صندوق ضمانت صادرات بهترین جایگزین ال سی

به گزارش خبرنگار اقتصادی ریال نیوز، افروز بهرامی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در نشست خبری اظهار کرد: در اقتصاد مقاومتی به دنبال ارتقاء تاب‌آوری اقتصاد کشور هستیم؛ در این شرایط که فروش نفت کشور با آسیب مواجه شده است باید بتوانیم صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم تا از این طریق از آسیب‌های فروش نفت کشور بکاهیم.
وی با بیان اینکه صادرات پیشران اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید گفت: برای حمایت از تولیدات داخلی نیز باید از صادرات حمایت کرد تا از این طریق بتوان موضوع عرضه و تقاضا را نیز در بازار مدیریت کرد.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه اقتصاد دنیا با رکود همراه است گفت: تنها تحریم‌ها نیست که اقتصاد ایران را با چالش مواجه کرده بلکه رکود حاکم بر اقتصاد جهان نیز در شرایط تجاری ایران تاثیرگذار است به طوریکه در سال 2017، رشد ورشکستگی شرکت‌های چینی 70 درصد بوده است.
بهرامی ادامه داد: دنیا از رکود اقتصادی رنج می‌برد که موضوع تحریم‌ها در اقتصاد ایران مضاعف شده است؛

وی گفت: در شرایط فعلی باید بخش‌های مرتبطی مانند صندوق ضمانت صادرات سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات و بخش خصوصی همکاری و همراهی نزدیک با یکدیگر داشته باشند تا آثار زیانبار تحریم کاهش یابد.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی صادرکنندگان در شرایط فعلی امکان عدم وصول وجه صادراتی آنها است به همین منظور صندوق ضمانت صادراتی ایران تلاش می‌کند که این ریسک را برای صادرکنندگان از بین ببرد.
بهرامی با بیان اینکه سهم صندوق ضمانت صادرات ایران از پوشش کل صادرات کشور کم است گفت: ما تنها 5 درصد از کل صادرات کشور را پوشش می‌دهیم که این رقم در مقایسه با کشورهای پیشرفته پایین‌تر است و ما باید به متوسط جهانی برسیم.
وی ادامه داد: ایران در منطقه پرریسکی قرار گرفته است و همچنین محدودیت‌های مالی و بانکی را در مراودات بین‌المللی دارد؛ یعنی ریسک تجاری بالایی دارد به همین منظور این صندوق، می‌تواند این اطمینان را به صادرکنندگان دهد تا بتواند وجه کالای صادراتی را دریافت کنند.
تنها راه جایگزین ال سی صندوق ضمانت صادرات است
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: به خاطر مشکلات فعلی بانکی کشور تنها و بهترین راه جایگزین ال سی، خدمات صندوق صادرات ایران است و بسیاری از فعالین تجاری کشور اطلاعی از خدماتی که این صندوق ارائه می‌دهد ندارند.
بهرامی گفت: در سال 97 کل پوشش بیمه‌های صندوق ضمانت ایران در بخش‌های بیمه‌نامه‌ای و ضمانت‌نامه‌ای 2.2 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با قبل 25 درصد رشد داشته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 98، به 2.5 میلیارد دلار برسد.
وی افزود: 109 میلیارد ریال اموال مازاد این صندوق نیز فروخته شده است تا از این طریق بتوانیم پوشش بیمه‌ای بیشتری داشته باشیم و با توجه به ماهیت دولتی که این صندوق دارد ما در فعالیت‌های خود تنها به دنبال سودآوری نیستیم.
مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه صندوق از صادرات به کشورهای همسایه حمایت می‌کند، گفت: کشورهای همسایه هزار میلیارد دلار واردات دارند که سهم ایران از این تجارت تنها 2.5 درصد است که ما به دنبال افزایش صادرات به این مناطق هستیم.
بهرامی با بیان اینکه برای افزایش تعاملات بین‌المللی تفاهمنامه‌های جدیدی با همتایان خود در کشورهای دیگر منعقد شده و یا در دستور کار قرار گرفته است گفت: برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است که علاوه بر فعالیت روی بازار پول و بانک‌ها در بازار اوراق بهادار ورود کنیم و تسهیل‌گر فروش اعتباری در بورس باشیم؛ صندوق ضمانت صادرات ایران سپر دفاعی صادرات در جنگ اقتصادی به حساب می‌آید.
تاثیر تحریم عملکرد بر صندوق ضمانت صادرات مثبت بوده است
وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیر منفی بر عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران نداشته است گفت: همانطور که اشاره شد فعالیت ما در زمان تحریم‌ها 25 درصد نیز رشد داشته است و ما پشتوانه صادرات کشور بوده‌ایم و در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم موضوع واردات را نیز از طریق همتایان خودمان در دیگر کشورها آسان کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + چهارده =

دکمه بازگشت به بالا