قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجارتی منقضی شده است

به گزارش ریال نیوز، قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجارتی در سال ۱۳۸۶ تصویب شد و آئین نامه اجرایی آن مصوب سال ۱۳۸۷ است. در این قانون و آئین نامه اجرایی،‌ علاوه بر به روز شدن قانون ثبت علائم تجارتی و اختراعات مصوب ۱۳۱۰ که با توجه به تحولات و رشد تکنولوژی پاسخگوی نیازهای روز نبود، برای نخستین بار امکان ثبت و حمایت از طرح صنعتی میسر شد.
همچنین این قانون ضمن ایجاد وظایف جدید در باب توسعه کمّی و کیفی حمایت و ثبت مالکیت صنعتی، تشکیل مراجع شبه قضایی اداری با هدف کاهش دعاوی در مراجع قضایی و نظام ثبت اختراع کشور را از سیستم اعلامی به تحقیقی تغییر داد.
«محمود حکمت‌نیا» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجارتی آزمایشی بود و در چندین مرحله تمدید شد و در نهایت، وقت این قانون در فروردین ماه امسال به اتمام رسید؛ اکنون پرسش دادگاه ها این است در شرایطی که این قانون منقضی شده است، چه باید بکنند و این یک مساله قضائی است. البته راجع به قانون هایی که وقت آنها می گذرد، اختلاف نظر وجود دارد.
وی یادآور شد: طرح نمایندگان در زمینه مالکیت صنعتی با عنوان «طرح حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی، نام ها و علائم تجاری» از اسفند ۹۶ مطرح شده است؛ این طرح اشکالاتی داشت که از تیرماه سال قبل کمیته ای برای بررسی آن تشکیل شد وحجت الاسلام و المسلمین نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس مسئولیت این کمیته را برعهده دارد.
معاون وزیر دادگستری گفت: تاکنون بیش از ۴۰ جلسه هم اندیشی با حضور نمایندگانی از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت دادگستری، ‌وزارت صنعت، وزات علوم، وزارت بهداشت، وزارت ارشاد، اتاق بازرگانی، صدا و سیما، گمرک، بازار بورس، قضات خبره و باتجربه، فعالان بخش خصوصی، افرادی که در حوزه ثبت بین المللی اختراعات تجربه دارند، برگزار شده است تا درباره این طرح اظهارنظر کنند.
وی اضافه کرد: در طرح پیشنهادی نمایندگان، حدود ۸۰ ماده به قانون موجود اضافه و تکمیل تر شده است. این قانون مشتمل بر حدود ۱۵۰ ماده است.
حکمت نیا اظهار داشت: سه نهاد در قانون جدید اضافه شده است؛ قانون اختراعات کوچک، اَسرار تجاری و رقابت نامشروع و یک نهاد هم به صورت ضمنی پیش بینی شده است. پیش از این، علائم تجارتی و علائم جمعی وجود داشت، در طرح نمایندگان، نهاد بسیار کارآمد با عنوان «علامت تاییدی» شبیه به استاندارد پیش بینی شده است که توسط بخش خصوصی تهیه می شود.
وی درباره قانون اسرار تجاری افزود: منظور از اسرار تجاری، اطلاعاتی است که افراد از آنها بهره مند می شوند و افشای عمومی در مورد آنها صورت نگرفته است و تا زمانی که افشا نشوند، ارزش اقتصادی دارند.
حکمت نیا درباره قانون رقابت نامشروع اضافه کرد: رقابت نامشروع در قوانین دیگر آمده بود اما اکنون به دلیل اینکه رقابت مشروع رابطه تنگاتنگ با مالکیت صنعتی دارد، بخش رقابت ناشروع به این قانون منتقل شده است.
وی یادآورشد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید هرچه سریع تر طرح مطرح در این حوزه را به نتیجه برسانند یا قانون قبلی تمدید شود.
لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری مراحل نهایی را طی می کند
معاون وزیر دادگستری اظهار داشت: علاوه بر طرح حمایت از اختراعات، طرح های صنعتی، نام ها و علائم تجاری، لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری در ارتباط با مالکیت فکری نیز در مجلس در دست اقدام و بررسی قرار دارد.
وی ادامه داد: لایحه حمایت از مالکیت ادبی و هنری در حوزه حق تکثیر یا کپی رایت مطرح است. قانون موجود این حوزه قدیمی و مصوب سال ۱۳۴۸ است و با توجه به تحولات ایجاد شده، خلاءهای جدی دارد.
حکمت نیا افزود: در لایحه پیشنهادی تلاش شده است با توجه به تحولات صنعتی در حوزه ارتباطات و صنایع چاپ و نشر، قانون پیشین تکمیل شود. لایحه از سوی دولت مطرح و جلسات مربوط به بررسی لایحه در کمیسیون فرهنگی پیگیری شد و اکنون مراحل نهایی را طی می کند.
معاون وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: قوانین حوزه مالکیت جزو قوانین پایه محسوب می شوند زیرا حفظ حقوق مالکیت از اقتضائات جامعه دانش بنیان و در راستای چگونگی تولید ثروت از علم است.
وی درباره زمان به سرانجام رسیدن این دو طرح و لایحه در مجلس گفت: نمی دانم مجلس می خواهد به صورت آزمایشی قوانین را تصویب کند یا به صورت قانون رسمی به تصویب برساند. باید منتظر ماند تا نمایندگان برای این قوانین برنامه ریزی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شش =

دکمه بازگشت به بالا