قیمت دلار چه زمانی کاهش می یابد؟

به گزارش ریال نیوز،با توجه به توافق ضمنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین طرح پیشنهاد ژاپن و کره جنوبی مبنی بر تهاتر دارایی‌های بلوکه شده ایران با واکسن معتبر کرونا، نشانه‌هایی از بهبود اوضاع ایران به جهت تاثیرات اقتصاد سیاسی جهانی بر پارامترهای اقتصادی داخلی به چشم می‌آید. سید صباح زنگنه کارشناس مسائل دیپلماتیک و دیپلمات بازنشسته در گفت‌وگو با گسترش نیوز در رابطه با تاثیرات این نشانه‌ها به لحاظ روانی بر اقتصاد ایران، به اظهار نظر پرداخت.

فرصت‌های ملی را از دست ندهید

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: توافقات میان ایران و آژانس به عنوان یک توافق فنی میان یک عضو این سازمان با نهاد فنی آن است و باید آن را به فال نیک گرفت و از فرصت‌های احتمالی که پیرامون آن ممکن است شکل بگیرد، بهره لازم توسط مسئولین باید بهره برده شود. زیرااقتصاد ایران به یک فضای تنفسی بیرونی نیاز دارد که مشکلات ناشی از تحریم و رکود را باید با سامان دادن به یک فضای صادراتی از بین ببرد یا دستکم تا سرحد امکان آن را کاهش دهد. شاید بخشی از جریانات سیاسی کشور هما‌ن‌طور که بر سر برجام یا FATF با سیاسی‌کاری فرصت‌های مهمی را از کشور سلب کردند، این بار هم بخواهند از طریق مجلس در این زمینه مداخله کنند و اجازه ندهند تا کشور بتواند از فرصت‌های احتمالی اقتصادی در این زمینه بهره ببرد.

صباح زنگنه ادامه داد: دولت باید برای حل این مشکلات سازوکار اجماع داخلی را در پیش بگیرد تا بتواند از فضای احتمالی به نفع اقتصاد کشور بهره ببرد و با کاهش تنش‌های موجود فضا را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کند تا در نهایت بخش خصوصی آسیب دیده و نحیف کشور بتواند در وضعیت خود یک تجدید ارزیابی مناسب برای حضور در بازار را صورت بدهد.

زمانی برای کاهش قیمت دلار

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تاثیر توافقات سیاسی این‌چنینی بر نرخ دلار، اذعان داشت: نخستین منبع تامین ارز کشور در یک سده اخیر، صادرات نفت و میعانات و مشتقات مربوط به آن بوده است و برای کاهش قیمت ارز، تا زمانی که گشایشی برای شکل‌گیری امکان صادرات مجدد ایران فراهم نشود، کاهش قیمت دلار برای اقتصاد ایران دور از ذهن خواهد بود. با این حال در صورتی که دولت بتواند در کوتاه مدت اقدام به کاهش تنش‌ها داشته باشد و اتمسفر مناسبی را در ۶ ماه باقی مانده تا پایان کار خود در ایران و جهان ایجاد کند، می‌شود این انتظار را داشت که توام با بهبو فضای کسب و کار در کشور، قیمت دلار و سایر پارامترهای مهم اقتصاد کشور دستخوش تغییراتی به نفع مردم و بازار شود و ایران بتواند اقدام به بازپس‌گیری بازارهای صادراتی نفت و گاز خود داشته باشد.

تفاوت میان ملل توسعه یافته و عقب‌ مانده!

این دیپلمات با سابقه در پایان ضمن نکوهش رفتار حزب‌گرایان در فضای تصمیم‌گیری بر سیاست خارجی کشور خاطرنشان ساخت: در عالم سیاست و همچنین در دنیای تجارت، فرصت‌ها همیشه در خانه شما را نمی‌زنند و در واقع تفاوت اصلی میان کشورهای توسعه یافته با کشورهای کمتر توسعه یافته در این نکته است که آن‌ها در بهره‌گیری از فرصت‌های سیاسی و اقتصادی خارجی، با ایجاد اجماع حداکثری در راستای تحقق منافع ملی‌شان حرکت می‌کنند اما در کشورهای کمتر توسعه یافته، این فرصت‌ها قربانی سهم‌خواهی‌های سیاسی و اقتصادی خواهد شد.

زنگنه گفت: برخی از این افراد فکر می‌کند که شکل‌گیری این فرصت‌ها همیشگی است و می‌توانند بعدتر که خودشان قدرت را به دست گرفتند از آن به نفع جریان سیاسی مطلوب خودشان بهره ببرند که چندان با عقل سیاسی جور در نمی‌آید و نباید در چنین شرایطی برای اقتصاد کشور در بازارهای جهانی نفت و کالاهای غیرنفتی،انس چندان قاءل بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + یازده =

دکمه بازگشت به بالا