قاچاق پول توسط رئیس بانک مرکزی لبنان

ریال نیوز : یک روزنامه لبنانی در مطلبی با تأکید بر اینکه «ریاض سلامه» اقدام به قاچاق پول از لبنان به فرانسه کرده است، نوشت: طبق آخرین اخبار، او توسط دستگاه قضایی تحت پیگرد قانون قرار گرفته است.

روزنامه لبنانی «الأخبار» مطلبی را در خصوص قاچاق پول توسط «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور، منتشر کرده است. این روزنامه در مطلب خود آورده است: ریاض سلامه در جریان سفر از لبنان به فرانسه مبالغ هنگفتی را به صورت غیرقانونی با خود حمل کرده است.

بر اساس این گزارش، الأخبار همچنین در مطلب خود عنوان کرده است: ریاض سلامه در حالی مبالغ هنگفتی را از لبنان با خود به فرانسه برده است که هیچیک از نهادهای رسمی و دولتی از این اقدام مطلع نبوده‌اند. از همین روی، دادستانی کل لبنان به مسأله قاچاق پول توسط ریاض سلامه به فرانسه، ورود پیدا کرده است. دادستانی کل در نامه‌ای به اداره کل گمرک، بر لزوم پیگیری حمل غیرقانونی پول توسط سلامه تأکید کرده است.

در ادامه مطلب روزنامه الأخبار آمده است: چند روز پیش بود که مقدار زیادی پول در چمدان ریاض سلامه در یکی از فرودگاه‌های نزدیک پاریس کشف شد. از آنجایی که حمل این پول‌ها به فرانسه غیرقانونی بوده است، وی با جریمه ۲۷۰۰ یورویی نیز مواجه شد.

در حال حاضر، «ریاض سلامه» متهم به اختلاس و پولشویی است و به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک دستگاه قضائی لبنان به اتهامات او رسیدگی می‌کنددر ادامه گفته است: بر اساس گزارش تحقیقات فرانسه مشخص شد که ریاض سلامه بیش از ۸۴ هزار یورو و همچنین بیش از ۷ هزار دلار پول را به شکل غیرقانونی در کیف شخصی خود حمل می‌کرده است. این در حالی است که وقتی کارمندان فرودگاه قبل از بازرسی کیف ریاض سلامه از وی پرسیدند چه مقدار پول همراه خود دارد او پاسخ داد: ۱۵ هزار یورو.

این روزنامه لبنانی همچنین یادآور شده است: طبق آخرین اخبار، ریاض سلامه پس از بازجویی‌هایی که از او انجام شده است، مدعی شد که به عنوان رئیس بانک مرکزی لبنان فراموش کرده است که این پول‌ها را از کیف خود خارج سازد و در خزانه بانک مرکزی قرار دهد. با این حال، از آنجایی که توجیهات وی برای حمل این حجم از پول آن هم به صورت غیرقانونی مناسب نبود، وی با جریمه رو به رو شد.

الأخبار تأکید کرده است: در حال حاضر ریاض سلامه در فرانسه متهم به اختلاس و پولشویی است. دستگاه قضائی فرانسه نیز پرونده رئیس بانک مرکزی لبنان در همین زمینه را مورد بررسی قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد که در آینده باید شاهد اقدامات قضائی علیه ریاض سلامه در داخل لبنان نیز باشیم. پیشتر دستگاه‌های امنیتی در اروپا ثروت ریاض سلامه را بیش از ۲ میلیارد دلار برآورد کردند. این دستگاه‌ها اعلام کردند که احتمال دارد سلامه در حد فاصل میان سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ مبالغ زیادی را از بانک مرکزی لبنان اختلاس کرده باشد.

گفتنی است، ریاض سلامه یکی از برجسته‌ترین متحدان آمریکا در لبنان به شمار می‌رود که طی ماه گذشته با اعلام حذف یارانه سوخت موجب بروز خشم گسترده مردمی و تشدید بحران سوخت در این کشور شد. بسیاری از کارشناسان سیاست‌های اشتباه و عامدانه ریاض سلامه را از عوامل اصلی فروپاشی اقتصاد لبنان می‌دانند./مهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا