدرم معلم قرآن بودند و بسیار صدای خوبی داشتند و من در کنار پدرم این راه را ادامه دادم و در دوران کودکی و مدرسه اقدام به خواندن قرآن و تواشیح می‌کردم. تا اینکه از کلاس سوم تا اوسط راهنمایی برنامه صبحگاهی را اجراء می‌کردم و بعد از مدتی کم کم علاقه مند به حوزه موسیقی سنتی شدم و آهنگ‌های استاد شجریان، ناظری و آهنگ‌های حماسی را می‌خواندم. بعد از مدتی وقتی موسیقی پاپ در ایران رواج یافت من هم در این سبک از موسیقی شروع به خواندن کردم.

استاد و معلم خاصی در زمینه موسیقی داشتید؟

هیچ کسی به من یاد نمی‌داد و من هر صدایی را که گوش می‌دادم مثل خودشان تکرار می‌کردم.من از همان ابتدا اگر خودستایی نباشد بدون حتی کوچکترین آموزش و معلمی اقدام به خواندن کردم. من دسترسی به امکانات نداشتم و بیشتر در بزم و مهمانی‌های خانوادگی و دوستان می‌خواندم تا اینکه در سال 1380 پیانو و کیبورد را شروع کردم به یاد گرفتن و بدون اینکه آموزش خاصی ببینم ترانه نوشتم و خودم به شخصه آهنگ ساختم.

پس چرا زودتر وارد دنیای خوانندگی نشدید؟

خب من در دزفول بودم و شهرستان مثل پایتخت همچین امکاناتی را ندارد و برای همین من در عنفوان جوانی رشدی نداشته ام. من 46 سال دارم و شاید به زعم خیلی‌ها ورود به بازار موسیقی دیر شده است اما من خودم معتقدم قدرت و حجم صدایم قوی تر و بهتر شده است.

 

صدای شما بسیار شباهت به یکی از خواننده‌های ایرانی پرطرفدار دارد. آیا این اجرای شما تقلید است یا فقط رنگ صدای شما با هم شبیه است؟

بله من صدایم شبیه یکی از خوانندگان پرطرفدار است اما بارها گفتم من فقط صدایم شبیه یکی از خوانندگان پرطرفدار است و به هیچ وجه ادای کسی را در نمیارم. ممکن است جاهایی با هم شباهت داشته باشیم .من برای خودم سبک و سیاق دارم و با اقتدار می‌گویم من محمد بارانی هستم.

مهمترین دغدغه این روزهای محمد بارانی چیست؟

مهمترین دغدغه ام این است دوست دارم مردم صدایم را بنشوند. من زمانی لذت می‌برم که وقتی در حال خوانندگی هستم دیگران هم لذت ببرند. بارها شده است که در محفلی خوانده ام و تا وقتی خوانندگی کردم بسیار از صدایم تعریف کرده بودند که من  از لذت دیگران بیشتر لذت می‌برم. من صدای خودم را متعلق به مردم می‌دانم.

نحوه کارتان چگونه است؟

من برای دل خودم ابتدا ملودی و ریتم را می‌سازم و بعد شروع ترانه می‌سرایم  و اجراء می‌کنم. زمان‌های خیلی دورتر ابتدا ملودی را با دهن می‌ساختم و ضبط می‌کردم و بعد آن را اجراء می‌کردم.

نظر شما در مورد خوانندگان امروزی چیست؟  برخی از خوانندگان هستند که زیرزمینی و با اجرای اشعار زننده و تند و صدایی نامطلوب اقدام به خوانندگی می‌کنند. نظر شما؟

به نظر من خواننده نباید خودش را به دیگران بفروشد. برخی‌ها هستند با پول و پارتی وارد عرصه خوانندگی می‌شود و تجربه نشان داده است که خیلی زود هم از دور رقابت خارج می‌شوند چرا که شناسنامه و اصالت پشت کارهایشان نیست. برعکس خیلی‌ها هم هستند سرنوشت من را دارند و در اوج جوانی به دلیل نداشتن راهنمای خوب و امکانات از استعدادی که دارند نمی‌توانند استفاده کنند.

البته مردم باهوش هستند و خواننده‌های خوب را تشخیص می‌دهند. درسته؟

بله صد در صد مردم باهوش هستند و خیلی زود متوجه می‌شوند چه فردی با تمرین، ممارست، سختی و تلاش و مهمتر از همه استعداد وارد دنیای خوانندگی و موسیقی شده است. من بچه شهرستان هستم و با افتخار می‌گویم یک دزفولی هستم و بدون اینکه پول و پارتی داشته باشم وارد دنیای خوانندگی شده ام و از اینجا به بعد هم با تلاش، تمرین و توکل بر خدا راهم را ادامه می‌دهم.

راه حل چیست؟

رسانه و وجود شما خبرنگاران و برنامه سازان تلویزیونی بسیار نقش مهمی در کشف و بارور کردن استعداد  را ایفاء می‌کند. برنامه ای مثل عصر جدید با اجرای احسان علیخانی باعث شد خیلی از استعدادها و مهمتر از همه خوانندگان کشف شود طوری که یکی از بچه‌های اهالی خوزستان که روزی روزگاری در کافه‌ها می‌خواند توانست نفر دوم این برنامه رقابتی شود. به نظر من رسانه‌ها بسیار می‌توانند نقش مهمی را ایفاء کنند و البته یک راهنمای خوب که کنار خواننده بتواند کارهای دیگر را به سرانجام برساند.

صحبت از راهنمای خوب شد. ما شنیده ایم شما در معیت فردی به نام علی نیرومند که اتفاقا از افراد صاحب سبک در ترانه سرایی هستند فعالیت دارید؟

بله علی نیرومند جوان رشید و صاحب سبک عرصه ترانه سرایی است که افتخار آشنایی و همرایی با ایشان را دارم و با ارتباطات خوبی که علی آقا در زمینه موسیقی و دیگر زمینه‌ها دارند در تلاش هستیم اجراها و کارهای منحصر به فردی را بیرون بدهیم.

بسیاری از جوانان امروزی ممکن است سبک‌هایی را بپسندند که در حیطه فعالیت شما نباشد. خودتان قبول دارید؟

من با احترام به همه مردم عزیز و به خصوص جوانان باید بگویم که من محمد بارانی هستم و سبک و سیاق من سبک پاپ و سنتی است  تا آنجا که در توانم است سعی می‌کنم کارهایی را اجراء کنم که هم قشر میانسال و هم جوانان لذت ببرند. شما اگر دقت کرده باشید هنوز آهنگ‌های قدیمی برای مردم ایران خاطره انگیز و ماندگار تر است اما با احترام به خوانندگان امروزی، برخی از آهنگ‌ها  واقعا گوش دادن به آن توهین به نام ایران عزیز است.

مهمترین خصلت موسیقیایی محمد بارانی؟

من بیشتر موسیقی را گوش می‌دهم.

چقدر به شعر و ترانه اهمیت می‌دهید؟

من ترانه ای را می‌پسندم که عموم مردم دوست داشته باشند و حرف دل مردم باشد و دوست ندارم ترانه‌های سخیف و جلف و زننده را اجراء کنم.

تخصص محمد بارانی؟

من تخصصم پاپ سنتی است و هم هر کدام را جداگانه اجراء می‌کنم.

در حال حاضر چه تصمیماتی را اخذ کرده اید؟

در حال حاضر قصد دارم با برنامه قوی وارد دنیای موسیقی بشوم و تمام سعی ام این است موسیقی خوب و سرشار از آرامش و سر زندگی را تحویل مردم عزیزم بدهم. این روزها روزهای خوبی برای مردم ایران نیست و خیلی‌ها داغدار  و از لحاظ کسب و کار هم دچار مشکلات شده اند و من خواننده باید با کار خوب دل مردم عزیز را شاد کنم.

در پایان چه صحبتی دارید؟

ابتدا جا دارد سال نو را خدمت همه مردم عزیزم تبریک و تهنیت بگویم و امیدوارم در سال جدید هر چه زودتر این بیماری منحوس ریشه کن شود . جا دارد باز از آقای علی نیرومند که بسیار به من در عرصه موسیقی و خوانندگی کمک کرده اند تشکر داشته باشم. همچنین از آقای هادی گرجی و شما دوست عزیز آقای حامی کوماهی که در عرصه رسانه تمام تلاشتان این است که استعدادهای ایران را شناسایی کنید تشکر صمیمانه داشته باشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − پنج =

دکمه بازگشت به بالا