مستقر شدن نیروهای ارتش سوریه در مرز ترکیه

به گزارش ریال نیوز، ارتش ترکیه از چهارشنبه گذشته با وجود مخالفت بسیاری از کشورها، عملیاتی را در مناطق شمال سوریه آغاز کرده که تاکنون صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

از ابتدای این عملیات تاکنون، چندین منطقه تحت کنترل شبه نظامیان کرد به تصرف ارتش و گروه مسلح تحت حمایت آنکارا درآمده است. همزمان، ارتش آمریکا از چند شهر از جمله «رأس العین»، «تل ابیض» و «عین عیسی» عقب‌نشینی کرده و گفته می‌شود که قرار است «کوبانی» و «منبج» را نیز تخلیه کند.

در ادامه اهم تحولات روز پنجم عملیات ترکیه آمده است (برای مشاهده مشروح اخبار، روی ساعت کلیک کنید):

منطقه خودگردان شمال سوریه اعلام کرد از فردا صبح نیروهای ارتش سوریه در مرز این منطقه با ترکیه مستقر می‌شوند. این اقدام بخشی از توافق کردها با دمشق است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما وظیفه داریم از مرزها و تمامیت ارضی سوریه دفاع کنیم. به همین دلیل، ارتش سوریه می‌تواند در مرز با ترکیه مستقر شده و برای دفاع از مرزها و آزادسازی شهرهای تحت اشغال ارتش ترکیه و مزدوران این کشور، وارد عمل شود.»

پایگاه خبری «نداء سوریه» ویدئویی منتشر کرده که ظاهرا نشان می‌دهد شبه نظامیان گروهک ارتش آزاد که مورد حمایت ترکیه قرار دارند هم در حال اعزام نیرو به سوی منبج هستند.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع کرد از دیدار شبه نظامیان کرد با نمایندگان دولت سوریه در یک پایگاه ارتش روسیه خبر داد.

شبکه المیادین به نقل از یک منبع کردی نوشته است که ارتش سوریه وارد شهر «منبج» شده است. به گفته این منبع، تمام موانع و ایست و بازرسی‌ها در تمام محورها برداشته شده تا ارتش بتواند برای دفاع از این شهر در برابر حمله احتمالی ترکیه وارد شود. نیروهای ارتش سوریه از حمایت هوایی ارتش روسیه برخوردار هستند.

وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای مدعی شد که در جریان عملیات این کشور در شمال سوریه، تاکنون ۵۲۵ عضو گروه‌های شبه نظامی کرد در شمال سوریه کشته شده‌اند.

تلویزیون سوریه به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که ارتش این کشور برای مقابله با ارتش ترکیه، راهی مناطق شمالی شده است.

«عصمت شیخ حسن» از مسئولان ارشد منطقه تحت کنترل کُردها در شمال شرقی سوریه گفت که ورود قریب‌الوقوع ارتش سوریه به «عین‌العرب» در چارچوب توافق با روسیه صورت می‌گیرد.

رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفت که این کشور هیچ گونه چشم طمعی به سرزمین‌های سوریه ندارد. او همچنین گفت خبر فرار اسرای داعشی گمراه‌کننده است و با هدف تحریک غربی‌ها منتشر می‌شود.

«محمد شاهین» معاون شورای اجرایی مدیریت خودگردان منطقه شرق فرات سوریه به خبرگزاری «نورث پرس» گفته است که ارتش سوریه در حال آماده شدن هستند تا ساعاتی دیگر وارد شهر «عین العرب» (کوبانی) شوند.

شبکه «الأخباریه» گزارش داده است که نیروهای تحت حمایت ترکیه دو روستای «المکر» و «ام عظام» واقع در رأس العین را به کنترل خود درآورده‌اند.

المیادین به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ارتش سوریه ظرف ۴۸ ساعت آینده وارد دو شهر «منبج» و «عین العرب» (کوبانی) می‌شود.

«لیندسی گراهام» سناتور جمهوری خواه ایالت کارولینای جنوبی با انتقاد شدید از ترکیه به دلیل حمله به شمال سوریه، گفت که آنکارا مانند یک متحد خوب ناتو رفتار نمی‌کند.

مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت آنکارا با وجود تهدید تحریم، به عملیات در سوریه ادامه می‌دهد.

منابع خبری نزدیک به شبه نظامیان کرد از حمله هوایی ترکیه به کاروان حامل خبرنگاران خارجی در شمال سوریه خبر دادند. گفته می‌شود این حمله ۱۱ کشته و ۷۰ زخمی بر جا گذاشته است.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد نیروهای تحت حمایت ارتش این کشور بر بزرگراه «ام ۴» که مسیر حیاتی دسترسی کردها و آمریکا به شهر «عین عیسی» و «کوبانی» به شمار می‌آید، مسلط شده‌اند. این اتوبان در عمق ۳۰ کیلومتری سوریه واقع شده است.

ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه به فرماندهان شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» اطلاع داده است که قصد عقب‌نشینی از مراکز خود در نزدیکی شهر «منبج» و پایگاه «خراب عشک» در نزدیکی «کوبانی» (عین‌العرب) را دارد.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت نیروهای این کشور در شمال سوریه در خطر محاصره شدن توسط نیروهای تحت حمایت ترکیه هستند و احتمال درگیری وجود دارد.

رئیس مرکز روسی آشتی طرفین درگیر در سوریه گفت که با انجام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، وضعیت انسانی در این منطقه رو به وخامت است و ممکن است در این منطقه فاجعه انسانی رخ داد.

«مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا مدعی شد نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان تحت حمایت آن‌ها قصد دارند به مناطقی فراتر از آنچه که در ابتدا گفته شده بود، نفوذ کنند. اسپر همچنین گفت اطلاع یافته که شبه نظامیان کرد در پی توافق با دولت سوریه و روسیه هستند.

صدراعظم آلمان در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور ترکیه، توقف فوری عملیات این کشور در شمال سوریه را خواستار شد.

نهاد موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»‌ از سیطره نیروهای ارتش ترکیه بر شهر «تل ابیض» واقع در شمال استان الرقه خبر داد.

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور این کشور ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی مناطق شمالی سوریه را ترک می‌کنند.

روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور شهر «عین عیسی» را ترک کرده و در پایگاه‌های این کشور در «کوبانی» و «منبج» مستقر شده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه گفت عملیات این کشور تا پیشروی تا عمق ۳۰ کیلومتری سوریه ادامه می‌یابد.

شبه‌ نظامیان کرد مدعی شدند ۷۸۵ داعشی از یک اردوگاه اسر در «عین عیسی» فرار کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 3 =

دکمه بازگشت به بالا