قیمت سبوس گندم از آرد پیشی گرفت

به گزارش ریال نیوز، حسین کیهانی، رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: قیمت سبوس گندم در چند ماه گذشته بدون کار کارشناسی گران شده و در مقایسه با سال قبل 140 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت،معدن و تجارت در ارتباط با تعیین قیمت سبوس گندم تنها منافع آردسازان را تامین می کند گفت: درست نیست که این وزارتخانه سود کارخانه های آرد را  از طریق افزایش قیمت سبوس تامین و به جامعه دامداران فشار وارد کند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان ادامه داد: در هیچ جای دنیا محصول فرعی یک کارخانه از محصول اصلی آن گران تر نیست اما در ایران شاهد آن هستیم که قیمت سبوس گندم از آرد پیشی گرفته است و درحالی که هر کیلوگرم آرد 900 تومان به فروش می رسد، قیمت سبوس آن 1250 تومان است.

وی با بیان اینکه ستاد تنظیم بازار زیر بار مخالفت وزیر جهاد کشاورزی و حتی دستور رئیس جمهور نمی رود تصریح کرد: مگر ستاد تنظیم بازار یا سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مکلف به تعیین قیمت کالاها بر اساس هزینه تمام شده نیستند، چرا بدون مبنای منطقی قیمت سبوس را افزایش داده اند.

اختلاط آرد با سبوس
کیهانی گفت: قیمت 1250 تومانی سبوس باعث افزایش مفسده در  فروش سبوس به دامداران می شود و کارخانه های آرد برای فروش سبوس به دامداران آرد گندم را نیز که قیمت کمتری (900 تومان) دارد با سبوس مخلوط می کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان گفت:دولت به جای اینکه نان را گران کند درآمد آردسازان را با افزایش قیمت سبوس جبران کرده که این امر وضعیت تولید دامداران را با مشکل موجه می کند.

وی اظهار داشت: سبوس گندم 30 درصد قیمت تمام شده خوارک دام را افزایش می دهد و افزایش قیمت آن در نهایت منجر به افزایش قیمت شیر و گوشت می شود.

کیهانی با بیان اینکه کارخانه های آرد از تحویل سبوس گندم به دامداران خودداری می کنند گفت: کارخانه ها به دنبال دریافت مابه التفاوت نرخ جدید سبوس از یکم تیر ماه سال جاری هستند، بنابراین تحویل سبوس جدید به دامداران را منوط به پرداخت این مبلغ کرده اند.

وی اظهار داشت: در این شرایط دامداران مجبور به تهیه سبوس گندم مورد نیاز خود از بازار آزاد و با قیمت هر کیلوگرم 1700 تومان هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =

دکمه بازگشت به بالا