برگزاری مجلس “عرس مولانا ” با حضور پروفسور امین

ریال نیوز : مجلس سماع عرس مولانا به رسم قونیه با حضور پروفسور حسن امین، فیلسوف، حقوقدان و ایرانشناس معروف کشورمان به ابتکار « گروه دوستداران مثنوی خوانی ایران»، برای اولین بار در تهران برگزار شد.

به گزارش ریال نیوز ، پروفسور امین در حاشیه این مراسم گفت : سال‌هاست که تعدادی از ایرانیان برای دیدن مراسم رقص سماع در شب درگذشت مولانا معروف به «عرس» (یعنی عروسی یا جشن پرواز روح مولانا) به قونیه می روند و ترکیه اشتیاق ایرانیان را برای حضور در این مراسم معنوی ، بهانه و وسیله ای برای جذب توریسم و رونق گردشگری کرده است. جای خوشحالی است که ما بتوانیم از این پس این مراسم را با همیاری همه علاقه مندان در داخل کشور خودمان برگزار کنیم.

گفتنی است که پروفسور امین به همین دلایل از چند سال گذشته در طرح «از قونیه تا خوی» هم برای بازسازی آرامگاه شمس تبریزی در خوی و جایگزینی خوی در ایران به جای قونیه در ترکیه مشارکت داشته و در هفتمین «همایش چهار روزه بین المللی شمس و مولانا» باحضور مسئولان محلی خوی از جمله نماینده خوی در مجلس و فرماندار خوی در این زمینه سخنرانی کرد و پیشنهاد برگزاری عرس را در خوی مطرح نمود.

امین پس از بزرگداشت شب پرواز ( عرس) مولانا در تهران، اظهار امیدواری کرد که مراسم عرس مولانا که امسال به دعوت دکتر محمد عظیمی در تهران گردانندگی شد، از سال آینده همزمان در خوی هم در آرامگاه شمس تبریزی برگزار شود و با پروژه فرهنگی و موسیقایی « از قونیه تا خوی» با همراهی هنرمندانی همچون فاضل جمشیدی از یک طرف و با مشارکت شورای شهر و میراث فرهنگی خوی و برگزارکنندگان همایش بین المللی شمس و مولانا از طرف دیگر هماهنگ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 16 =

دکمه بازگشت به بالا